Kdo při výběru letošního hostitelského města pro Super Bowl sázel na Las Vegas, ten by byl ještě před pár lety za úplného blázna. Časy se však mění. Z města hříchu se za pár let stalo hlavní město sportu v USA.

Je tomu jedenadvacet let, co se město Las Vegas pokusilo koupit nejdražší reklamní spot na světě během televizního přenosu Super Bowlu, aby mohlo podpořit svůj městský turismus.

NFL (nejvyšší soutěž amerického fotbalu v USA) však zakročila a s odvoláním na smlouvu, která ligu opravňuje zamítnout reklamu zmiňující sportovní sázky, a nákup nepovolila. I navzdory tomu, že v plánovaném spotu neměla být o hazardu ani zmínka.

O pár desítek let později je všechno jinak. Přímý přenos Super Bowlu z jedenáctého února obsahoval reklamní spoty tří různých sázkových kanceláří a samotný zápas se hrál na Allegiant Stadium, v dochozí vzdálenosti od lasvegaského Stripu.

Pořádání jednoho z největších svátků amerického sportu je ale jen dalším střípkem v přerodu města z metropole sportovních sázek na metropoli čistě sportovní.

V posledních šesti a půl letech Las Vegas navázalo na své dlouholeté spojení s profesionálním boxem a UFC – a je už označováno za hlavní město bojových sportů na světě. Do svého sportovního rejstříku přidalo také hokejový klub Golden Knights hrající NHL, klub amerického fotbalu Raiders hrající NFL a basketbalový tým Aces hrající nejvyšší ženskou basketbalovou ligu WNBA.

V minulém roce se navíc ve městě jel závod formule 1, v roce 2022 se tam konal draft NHL a v letech 2022 a 2023 město pořádalo utkání hvězd NFL Pro Bowl.

Foto Sphere Entertainment

A to stále ještě není vše, do svého repertoáru by Las Vegas mělo brzy zařadit i baseballový tým hrající nejvyšší americkou soutěž MLB a za svůj pravděpodobný cíl další expanze označila město hříchu i nejvyšší mužská basketbalová soutěž NBA. Ta ostatně už v Las Vegas pořádala v roce 2007 utkání hvězd a v roce 2023 finálový turnaj.

„Máte novou přezdívku. Stalo se s z vás Město Sportu USA,“ prohlásil komisař NFL před lasvegaským davem v prosinci. „Vaše vize je jasná. A my chceme být její součástí.“

Hrozivé překážky

Navzdory dlouhotrvajícím obavám vozit profesionální sportovní týmy do města známého pro svá kasina a hazard, mělo Las Vegas jakožto hostitel Super Bowlu nespornou výhodu ve zkušenostech s pořádáním masových akcí, jako jsou velké průmyslové konference či obchodní veletrhy.

V lednu se ve městě konal například největší světový veletrh spotřební elektroniky CES, který Las Vegas pořádá každoročně již od roku 1967 a jeho poslední ročník do města přilákal 130 tisíc návštěvníků.

Zkratka, 150 tisíc hotelových pokojů koncentrovaných na relativně malém prostoru spolu s většinou významných sálů a stadionů v jejich těsné blízkosti dává marketérům sportovních akcí velký manévrovací prostor.

Po dlouhá léta však nesporné logistické výhody města na přilákání světa sportu nestačily. „Stigma spojené s hazardem bylo velký problém, ale zdaleka ne jediný,“ říká Marc Ganis, prezident poradenské společnosti Sportscorp.

Las Vegas je sice větší než třeba New Orleans nebo Green Bay, ale v žebříčku mediálních trhů USA, který sestavuje společnost Nielsen, je se svými 2,3 milionu obyvatel až na čtyřicátém místě. To značí problém s potenciálním prodejem vstupenek a přinejmenším v baseballu a hokeji i s příjmy z lokálních médií.

Dalším problémem bylo shánění sponzorů ve státě, kde sídlí pouze devět společností z žebříčku Fortune 1000 a pět z nich jsou herní společnosti, jak poznamenal prezident hokejových Golden Knights Kerry Bubolz. A nikdo moc nevěděl, co v tomto směru od herního průmyslu čekat, vzhledem k tomu, že profesionální sport by mohl teoreticky odlákat fanoušky od hracích automatů a stolních her.

Změna ve vzduchu

Herní společnosti však nový sportovní trend přivítaly s nadšením. „Za nás je to jen další lákadlo, za kterým mohou lidé přijet do Las Vegas,“ říká Lance Evans, viceprezident pro globální sportovní partnerství a sponzoring ve společnosti MGM Resorts International, která je spolumajitelem T-Mobile Arény, domovské arény Golden Knights, a která sponzoruje kromě Knights také Raiders i Velkou cenu Las Vegas formule 1.

A ukázalo se, že měl pravdu. Sázkové kanceláře a kasina v Nevadě přijímají více sázek než kdykoli předtím, přičemž jejich příjmy v roce 2023 dosáhly rekordních 15,5 miliardy dolarů.

Stigma spojené s hazardními hrami se začalo zmírňovat poté, co Nejvyšší soud v roce 2018 zrušil zákon známý jako PASPA, který ve většině USA zakazoval sportovní sázení. Sázení na sporty je nyní legální ve 38 amerických státech a ligy jako NFL, které se dříve stavěly proti sázení, se musely rychle přizpůsobit nové realitě.

Prvním velkým týmem, který se v Las Vegas objevil, byli hokejoví Golden Knights miliardáře Billa Foleyho. „Knights dokázali, že je v Las Vegas jak podpora místních, tak dostatečný reklamní potenciál na to, aby to finančně dávalo smysl,“ říká Connor Hallisey, senior viceprezident investiční banky Accelerate Sports. „Pro ty další sporty už pak bylo celkem jednoduché je následovat.“

Překonaná očekávání

I přes všechny změny však nejspíš málokdo očekával, jaké zemětřesení sportovní týmy z nevadské pouště způsobí svými výsledky. Golden Knights si zahráli ligové finále hned v první sezoně, kterou odehráli, o pět let později pak v roce 2023 Stanleyův pohár vyhráli.

Basketbaloví Aces, kteří se do Vegas přestěhovali ze San Antonia v roce 2018, vyhráli v letech 2022 a 2023 hned dva ligové tituly za sebou.

Ledový úspěch. Lasvegaský tým Golden Knights vyhrál Stanleyův pohár ve své šesté sezóně v NHL | Foto JEFF BOTTARI/NHLI/GETTY IMAGES

A úspěchy slaví nejen co se sportovních výsledků týká. Golden Knights jsou v současné sezoně na 14. místě v NHL v průměrné návštěvnosti (18 120 diváků), ale podle Hockey Reference byli první v průměrné zaplněnosti jejich arény (103,5 procenta). K udržení fanoušků přispívá i to, co mnozí v oboru nazývají nejlepší zábavou na stadionu.

„Většina našich cenových modelů byla postavena na průměrné ceně vstupenky na představení na Stripu. Věděli jsme ale, že pokud si chceme účtovat tolik, budeme muset poskytnout zábavný zážitek, který přesahuje pouhou hru na ledě,“ říká Bubolz.

Rozcvičení před zápasem se tak například odehrává vedle „stěny rozptýlení“, na níž vystupují například vegaské showgirls či populární skupina polonahých mladých mužů z Austrálie se svou taneční revue Thunder Down Under.

Díky nové televizní smlouvě z května 2023 se Golden Knights snaží rozšířit svou fanouškovskou základnu a jejich zápasy se nyní vysílají na pěti mediálních trzích ve státě Montana, ale jinak se tým stále zaměřuje především na místní obyvatele, kteří si kupují drtivou většinu vstupenek.

Na druhou stranu Raiders se zaměřili i na přespolní, kterých může být o víkendech v Las Vegas až 300 tisíc. Steve Hill, předseda Las Vegas Stadium Authority, která vlastní Allegiant Stadium, říká, že tým možná přitahuje stejný počet přespolních návštěvníků jako místních obyvatel. 

Úspěch na palubovce. Tým Las Vegas Aces se stal prvním týmem po 21 letech, který dokázal obhájit ligový titul WNBA. | Foto SARAH STIER/GETTY IMAGES

„Každý tým, se kterým hrajeme, má velkou skupinu fanoušků, kteří si zakroužkují právě zápas s námi jako ten, na který určitě pojedou,“ říká majitel Raiders Mark Davis. Druhý Davisův tým Aces vedl v sezoně 2023 ligový žebříček návštěvnosti s téměř deseti tisíci diváky na zápas.

Co přinese budoucnost

Podle posledních odhadů Forbesu má tým Golden Knights hodnotu 1,13 miliardy dolarů (18. místo v rámci NHL) a Raiders 6,2 miliardy dolarů (6. místo v NFL). Podle sportovních bankéřů by však majitelé obou týmů Foley a Davis neměli v případě prodeje o kupce nouzi. A hodně zájemců šroubuje cenu nahoru. 

Z velké sportovní transformace těží i méně populární sporty, jako je lakros nebo volejbal. Před pár týdny se ve městě konal první turnaj alternativní golfové ligy LIV a významnou součástí kalendáře zůstává i Národní finále rodea a světové finále profesionálních jezdců na býcích.

Všechny tyto akce přitahují víc turistů. Například Allegiant Stadium měl podle původních odhadů přivést do města asi 450 tisíc návštěvníků. Údaje za poslední rok ale ukázaly, že jich nakonec bylo více než 800 tisíc.

To sice nijak významně nezvýšilo průměrnou obsazenost hotelů ve městě, která se o víkendech už tak pohybuje kolem 94 procent, ale návštěvníci mají tendenci více utrácet a zůstávají více nocí.

Ne všichni jsou nicméně z Las Vegas jakožto nového sportovního centra nadšeni. Vlna odporu se před pár týdny zvedla proti plánu stěhování baseballových Oakland Athletics do Las Vegas, zejména poté, co starostka Oaklandu Carolyn Goodman prohlásila, že by tým měl raději zkusit zůstat v Oaklandu, byť později svůj výrok vzala zpět.

Množí se totiž obavy, že baseballový tým, který musí svůj stadion, jehož výstavba za 380 milionů dolarů by měla každou chvíli začít, naplnit za jednu sezonu jedenaosmdesátkrát, nebude tak úspěšný jako Golden Knights nebo Raiders.

Obzvlášť když vstupuje na scénu tak pozdě a mnozí sportovní fanoušci už svou loajalitu věnovali jinam. „O moc hůř než v Oaklandu na tom být nemůžou,“ říká nicméně Edwin E. Draughan, viceprezident investiční banky Park Lane.

Představitelé města Las Vegas také věří, že se jim podaří udržet místo v kalendáři formule 1. A velká očekávání se pojí samozřejmě i se Super Bowlem.

A ačkoli NFL tradičně odmítá nápad „rotovat“ hostující města pro Super Bowl, ve městě panuje všeobecný optimismus. „Na první dojem máte jen jeden pokus,“ říká Mark Davis. „A já si myslím, že v Las Vegas víme, jak tyhle věci uspořádat. Nevěřím, že to bylo letos naposledy, kdy k nám zavítal Super Bowl.“