Co začalo jako malý projekt vedle budování IT firmy, je dnes milionový byznys se zdravými nápoji. Na pražské Palmovce teď Goodlok Pavla Fuchse otevřel velkou výrobnu šťáv a jeho zakladatel rozjíždí další ambiciózní projekt.
O byznys původně nešlo. Nápojový projekt Goodlok vznikl jako kratochvíle vedle budování webového studia manGoweb. Pavel Fuchs, který stojí za stovkami webů včetně mezinárodních aplikací pro Starbucks, portálu Darujme.cz nebo bikesharingu Rekola, začal s výrobou džusů spíše pro zábavu.
„Po přestěhování na venkovský statek jsem jablečnou šťávu nejprve vyráběl jen pro rodinu. Postupně jsem ji začal vozit do práce, kde jsme v kanceláři odšťavňovali a rozdělovali ji mezi kolegy a známé,“ popisuje začátky Goodloku, které odstartovala starost o vlastní zdraví.
„Po operacích střev jsem si musel vytvořit systém, který mi pomůže přežít. Začalo to zeleninovými šťávami, postupně se přidávaly fermentované nápoje a potraviny. Dnes se říká, že střeva jsou druhý mozek – ovlivňují náladu, energii i celkové zdraví, ale tehdy se nad tím takhle neuvažovalo,“ vzpomíná, zatímco usrkává octový nápoj – shrub ve svém podniku na Jungmannově náměstí.
Výroba šťáv se brzy přerodila v komplexní zájem o zdravé zažívání a Goodlok, který při svém založení v roce 2018 představoval něco jako „džusárnu“, dnes zaměstnává dvacet lidí a dosahuje obratu kolem 25 milionů korun.
Do týmu se připojili gastronomičtí experti Erik Cehlár a Dušan Pavelka, známí z Ambiente. Pod jejich vedením v Goodloku vznikají fermentované produkty, jako je kombucha, kefír nebo garum – tradiční fermentované dochucovadlo, vyráběné z masa, hub či vegetariánských surovin, o kterém Fuchs nemluví jinak než jako o „michelinském dochucovadle“.
„Dodává totiž jídlům specifickou hloubku a umami, které jinde nenajdete,“ míní. „V antice byla jeho výroba běžná, omáčka vznikala hnitím ryb, které Římané házeli za město. Dnes vzniká pomocí japonských kultur, se kterými maso či ryby zrají několik měsíců, umíme už navíc udělat i vegetariánské varianty,“ vysvětluje Fuchs, jehož firma jako jedna z mála v Evropě získala hygienické povolení na celý proces.
Produkt z dílny Goodloku dnes nejčastěji míří do vybraných restaurací, jako jsou Alma, El Camino nebo Eska. Celý byznys Goodloku pak stojí na třech pilířích.
Prvním jsou freshe a fermentované nápoje, které dodávají do kaváren, firem a na cateringové akce a vyrábějí se v zázemí na Palmovce.
„Na eventy zvládneme vyrobit až čtyři tisíce freshů. Pravidelné závozy do kanceláří jsou naší hlavní podporou firemní kultury,“ popisuje Fuchs. Druhým segmentem jsou zmiňovaná michelinská dochucovadla, která se prodávají do restaurací a podle Fuchse mají největší potenciál i na zahraničních trzích.
Třetím pilířem je pak designový prostor na pražském Jungmannově náměstí. „Dole máme laboratoř schválenou hygienou, nahoře prostor pro setkání s klienty i veřejností,“ upřesňuje Fuchs.
Logistická stránka podnikání přitom není jednoduchá. V roce 2018, kdy s Goodlokem začínali, neexistoval žádný kurýr, který by zvládl doručit šťávy do 24 hodin a zároveň bez poškození.
„Coldpressy jsou náročné – na rozdíl od odstředivek, které zahříváním ničí prospěšné látky, uchovávají maximum živin. Mají ale krátkou trvanlivost, ideálně je chcete pít ten samý den, kdy se vyrobí, což znamená, že musíme vše vyrobit a doručit v extrémně krátkém čase,“ vysvětluje Fuchs.
Součástí Goodloku je proto i vlastní logistický systém. „Obecně je gastro velmi složitý byznys, i když věřím, že se i na něm dá vydělat. Klíčem je ale výroba a sales vlastních výjimečných produktů. Nechtěli bychom mít jenom kavárnu, co se jen tak tak drží nad vodou,“ říká a jedním dechem dodává, že celý podnik zatím musí v situacích, kdy chtějí udělat nějaký výraznější posun nebo investici do prostoru, dotovat.
Sám Fuchs ve firmě drží poloviční podíl, dalších přibližně čtyřicet procent podniku vlastní Vojtěch Roček, zbytek má tým, který se podílel na rozjezdu Goodloku.
Zkušenosti z řízení gastro podniku navíc vedly k vytvoření dalšího startupu. Ve spolupráci s Nikem Pantovičem, jenž stojí za úspěchem Socialbakers, vzniká Kilo Mayo – softwarový systém pro řízení gastronomických podniků.
„Zjistili jsme, že spousta restaurací skvěle vaří, ale jejich provoz není efektivní. Náš systém podporuje všechny procesy, které kavárna nebo restaurace potřebuje, a navíc výrazně pomáhá k dobrému finančnímu zdraví a expanzi podniku,“ přibližuje Fuchs s tím, že systém plánuje do ostrého provozu uvést během příštího roku.