Američané je milují. A proto je taky ve velkém nakupují. Obří pick-upy vládnou silnicím USA už desítky let. Velké motory, velká spotřeba, spousta místa v kabině i na korbě. Tohle je prostě Amerika. Jenže i sem dorazila elektřina.

Dlouhodobě nejprodávanější americké auto? Pick-up Ford F-150. Prodeje? Ročně skoro tři čtvrtě milionu kusů. Tohle je zkrátka Škoda Octavia Ameriky. Vrcholem úsporného motoru je v jejím případě hybridní verze s šestiválcovým tříapůllitrovým motorem. A průměrnou spotřebou kolem jedenácti litrů.

Ani tohle už však v USA a Kanadě za pár let nejspíš neprojde. Automobilky i tady proto sázejí na elektřinu. Přesvědčit vás, že takové auto prostě chcete, umí asi nejlépe Tesla Elona Muska. Jsou to bez měsíce dva roky, co Musk na legendární prezentaci představil futuristický pick-up Cybertruck. A od té doby na něj Tesla nasbírala přes milion objednávek spojených s vratnou zálohou sto dolarů.

Musk slibuje Cybertruck dodávat ve třech verzích. Počínaje tou s jedním motorem a pohonem jedné nápravy až po čtyřkolku se dvěma, nebo dokonce třemi elektromotory. V posledním případě s dojezdem přes 800 kilometrů. Cena od čtyřiceti do sedmdesáti tisíc dolarů, tedy asi 900 tisíc až 1,5 milionu korun. Potud všechno paráda.

Mimochodem, většina objednávek zní na střední verzi se dvěma motory, dojezdem skoro 500 kilometrů a pohonem všech kol za zhruba milion korun. Auto si mohou objednat i zákazníci z Česka. 

Jenže problém je, že lidé na největší teslu pořád marně čekají. Plán, že se k zákazníkům dostane na konci tohoto roku, nedávno automobilka posunula. Další termín: rok 2022.

Za zpožděním stojí jednak technologické komplikace ve výrobě, ale taky extrémní vytížení texaského závodu poblíž Austinu, kde se bude Cybertruck vyrábět vedle nové Tesly Y, která má ambice stát se jedním z nejprodávanějších elektromobilů světa.

Automobilky nicméně cítí šanci, že Severní Amerika se se svých pick-upů nevzdá, ani když se do nich už nebude lít benzin nebo nafta. Oproti Tesle má možná ještě větší šanci zásobovat obří trh ve velkém už zmíněný Ford, který bere objednávky na model F-150 v elektrické variantě Lightning. Vzhledem ke zkušenostem značky by tady mělo platit, že jarní termín dodávek prvních aut vyjde.

A zákazníci tomu věří. Auto se představilo v květnu a Ford rovnou začal sbírat objednávky. Momentálně má už víc než 150 tisíc rezervací ze Severní Ameriky. Dovoz do Evropy totiž zatím není v plánu. Z obchodního hlediska je ale zásadní i informace, že většina těchto rezervací je od zákazníků, kteří si ford pořizují vůbec poprvé.

Kupující u fordu volí mezi dvěma variantami. Obě verze budou mít dva elektromotory a oproti tesle už od základu i pohon všech kol. Levnější model počítá s dojezdem 370, vyšší pak 480 kilometrů. Ford jde okatě proti tesle i cenou. Základ tak nastavil stejně na čtyřicet tisíc dolarů.

Vydání Forbesu American Dream!

Stranou přitom nestojí ani další legenda. Koncern General Motors totiž oživil legendární značku Hummer, která nově bude taky jezdit na elektřinu. Jednak ve verzi pick-up, která se začne prodávat dřív, ale i jako klasické SUV.

I GM je ale jen ve stádiu nabírání objednávek s tím, že první, už vyprodaná, edice třímotorových elektrických pick-upů s výkonem 830 koní, dojezdem skoro 500 kilometrů a pohonem všech kol za skoro 2,5 milionu korun, by se měla k zákazníkům dostat ještě do konce roku.

info The GMC HUMMER EV SUV completes the HUMMER EV family and features a 126.7-inch wheelbase for tight proportions and a maneuverable body, providing remarkable on- and off-road capability.
The GMC HUMMER EV SUV completes the HUMMER EV family and features a 126.7-inch wheelbase for tight proportions and a maneuverable body, providing remarkable on- and off-road capability.

Pořád ale ještě nekončíme. Je tu totiž další nováček, který chce uspět. Jmenuje se Rivian a má dokonce čtyři elektromotory. Ale hlavně – povedlo se mu konkurenty předběhnout. Alespoň pokud jde o zahájení sériové výroby, která se rozběhla v polovině září. Je tak možné, že první zákazníci dostanou své auto ještě letos. Automobilka ale oficiálně uvádí jako termín zahájení dodávek rok 2022.

Stejně jako Hummer i Rivian nabízí pick-up R1T a zároveň i SUV R1S. Původní plán pro zahájení prodejů prvních aut byl rok 2020, ale covid-19 a nedostatek čipů způsobily problémy i tady. I tak má však Rivian slušně našlápnuto.

Automobilka totiž v rámci vstupu na burzu nedávno uvedla, že má předběžné objednávky na 48 390 vozů od zákazníků v USA a Kanadě, přičemž za každý z nich je třeba složit zálohu tisíc dolarů. Kromě toho má objednávky na sto tisíc aut pro Amazon, který se například vedle Fordu zařadil mezi velké investory. V plánu pro příští rok je navíc i vstup do Evropy.

Že Rivian není pro velké automobilky nevýznamnou konkurencí, potvrzuje i to, že společnost PitchBook ocenila hodnotu firmy na osmdesát miliard dolarů. Vzhledem k miliardovým investicím, které od založení před dvanácti lety Rivian posbíral, je automobilka označována za nejlépe financovaný startup v historii USA v oblasti elektromobilů.

V čele Rivianu stojí jeho zakladatel, osmatřicetiletý absolvent prestižní univerzity MIT Robert Scaringe, jehož podíl ve firmě sice není veřejně uveden, ale americký Forbes odhadl hodnotu jeho majetku na 3,4 miliardy dolarů.

Právě on a další dolarový multimiliardář Jeff Bezos stojí za nápadem, že první vesmírné turisty společnosti Blue Origin včetně Bezose v létě před zraky stovek milionů lidí k raketě odvezou pick-upy Rivianu. A to se také stalo.

Všechno ale není růžové. Co Scaringe momentálně pořádně trápí, je nedostatečná výrobní kapacita pro auta s dojezdem 480 kilometrů, jejichž cena začíná v přepočtu na 1,5 milionu korun.

Zatím si vystačí s bývalou továrnou Mitsubishi Motors v Illinois, která má roční kapacitu 150 tisíc aut, ale sama automobilka uvádí, že z dlouhodobého hlediska to stačit nebude. Proto už v USA hledá místo pro další závod.

Vedle toho ale dlouhodobě řeší další problém. A tím jsou soudní tahanice s Teslou. Muskova firma obviňuje Rivian z krádeží průmyslového vlastnictví v souvislosti s bateriovými články. Čerstvě pak ještě přihodila obvinění z cíleného přetahování zaměstnanců. 

„Nyní, zřejmě pod tlakem investorů, po téměř tuctu let bez výroby jediného komerčního vozidla, Rivian zintenzivnil své nezákonné snahy,“ uvedla v prohlášení Tesla, jejíž zákazníci na Cybertruck zatím marně čekají. Rivian se ke sporu nevyjadřuje.

Souboj dvou mladých automobilek se tedy bude odehrávat u soudu. Ten důležitější boj ale všechny společně čeká v utkáních o přízeň platících zákazníků.