Od smrti Petra Kellnera se Home Credit částečně stahuje ze zahraničních trhů. Finální krok v odchodu z Ruska udělala společnost na začátku září, kdy se jí podle jejích slov podařilo dokončit prodej zbývajícího téměř padesátiprocentního podílu v ruské Home Credit & Finance Bank (HCFB) včetně některých dceřiných společností.

I v Číně se společnost snaží najít strategického partnera, který by získal majoritu a následně firmu zcela převzal. Důvodem může být nesplněná vize PPF. Ta měla za cíl vytvořit firmu s hodnotou zhruba 235 miliard korun, což se podle Jiřího Šmejce, nového ředitele skupiny PPF, nepodařilo. Kvůli strukturálním změnám v čínské ekonomice i pandemii koronaviru.

Situaci nepřidává ani fakt, že se čínský trh potýká s nedostatkem likvidity a desítky tisíc Číňanů navíc odmítají splácet své hypotéky.

I přesto, že Home Credit tedy nezažívá zrovna nejlepší období, rozvoj svých aktivit nezastavuje. Příkladem je nová platforma SuperCupo, která na konci léta dobyla další trh, tentokrát ve Vietnamu.

Aplikace spojuje nakupování s poměrně širokou nabídkou finančních služeb, od klasické odložené měsíční splátky či kreditní karty přes zdravotní pojištění až po půjčku na domácnost. Aby přilákala nové zákazníky, nabízí výhodné akce lokálních prodejců, jednoduché, rychlé vyřízení a správu půjček přímo v aplikaci nebo široký program uživatelských odměn.

A zatím to vypadá, že se firmě investice vyplatila, už po pár týdnech od spuštění se aplikaci daří. K dosažení cíle jednoho milionu uživatelů do konce roku by měla Home Creditu pomoci i spolupráce s novým velkým lokálním partnerem, kterou uzavřel minulý měsíc.

Úspěch ale aplikace hlásila ještě předtím. „Ve Vietnamu se nám podařilo uzavřít kolem čtyřiceti tisíc smluv a máme kolem sta tisíc stažení. A to ještě předtím, než se partner stal součástí našeho portfolia,“ shrnuje Jan Cenkr, výkonný ředitel pro informační systémy v Home Creditu.

Konkrétní částku, která na vývoj SuperCupo poputuje, Cenkr nechtěl specifikovat. „Mluvíme tu o stovkách milionů korun.“

Ačkoli jihovýchodní Asie není podle některých ekonomů středem zájmu, potenciál v zemích, kde je životní úroveň obyvatel nižší než v Evropě, je velký. S tím souhlasí i Petr Dufek, hlavní ekonom Banky Creditas. „Myslím, že u nás jsou nebankovní půjčky vlastně konkurencí těm bankovním – tedy z hlediska podmínek a ceny. Kdežto v jihoasijských zemích nemusí být bankovní sektor tak rozvinutý a malé půjčky jsou pro banky nezajímavé. Právě z tohoto důvodu se třeba mikrofinancování často odehrává mimo bankovní sektor,“ vysvětluje Dufek.

Mezinárodní měnový fond navíc nedávno změnil prognózu hospodářského růstu Vietnamu pro rok 2022 a zvýšil ji z šesti na sedm procent. Podle zpravodajské platformy The Diplomat se jednalo o jedinou výraznou revizi směrem nahoru mezi asijskými ekonomikami, vyšší než u ostatních velkých regionálních ekonomik, jako je Indie, kde se aplikace SuperCupo dostala na trh jako první, Japonsko a Čína.

Koncem září svou projekci růstu Vietnamu revidovala i Světová banka, zdroj uvádí skok z 5,3 procenta na 7,2 procenta, což je nejvyšší hodnota pro všechny země východní a jihovýchodní Asie.

Home Credit v čele s centrálním týmem v Praze s rozvojem platformy rozhodně nekončí. Nyní pracuje na rozšíření produktového portfolia, vylepšení funkcí a uživatelské zkušenosti v aplikaci tak, aby byla pro uživatele atraktivní a vraceli se do ní i z jiných důvodů než jen kvůli splátce. Kromě dalších měst v Indii se s ní uživatelé budou moci setkat na Filipínách nebo Indonésii. To by se mělo podle Cenkrových odhadů stát během příštího roku.

Jenže právě u dvou z poboček Home Creditu, na Filipínách a v Indonésii, se v posledních měsících mluví o změnách ve vlastnických strukturách. Podle agentury Bloomberg je hlavním uchazečem japonská banka MUFG (Mitsubishi UFJ Financial Group), která je jedním z největších japonských věřitelů. „Důvodem hledání strategických partnerů mohou být potíže se získáváním bankovních licencí, které brání přístupu ke vkladům a staví společnosti do konkurenční nevýhody,“ uvádí zdroj Bloombergu.

Samotná společnost Home Credit ale veškeré informace odmítá komentovat. Navíc budoucnost a cíle platformy SuperCupo by prý takové změny neměly nijak zásadně ovlivnit.