Den, kdy budou muset české firmy zavést kanály pro ochranu whistleblowerů, se neúprosně blíží.

Podle nejnovějšího návrhu tuzemského zákona o ochraně oznamovatelů by měly firmy s více než padesáti zaměstnanci zajistit anonymní a bezpečný způsob, prostřednictvím něhož mohou jejich zaměstnanci nahlásit nekalosti na pracovišti. A to už od poloviny příštího roku.

Mladí podnikatelé Jan Sláma a David Špunar, kteří se probojovali do letošního výběru Forbes 30 pod 30, podobnou platformu vytvořili už před pěti lety. Projekt NNTB, který měl původně sloužit jako zbraň k prevenci šikany na školách, dnes používá více než dva tisíce organizací na čtyřech kontinentech.

Mezi jejich klienty už dnes patří firmy jako Sportisimo, DPD, Zásilkovna, Pilulka nebo Zentiva, ale i Olomoucký kraj nebo ministerstvo zahraničí. „Aktuálně jednáme o tom, že by naši platformu využíval celý jeden stát. Už dříve jsme podobné partnerství domlouvali v Zimbabwe, tamní vláda nám ale nakonec řekla, že náš systém raději okopírují,“ říká v podcastu Jan Sláma.

Jak se ze školního projektu stala platforma, kterou používají největší firmy i ministerstva? S čím mají zaměstnanci firem nejčastěji problémy? Jak se dělá byznys v Africe? To vše si poslechněte v novém Forbes 30 pod 30 podcastu.