skip to main content

Z příležitosti koule na noze. Vztah PPF a Ruska je komplikovanější než kdy jindy

8 minut čtení

Rusko bylo dlouhá léta pro skupinu PPF velkou příležitostí. Po vpádu ruské armády na Ukrajinu se však změnilo v kouli na noze.

Na hlavní třídě v nejvíce evropském ruském městě Petrohradu zvané Něvský prospekt leží velké obchodní centrum. Nese příznačný název Nevsky Centre a nerozeznali byste jej od západních svatostánků komerce.

Luxusní móda, fast fashion, pobočky nejznámějších řetězců rychlého občerstvení i prémiové potraviny, to vše na extrémně pulzujícím místě, kde je vždy spousta místních i cizinců. Realitní aktivum k nezaplacení, chtělo by se poznamenat.

Respektive k zaplacení – skupina PPF za něj v roce 2018 dala 171 milionů eur, tedy bezpečně přes čtyři miliardy korun. Finská maloobchodní skupina Stockmann, která jej do té doby vlastnila, hledala kupujícího dva roky.

„Tato transakce představuje pro skupinu PPF důležitý krok, kterým směřujeme k posílení naší pozice v Rusku, kde úspěšně podnikáme přes dvacet let,“ uvedl tehdy Vitaly Krasnyuk, který se od roku 2010 v PPF Russia stará o PR a vztahy s vládou.

Reklama

Snad nic nedokazuje proměnu světa tak jako necelé čtyři roky staré vyjádření. Dnes totiž zní jako špatný vtip. Vtip, který je nejen pro skupinu PPF, ale i řadu dalších firem hořkou realitou, se kterou se v těchto dnech pokouší poprat.

PPF má v Rusku aktiva minimálně za třicet miliard korun a před sebou nelehký úkol – pokusit se zachránit maximum hodnoty i reputace. Což je v tuto chvíli jako chytat bumerang se svázanýma rukama. Forbes proto mluvil s více než desítkou insiderů, investorů, konzultantů i bankéřů, aby se pokusil alespoň částečně sestavit obraz situace, kdy máte miliardový majetek, který vám ale říká pane už jen napůl.

Petr Kellner se do Ruska vydal v devadesátých letech, což není tajemstvím, a jeho začátky byly – v rámci možností – dávno popsané. Institucionalizaci následovanou po divokém obchodním startu lze dobře vyčíst z archivních výročních zpráv PPF.

V té z roku 2001 se slovo Rusko objevuje jednou, zatímco o rok později už devětadvacetkrát, což říká jediné – Kellner oknem příležitosti doslova proskočil.

„Významným krokem skupiny PPF byl v polovině roku 2002 vstup na ruský trh, kde nabízí prostřednictvím svých společností služby splátkového prodeje a životního pojištění. Region střední a východní Evropy bude do budoucna pro skupinu PPF představovat hlavní oblast pro rozvoj a posilování svých investic,“ uvedl ve výroční zprávě z roku 2002.