Architektura má ikonu v podobě domu nad vodopádem od Franka Lloyda Wrighta. Svět aut má ikonu v podobě Lamborghini Countach, za jehož podobou stojí designér Marcello Gandini. Od představení prvního prototypu uběhlo padesát let a automobilka teď legendu nabízí v moderní verzi.

Je to to nejobdivovanější, co z italské automobilky v Sant’Agata Bolognese vyjelo. A přitom je to už padesát let ode dne, kdy se v 11. března roku 1971 v deset hodin dopoledne na autosalonu v Ženevě poprvé zjevil žlutý prototyp.

Na tehdejší dobu měl neuvěřitelně futuristické tvary, pro Lamborghini dnes už ikonické vzhůru se otevírající dveře, pětilitrový dvanáctiválec s výkonem 446 koní a název Countach LP 500.

Tohle se ale překvapivě neudálo na stánku Lamborghini, tam přednost dostal model Miura, který byl v tu dobu pro Lamborghini klíčový. Countach byl vystavený na stánku firmy Bertone, která pro Lamborghini vytvářela karoserie.

Automobilová ikona, která se až dodnes propíjí do designu aut se zuřícím býkem ve znaku, je dílem především Marcella Gandiniho, rodáka z Turína, jenž je vedle Lamborghini Countach podepsaný například také pod podobou slavné Lancie Stratos a který příští týden oslaví třiaosmdesáté narozeniny. V době, kdy finišoval práce na nejkrásnějším autě, které pod jeho rukama vzniklo, mu tak bylo jen lehce přes třicet let.

„Faktem je, že Countach představoval čistý rozchod s některými ustálenými postupy automobilového průmyslu. Nenavazoval na žádné předchozí vozy,“ okomentoval Gandini svůj masterpiece.

Tehdejší designérská konkurence přitom byla velká. Gandini se totiž musel dokázat prosadit vedle stejně starých vrstevníků Leonarda Fioravantiho, autora designu ikonického Ferrari Testarossa, nebo Giorgetta Gugiara, zakladatele designérského studia Italdesign, kde z mnoha desítek vzniklých aut stojí za vypíchnutí například DMC DeLorean nebo první generace Volkswagenu Golf.

Ženevský úspěch žlutého supersportu vznikajícího pod označením LP112 sice popostrčil Countach blíž k sériové výrobě, ale úplně vyhráno neměl. Ferruccio Lamborghini, zakladatel automobilky, o něm totiž zase tolik přesvědčený nebyl. 

Ke změně názoru ho posunula až prohraná sázka, kterou uzavřel s konstruktéry Paolem Stanzanim a Giottem Bizzarrinim. Aby Countach dostal zelenou, testovací jezdec Bob Wallace musel s prototypem bez poruchy zvládnout ujet 1300 kilometrů dlouhou cestu přes celou Itálii vedoucí mezi městy Sant’Agata na severu a Targa Florio na Sicílii. Uspěl. A díky tomu i Countach.

V rámci první série se mezi roky 1974 a 1978 vyrobilo jen 151 aut.

U prototypu LP 500 se ale zastavme ještě jednou. Automobilka původní pětilitrový motor vyměnila za spolehlivější čtyřlitr, se kterým Bob Wallace absolvoval tisíce kilometrů v rámci všemožných silničních testů.

To se dělo až do roku 1974, kdy vůbec Countach s číslem 1 z dnešního pohledu skončil naprosto neuvěřitelně – kvůli procesu homologace pro sériovou výrobu posloužil jako oběť nárazového testu. Co z něj po nárazu zbylo, skončilo ve šrotu. Dnes by se cena takového auta nejspíš počítala ve vyšších stovkách milionů korun.

Countach šel tedy do výroby, která ale nebyla nijak masivní. Už jen proto, že šlo o ruční práci. V rámci první série se mezi roky 1974 a 1978 vyrobilo jen 151 aut, která byla schopná jet rychlostí 309 kilometrů za hodinu a z nuly na 100 zrychlily za 5,4 sekundy.

Následovaly další čtyři série, což v praxi znamenalo, že až do roku 1990, kdy Lamborghini výrobu modelu Countach ukončilo, z dílen automobilky v Itálii vyjelo dohromady 1999 kusů této legendy.

Vypadalo to, že se tím historie modelu Countach navždy uzavírá. Jenže je to jinak. Lamborghini při příležitosti padesáti let od prvního představení žlutého prototypu uvedlo vůz nesoucí stejný název i designové prvky.

Novinka, která se prodává v přepočtu za 56 milionů korun bez daně, se vyrobí jen v počtu 112 kusů. Tohle číslo není náhodné, odkazuje na už zmíněné pracovní označení žlutého prototypu z roku 1971.

Případní zájemci , které ještě Lamborghini s nabídkou na koupi modelu LPI 800—4 neoslovilo, mají ale smůlu. Automobilka totiž hlásí, že všechna auta už mají své majitele. První z nich nový Countach dostanou v polovině příštího roku.

Co je čeká? Stroj, který technicky vychází z existujících modelů Sián a Huracan s výkonem přes 800 koní kombinující benzinový dvanáctiválec a elektromotor. Auto vážící necelých 1600 kilogramů zrychlí na stovku za 2,8 sekundy. Maximální rychlost je pak 335 kilometrů za hodinu.

Z pohledu designu novinka nabízí celou řadu připomínek na původní model. Zůstala klínovitá silueta, skryté zadní křídlo, kola s „telefonním“ designem 80. let, obdélníková přední světla, tvar zadních svítilen, vzhůru vyklápěcí dveře nebo výrazné boční otvory pro nasávání vzduchu.

Automobilka při představení novinky uvedla, že se při jejím vývoji nesnažila původní model kopírovat, ale čerpat z jeho DNA.

„Countach, jedna z nejvýznamnějších automobilových ikon. Je nejen ztělesněním designu a technologie Lamborghini, ale je i reprezentant naší schopnosti objevovat hranice, dosahovat nečekaného a vstupovat do mimořádné říše snů,“ uvedl Stephan Winkelmann, šéf společnosti Automobili Lamborghini.

Co znamená Countach

Jak vznikl název automobilové legendy popsal Marcello Gandini. Ten zavzpomínal na dvoumetrového zámečníka s velkýma rukama, který pocházel z oblasti Piemont na severu Itálie. Italsky ale příliš neuměl, ovládal prakticky jen piemontské nářečí, které je podobné francouzštině.

Jedním z jeho nejčastějších zvolání bylo „countach“, což doslova znamená mor nebo nákaza, ačkoli ve skutečnosti se v Itálii používá spíš k vyjádření údivu nebo obdivu. Jelikož technici pracovali dlouho do noci a bylo potřeba udržet dobrou náladu, Gandini z legrace navrhl, že by autu mohli říkat Countach. Vtip se ujal do té míry, že se název ihned nechal vyrobit a nalepit přímo na auto. A vydržel navždy.