Paralelně s pandemií koronaviru svět zachvátila ještě jedna horečka: cyklistická. Trh s koly zažívá v posledním roce obrovský boom a poptávky všem výrobcům vystřelily o desítky procent.

Nejinak je na tom i česká Festka, která se specializuje na zakázkovou výrobu silniček prémiové kvality – v průměru za půl milionu korun kus. „Poptávky meziročně vzrostly o 45 procent,“ pochvaluje si Michael Moureček, spolumajitel značky Festka.

Očekávané nadšení z dynamického šlápnutí do pedálů ale brzdí bezprecedentní nedostatek komponentů i základního výrobního materiálu, se kterým se cyklistický trh, Festku nevyjímaje, potýká.

„Aktuálně nám scházejí náboje do kol. Není to však tím, že by je náš německý partner nedokázal vyrábět – na trhu zkrátka není dostatečně kvalitní hliník,“ vysvětluje Moureček.

Chybí parafín, který je důležitý při výrobě některých highendových řídítek, ale taky aceton nebo barvy. Tedy základní suroviny, jejichž výpadek by nikdo nepředpokládal.

To limituje i rozjezd Festky. „Sice rosteme, ale v expanzi nás to brzdí zhruba o polovinu vůči poptávce,“ říká jeden ze spoluzakladatelů Festky. Jeho letošní ambice je vyrobit 330 rámů a utržit 40 milionů korun.

„Investujeme do rozšíření výrobní kapacity, abychom od roku 2022 byli schopni růst o 500 kusů ročně až do 2500 rámů. U nás je to hlavně o výrobní kapacitě. Co dokážeme vyrobit, to můžeme prodat,“ říká Moureček, podle nějž se cyklistika stala extrémně globalizovaným průmyslovým odvětvím.

„Třeba karbonové ráfky se vyrábí v Číně, která loni na jaře kvůli pandemii stála. Jen co se Čína rozběhla, dorazila pandemie do Portugalska, kde se vyrábějí náboje do kol, aby posléze přišla do Belgie, odkud se exportují dráty na kola, a následně k nám do České republiky, kde se kola zaplétají,“ přibližuje Moureček.

Výhodou je, že jsme menší a flexibilnější.

Dodací lhůty se u mnoha součástek protáhly ze standardních pěti týdnů skoro na rok. „Naší výhodou je, že jsme menší, a tím pádem flexibilnější. Netiskneme katalogy, nemusíme vše plánovat na roky dopředu a dokážeme reagovat kreativně a flexibilně, třeba změnit původně vybranou vidlici za jinou, kterou na trhu seženeme,“ popisuje aktuální praxi.

Všechny prodlevy a zdržení způsobily, že nový model kola, který měla firma uvést v prosinci loňského roku, ještě není dokončen.

„Budeme rádi, když ho uvedeme na trh pouze s ročním zpožděním,“ dodává Moureček s odhadem, že dozvuky současných problémů s komponenty a termíny dodávek budou trh sužovat ještě klidně tři čtyři roky.  

Zároveň je přesvědčený, že spousta hráčů v oboru nyní přehodnocuje nastavení svého dodavatelsko-výrobního řetězce, snaží se zbavit závislosti na Číně a dalších mimoevropských zemích a vytvořit si záložní alternativu v Evropě.

To nabízí příležitost pro evropské výrobce, jako je Festka. „Naším hlavním produktem není kompletní kolo, ale rám, respektive rámová sada, kterou si zákazník nastrojí dalšími komponenty sám. A tu si celou vyrábíme sami s použitím místně vyrobených kompozitních trubek,“  vysvětluje Moureček.

Shimano je krizí silně zasaženo, malá španělská firma dodává dál.

Podobným příkladem je podle něj třeba španělská značka Roto, která rovněž na domácí půdě vyrábí takzvanou sadu základních komponentů: přehazovačku, přesmykač, kliky, převodníky, brzdy a kazetu. V tomto segmentu je světovým lídrem gigant Shimano.

„Ten je globální krizí velmi silně zasažen, zatímco malá španělská firma je pořád schopna dodávat. Nikoli do měsíce, jak jsme byli zvyklí, ale do dvou to stíhá. Letos u ní utratíme víc než za celou naši historii,“ líčí Moureček příležitost pro podobné malé výrobce.

Kolaps tradičních dodavatelských řetězců pro ně může znamenat, že se víc komponentů od malé značky dostane k zákazníkům, kteří by jí za standardních okolností nedůvěřovali.

„Bohužel se ale také může stát, že i když budeme kapacitně schopni dál vyrábět, začne nám chybět vstupní surovina. Plánování a identifikace potenciálních firemních rizik dnes víceméně připomíná věštění z křišťálové koule,“ říká Moureček.

„Snažíme se v ní najít, co nás čeká v příštích třech až čtyřech letech. Já osobně věřím, že zájem lidí o cyklistiku bude dál růst a že náš obor čeká nový zlatý věk,“ doufá muž, který Festku zakládal s Ondřejem Novotným a dnes v ní drží 25 procent.

Majoritu má společnost Scalatore, v níž se o podíly dělí někdejší tenista Tomáš Berdych, Lukáš Šebesta, který má zkušenosti ze zbrojařského byznysu, a Fady Salamé, spoluzakladatel filmové produkční firmy Unit+Sofa.