Svoboda na kolech láká čím dál víc lidí. Poptávka po karavanech a obytných autech výrazně roste už několik let, ovšem pandemie spolu se zavřenými hotely a penziony ji vystřelily do zcela nových výšin. Jen přes zimu v Česku vzrostly prodeje těchto vozidel o dvě stě procent a pronájmy zhruba o polovinu.

A rostly by zřejmě ještě výš, jen už to nejde. Podle Asociace kempování a karavaningu má totiž velká část prodejců pro letošek zcela vyprodáno a přijímá objednávky až na příští rok. Masivní propad naopak zažily segmenty, které se zaměřují na půjčování v zahraničí nebo na přijíždějící cizince.

„Loni jsme zaznamenali zvýšenou poptávku o dvacet až třicet procent a letos dokonce o sto procent a více. Tržby nám rostou i díky tomu, že si lidé pořizují dražší auta a přívěsy a chtějí je lépe vybavené,“ popisuje Petr Havlíček, ředitel společnosti Hykro, která se zabývá prodejem a pronájmem obytných aut a karavanů.

Podobnou zkušenost má i český výrobce obytných aut KPS Automobile. „Poptávka nám roste rok od roku, ale pandemie paradoxně navýšila poptávku a realizované zakázky meziročně asi o sto padesát procent,“ líčí jednatel společnosti Tomáš Krs.

Navíc se ukazuje, že pandemie ke karavaningu přivádí úplně nové skupiny lidí. „Data z některých půjčoven ukazují, že až pětadevadesát procent zákazníků si obytný vůz půjčuje poprvé. Na celém trhu to bude kolem sedmdesáti procent. A část z nich u tohoto způsobu cestování zůstane i do budoucna,“ říká Lukáš Janoušek, zakladatel a CEO Campiri, digitální platformy na pronájem obytných aut z půjčoven i od soukromých majitelů.

Firmy se snaží soustředit na Čechy

V Česku je kolem šedesáti tisíc obytňáků a jen zhruba sedm set z nich v půjčovnách. V rozvoji takzvaného P2P modelu, kdy si lidé půjčují vozy navzájem, tak Janoušek vidí velký potenciál. Do budování Campiri se naplno vrhl teprve počátkem letošního roku a jedním z podnětů byla právě současná pandemická situace.

Dalším novým digitálním projektem v oblasti karavaningu je i Go2 Camper – český online srovnávač a vyhledávač obytných aut, který umožňuje rezervovat vozy po celém světě a který jeho autoři spustili letos na jaře. Za projektem stojí tým z cestovní kanceláře GO2, která se už dříve věnovala mimo jiné pronájmu obytných vozů v zahraničí.

„Tím, že pandemie uzavřela hranice a uvrhla řadu zemí do lockdownu, nám od loňského března až do letošního jara závazná poptávka klesla v podstatě na nulu,“ popisuje manažer platformy Go2 Camper Tomáš Machálek. Zároveň ale očekává, že jakmile se uvolní celosvětové restrikce cestovního ruchu, začnou na platformě Češi rezervovat ve velkém.

Na zlepšení pandemické situace netrpělivě čeká také společnost Airwaynet, která kromě svého hlavního byznysu – poskytování internetu – provozuje i půjčovny Anywherecampers a Karavany Česko.

„Anywherecampers se primárně soustředí na cizince a půjčuje jim obytňáky na cesty po celé Evropě. Tím, že se naši klíčoví zákazníci – Australané a Američani – do Evropy během pandemie nedostali, tak to loni byl naprostý propadák,“ líčí ředitel marketingu a prodeje společnosti Airwaynet Filip Figala.

Firma tak musela zredukovat svou flotilu, kterou ještě těsně před vypuknutím pandemie naopak navyšovala. Zároveň se přeorientovala na Evropany a začala více rozvíjet značku Karavany Česko, která půjčuje obytné vozy tuzemské klientele.

„Donedávna to pro nás byl spíše okrajový byznys. Ale i díky tomu, že jsme ho posílili, jsme nakonec uhráli relativně ucházející výsledek, kdy propad tržeb byl šedesát procent. Původně to ale vypadalo mnohem hůř,“ říká Figala, který věří, že s rozvolňováním se ještě letos vrátí karavanový byznys firmy na pětaosmdesát procent svých původních tržeb a v dalších letech nastartuje znovu strmý růst.

Karavanem nepohrdnou ani ti nejbohatší

Prodejci i provozovatelé půjčoven se přitom shodují, že paleta zákazníků se neustále rozšiřuje. S obytňákem na cesty tak vyrážejí rodiny s dětmi, mladé páry, skupiny kamarádů i senioři.

„Před pandemií byl průměrný věk našich zákazníků kolem pětačtyřiceti let. Nyní jsou zastoupeny všechny věkové kategorie v produktivních věku a znatelný nárůst zaznamenáváme i u populace ve věku 55 až 60+,“ popisuje Tomáš Krs ze společnosti KPS Automobile.

Platforma Campiri zase hlásí zvýšený zájem u mladých lidí. „Ti často nepotřebují přílišný luxus na cestách a primární je pro ně možnost procestovat co nejvíce míst. I proto volí menší vestavby do dodávek, které také nejvíc rostou v prodejích,“ říká Lukáš Janoušek. Zatímco v roce 2016 byl jejich podíl na celkových prodejích obytných vozů šest procent, v roce 2020 už to bylo procent osmnáct.

Současně se dá také říct, že o karavaning mají zájem lidé napříč sociálními skupinami. „Požadavky se liší dle finančních možností. Máme několik klientů i ze žebříčku sta nejbohatších Čechů, který sestavuje Forbes,“ uvádí Petr Havlíček ze společnosti Hykro.

Karavany jsou zelenější než letadla

Jako nejčastější výhodu tohoto cestování většina lidí zpravidla vidí svobodu, volnost a nezávislost, možnost trávit dovolenou na více místech a v době pandemie také bezpečné cestování mimo davy. A co se destinací týče, jsou u Čechů oblíbené především evropské země.

„Jako nejpopulárnější cíle na další sezonu odhadujeme Island a Portugalsko i vzhledem k celoevropskému trendu. Začíná se však podstatně zvyšovat i zájem o Nový Zéland a překvapivě i Jižní Ameriku,“ popisuje Tomáš Machálek z Go2 Camper.

Především mladé lidi pak láká možnost cestovat udržitelnějším způsobem než třeba letecky. „Podle studie německého Institutu pro energetický a environmentální výzkum v Heidelbergu lze při cestách obytným vozem či karavanem oproti letecké přepravě a ubytování v hotelu uspořit až 32 procent emisí oxidu uhličitého,“ říká Lukáš Janoušek z Campiri.

Trendem jsou také auta šetrnější k životnímu prostředí, která využívají třeba solární panely nebo duální baterie. Na popularitě získávají i vozy s automatickou převodovkou a případně dalším vybavením, jako jsou couvací kamery nebo třeba panoramatická střešní okna. Nově se objevují rovněž mobilní aplikace, přes které je možné snadno ovládat nastavení karavanu či obytného auta.

Za Evropou jsme zaspali

Pomalu se také začíná zlepšovat situace s infrastrukturou pro obytné vozy v Česku, která je ale zatím stále nedostatečná. A k čemu je vám karavan či obytný vůz, když s ním není kde pořádně zastavit.

„Je to velké téma. I proto máme pevně zakotvené, že jedno procento z našeho obratu věnujeme právě na rozvoj infrastruktury,“ podotýká Lukáš Janoušek z Campiri. Půjčovna Karavany Česko se pak zase stala partnerem platformy bezkempu.cz, která nabízí parkování na soukromých pozemcích.

„Bohužel jsme v tomto ohledu hodně zaspali za celou Evropou. Ale věřím, že právě aktuální růst poptávky přispěje k budování nových kempů a stellplatzů pro karavany,“ říká Petr Havlíček ze společnosti Hykro.

Prodejci i provozovatelé půjčoven se přitom shodují, že boom karavanismu potrvá i po konci pandemie. A byť už nejspíš nepůjde o nárůst v řádech stovek procent, ale pouze desítek, tento trend se podle nich jen tak nezastaví.