Začalo to v kufru osobního auta. Právě tam Petra a Marek Vysušilovi na svých cestách Evropou přespávali. Takhle je bavilo projet tisíce kilometrů. Byl to punk, ale přece jen po čase koupili dodávku a hledali způsoby, jak ji vybavit, aby se jim cestovalo pohodlněji.
Co nalezli? Tušíte správně. Nic se jim na trhu nelíbilo – a tak si vestavbu do auta udělali sami a vyrazili rovnou na tři týdny na svatební cestu na Lofoty.
„Díky tomu, že jsme dlouho cestovali s hrozně malým prostorem, nám pak možnosti dodávky přišly obrovské a nacpali jsme tam spaní, sezení a místo, kam si člověk může dát věci,“ říká Petra Vysušilová. A právě na tyhle tři klíčové funkce se soustředí pořád.
Během první cesty rychle zjistili, že se jejich řešení líbí nejen jim, ale i ostatním lidem, které na cestě potkali. Když jim však i doma známí říkali, jestli nechtějí vlastní vestavby začít vyrábět, mladý pár se jen smál. Oba byli zvyklí pracovat u počítače: ona jako grafička a on coby art director a UX designér. S řemeslem neměli nic společného.
Po čase jim ale došlo, že by stálo za to zkusit vybudovat něco vlastního, než se jen starat o značky a marketing někoho jiného. A tak před třemi lety vyrobili první vestavbu do kamarádova auta.
Pak vzali úspory, půjčili si pár desítek tisíc od rodiny a pod názvem Visu rozjeli vlastní byznys. Jak hrdě říkají, bez úvěrů jedou pořád. První kusy skládali doma v garáži, brzy se ale rozjel pořádný fofr. Ukázalo se, že co vymysleli pro sebe, funguje i pro ostatní.
Tři roky od startu prodávají vestavby do celé Evropy od Itálie po Island, a jak Petra Vysušilová říká, jedna jezdí i v Japonsku. „Zákazník nás objevil přes Pinterest,“ směje se. Přes sedmdesát procent jejich výroby míří právě do zahraničí. Hlavně na německý trh se soustředí od samotného začátku.
Pracuje pro ně desítka lidí, denně v liberecké dílně expedují minimálně jednu vestavbu denně a loni obrat překročil 15 milionů korun. „Každým rokem to slušně roste a spíš nás brzdí výrobní kapacity,“ dodává Petra Vysušilová.
Na výrobě spolupracují s pár malými firmami a živnostníky a zakládají si na tom, že jsou všichni z okolí Liberce. Od nich si nechávají podle svých návrhů připravit díly, ze kterých pak ve své dílně sestavují výsledné vestavby do aut. Cenově se pohybují od pár desítek tisíc korun až ke sto tisícům.
Paradoxně jim nejen na začátku pomohla jejich původní profese. „Fakt, že si celý marketing, design, webové stránky i fotky a reklamy umíme udělat sami, nám ušetřilo spoustu peněz,“ přiznává Petra Vysušilová.
Na kontě mají i spolupráci s automobilkami jako Volkswagen, Fiat nebo Toyota – poslední jmenovaná nabízí i speciální model vozu přímo s vestavbou od Visu.
Na začátku pandemie přitom vůbec netušili, jestli je situace nepoloží a firma neskončí podobně rychle jako začala. Před dvěma lety totiž rostla takovým tempem, že Vysušilovi potřebovali novou dílnu i showroom a pořídili kvůli tomu nové prostory. „Báli jsme se, jestli to celé nepůjde do kytek,“ říká Petra Vysušilová. Jejich obavy se ale nepotvrdily.
S pandemií naopak nabral grády už tak rostoucí boom obytných aut a cestování s dodávkami a po zboží Visu byl proto větší zájem, než vůbec čekali. Růst poptávky potvrzuje také největší český výrobce obytných vestaveb pro auta, bílovická firma Egoé nest.
Ti minulý rok poslali k zákazníkům zhruba 800 vestaveb, což je proti předešlému roku asi o patnáct procent víc. Obrat za samotné vestavby firma Egoé, vyrábějící i lyže nebo modulární systémy a nábytek, nezveřejňuje.
Egoé nest se zaměřuje na dražší vybavení, ale podobně jako u Visu jde velká část – v tomto případě skoro osmdesát procent zboží – do zahraničí. Do tuzemského trhu mimochodem v Bílovicích počítají i Slovensko.
Aktuálně je pro export Egoé nest rozhodující západní Evropa, své vestavby ale prodávají i na asijských trzích nebo v Severní Americe. „Jako velmi perspektivní vyhodnocujeme například Tchaj-wan či Severní Ameriku. Proto jsme v průběhu loňského roku zřídili pobočky ve Vancouveru a Denveru. Letos tam již naše týmy budou obchodovat naplno,“ říká za Egoé nest Jaroslav Janečka.
Na českém trhu je ještě několik menších výrobců a je tak celkem rozdrobený. Visu a Egoé nest pomyslně spojuje i to, že na jejich začátku nebylo žádné hledání děr na trhu, ale vlastní potřeby. „Vyvinuli jsme Nestbox pro sebe, vyzkoušeli, odladili a pak teprve začali vyrábět,“ říká Janečka o firmě, která s výrobou svých řešení přišla před sedmi lety.
Letos chtějí na trh uvést nová řešení vestaveb a k růstu prodejů, který by podle plánů mohl letos poskočit až ke 1200 kusům, má pomoci i další rozvoj vlastní sítě poboček a showroomů. Novinky chystají i Vysušilovi, kteří si zakládají na tom, že jejich vestavby neřeší jen kufr auta, ale využívají celý prostor vozu.
Nově by chtěli oslovit třeba cyklisty nebo surfaře a dalším velkým plánem na letošek je větší zaměření na trhy ve Skandinávii a severní Itálii. Ve výhledech, jak se bude jejich byznys letos dál vyvíjet, jsou ale Vysušilovi opatrní.
„Samozřejmě chceme prodat víc, ale v sezoně je hrozně těžké udržet krok výroby s poptávkou,“ dodává Petra Vysušilová.