Po úspěšném, někdy až bravurním překonání všech předchozích překážek a výzev se Skutr rozjíždí k další, dosud neznámé. Tři, dva, jedna, start! Inspirující umělecké duo bude šéfovat činohře Národního divadla.

Žertují, že tu absurdně vypadající a zároveň výtvarně působivou scénu jednou převedou na jeviště. Že se s divadlem rozloučí právě zdramatizováním skutečného příběhu, jehož hrdinou byl mladík bloudící za slunečného jara mezi továrnami na periferii se znepokojující jednou lyží v ruce.

Že tím udělají tečku za kariérou a vyklenou tím nad vlastními životy dějový oblouk – na konci profesní dráhy se příběhem vrátí na úplný začátek. Jestli na to někdy opravdu dojde, ne teď. Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský totiž nyní nejsou na konci, ale podle všeho na vrcholu kariéry: letos třiačtyřicetiletí umělci tvořící režijní duo Skutr byli koncem minulého roku jmenováni šéfy Činohry Národního divadla.

Prestižní a ostře sledované křeslo na šest let obsadí od příští sezony, už nyní se intenzivně připravují. Získali ho zásluhou tvrdé práce, výsledků, talentu a předložené koncepce, přesto si lze se špetkou nadsázky pohrávat s myšlenkou, že nebýt „lyžařského gagu“, žádný vrchol by se nekonal.

Možná by nevznikly ani oceňované a dechberoucí inscenace, z nichž v poslední době zazářila Kytice právě v Národním, jež může navíc sloužit coby demonstrace stylu tvůrčího páru.

V jevištním ztvárnění Erbenových balad se herecká složka v rovnocenném, efektním a přitom účelném poměru mísí s tou pohybovou, s prací s prostorem, scénografií, kostýmy či hudbou; Kytice v podání Skutru je stylizovaná do baroka, současně však svědčí o tom, jak má vypadat moderní divadlo v nejlepším možném balení.

„Takže pozveme Krištofa Kinteru nebo Františka Skálu, zkrátka nějakého dobrého sochaře, že potřebujeme zasadit artefakt lyže do Malešic, kde se vše odehrálo. Lyže trčící na naši památku v Malešicích!“ směje se bouřlivě Martin Kukučka. 

Co se tam přesně přihodilo?

T: V prváku na DAMU jsme jeli na lyžařský kurz a já potřeboval seřídit vázání sjezdovek. Našel jsem provozovnu v ulici v Malešicích, ve které byla asi jen čtyři čísla, jenže ta značila obří tovární komplexy, kde někde sídlila firma seřizující vázání. Jel jsem tam tramvají s jednou lyží v ruce, pálilo sluníčko, po sněhu ani památky, pak jsem bloudil mezi fabrikami a firmu stejně neobjevil.

Historka z Malešic nám odhalila ještě jeden společný rys: smysl pro metaforu.

Když jsem to pak vyprávěl Martinovi, hned jsme se tou historkou bavili a říkali si, že bychom z ní mohli udělat představení, absurdní divadlo. Myslím, že nás to hodně spojilo: zjistili jsme, že máme podobný smysl pro humor.

Všude se píše, že se doplňují naše rozdílné povahy, ale když o tom zpětně přemýšlím, spojil nás humor. I teď, když třeba vyjedeme pracovat do zahraničí, kde je jiný přístup a jiné metody, porozumíme si tam nejvíc s lidmi, které baví stejné věci jako nás.

K: Historka z Malešic nám odhalila ještě jeden společný rys: smysl pro metaforu. Mladík zmateně bloudící mezi sluncem ozářenými továrními halami je směšně absurdní, ale obraz v sobě má i velké výtvarno. Opuštěný muž, který si nepřeje na tom místě být, přeje si být někde úplně jinde, vzbuzuje asociace a my je s Lukášem cítíme stejně, aniž si cokoli musíme říkat.

Forbes Digital Premium

Chcete číst dál? Tento článek je součástí sekce Forbes Premium

Pořiďte si exkluzivní čtení už od 139 Kč měsíčně! Bez limitů a kdykoliv.