Jak je ten plán jednoduchý, tak je krásný. Ve středu ráno vyjet z Prahy a v sobotu večer vidět čtveřici minaretů istanbulského chrámu Hagia Sofia. Jeho uskutečnění už bude náročnější. Neobejde se totiž bez přinejmenším třicet let starého veterána.

A nebude jeden. S dvoučlennou posádkou jich v druhé polovině května na více než dva tisíce kilometrů dlouhou cestu vyrazí dvacet. Název automobilového závodu? Oldtimer Orient Express.

Stojí za ním Josef Zajíček, který má k autům a automobilovému byznysu blízko celý život. Nejdřív jako majitel firem na výrobu dílů pro automobilový průmysl, od roku 2021 ale především vlastník Autodromu Most, který postupně modernizuje, a kam na pět let přilákal seriál mistrovství světa superbiků. Zároveň je však fanouškem a majitelem několika historických aut.

Veteránů má několik. Vedle tří aut od BWM je to pět tater, včetně slavných aerodynamický modelů T87 a T97 nebo modernější Tatry 603 z roku 1959. „Takhle mi to stačí, protože pak už je těžké najít čas se všemi alespoň občas vyjet. Čím víc aut, tím víc garáží, tím víc z toho kape oleje… Teď jsem spokojený,” říká Zajíček.

Šéf mosteckého okruhu se svými auty na veteránské akce nikdy příliš nejezdil. Až loni poprvé vyrazil do českého veteránského závodu Carlsbad Classic – a nasál atmosféru, která tyhle akce plné krásných aut, zážitků a společenské zábavy představuje. Krátce předtím se navíc potkal se svým dlouholetým obchodním přítelem z Turecka, který veteránům propadl úplně stejně. 

„Bavili jsme se, že bychom mohli udělat závod veteránů a napadlo nás spojit naše země. Proto start v Praze, cíl v Istanbulu,” vysvětluje Josef Zajíček. Pak už začalo plánování trasy závodu, který bude vytrvalostní: hlavním úkolem je dojet do cíle.

Od startu bude účastníky dělit 2200 kilometrů rozdělených na čtyři etapy. Ta nejkratší bude mít čtyři sta šedesát, nejdelší šest set kilometrů. Závod projede Českem, Slovenskem, Maďarskem, Rumunskem, Bulharskem a skončí v největším městě Turecka, kde Evropa přechází v Asii.

Každá z posádek dostane mapu trasy, ale zůstane na nich, jestli ji dodrží. „Aby to ale nějaká pravidla mělo, týmy na každé etapě budou muset navštívit dva až tři checkpointy. Prvním úkolem bude například povinnost zastavit se ve vybraném vinařském sklípku na jihu Moravy, kde každá z posádek dostane lahev, kterou pak musí dovézt až do cíle,” upozorňuje pořadatel závodu.

Kapacita Oldtimer Orient Expressu je dvacet aut, což je dané tím, že po skončení závodu se všechny naloží do tří kamionů a vydají se zpátky do Česka. Posádky se vrátí letecky. „V této chvíli máme přihlášených čtrnáct aut, takže prostor pro další ještě je,” láká Zajíček případné další zájemce.

Ti se postaví na start, kde kde kromě nich budou vedle zmíněné Tatry 603 stát například Rolls-Royce, BMW, Alfa Romeo, Mercedes-Benz nebo několik škodovek. A společné budou mít jen minimální stáří: třicet let.

Zatímco večery po skončení jednotlivých etap budou vzhledem k jejich délce podle Zajíčka spíše umírněné, v Istanbulu čeká posádky kromě prohlídky města hlavně společenská večeře. Zapojení do šestidenní akce vyjde na 130 tisíc korun.

Ti, kdo do Istanbulu dorazí svým autem a nikoli na sedadle doprovodného vozu pořadatelů, dostanou trofej z českého křišťálu od sklárny Pačinek Glass. „Oldtimer Orient Express bude hodně intenzivní, a určitě ne pro každého, ale překonat sám sebe a zvládnout tak velkou cestu, to jinde nezažijete,“ láká Josef Zajíček závěrem.