Zdražování. Téma, o kterém se všichni bavíme, ze všech stran slyšíme, a které hlavně už cítíme na vlastní kůži. A také víme, že s chladnějšími měsíci pravděpodobně ještě přituhne. Na co se máme připravit a jak se na to chystají sami podnikatelé?
Pojďte to s námi zjistit na procházce centrem Prahy. Vydali jsme se do okolí redakce Forbesu a oslovili a vyzpovídali několik podnikatelů z různých oborů.
Ráno začínáme v sedm hodin na populární lekci jógy tak jako mnoho jiných lidí, kteří si sem zvykli chodit před prací. Studio Yogame na Národní má krásné prosklené místnosti s výhledem na pražské budovy, ale nese to s sebou velkou nevýhodu – drahé vytápění.
„Stouply nám zálohy za energie o polovinu a čekáme další nárůst cen od září. Od podzimu proto zdražíme lekce asi o deset procent,“ tvrdí usměvavý majitel Jan Zahradník, který pracuje i na recepci.
Pro své stálé klienty však nachystal i pár dalších úsporných opatření, která pociťují už teď a doslova na vlastní kůži. „V červnu jsem udělal zásadní rozhodnutí a vypnul jsem ve studiu teplou vodu,“ říká s tím, že v sousedním Německu nejen veřejné budovy, ale i třeba bazény dělají totéž, tak se inspiroval. Pár lidí na to prý sice reagovalo s rozpaky, zatím se ale se studenou sprchou smířili.
Majitel zainvestoval také do speciálních žaluzií, které dokážou částečně izolovat v místnosti teplo. Podzimu se prý obává, ale snaží se být připravený. To ho naučila už pandemie koronaviru. „Investujeme teď taky do rozvoje online lekcí. Pokud si někdo snad nebude moci dovolit chodit cvičit, může si zaplatit levnější online verzi.“
„Dodavatelé zdražují až moc“
Po józe jdeme na dobrou kávu. Na té opravdu kvalitní a z nejlepších surovin si zakládají třeba v malém bistru Onesip Coffee v Haštalské, které funguje úspěšně už sedm let a má i svou vlastní pražírnu. Tady zdražovali už v květnu.
„Už jsme si říkali, že ceny nejsou udržitelné. Zvedli jsme je proto u nápojů zhruba o deset procent,“ popisuje spolumajitel podniku Adam Gaszczyk. Jejich stálé zákazníky to však neodradilo. „Sledujeme ale trend, že teď lidé nakupují víc rozvážně. Například si k nám přijdou jen pro nápoj a nekupují žádný doplňkový sortiment jako třeba čokolády, které taky nabízíme,“ doplňuje Gaszczyk. V průběhu června v kavárně zdražili také pečivo asi o patnáct procent, protože dodavatelé zvedli ceny.
Vyšším cenovkám na straně dodavatelů ostatně čelí všichni podnikatelé v gastronomii. S cenotvorbou si tak museli hrát například i v řeznictví Naše maso, kam chodí lidé nejen pro dobré suroviny na vaření, ale i třeba pro hamburger.
Byť se to zde snažili udělat tak, aby to zákazníci příliš nepoznali. „Zdražili jsme jen několik málo druhů masa, ale jinak máme ceny stejné,“ tvrdí Radek Chaloupka, spolumajitel podniku, kde až třetinu zákazníků tvoří turisti.
Rostoucí ceny potravin trápí i vedení vyhlášené restaurace La Gare. „Téměř všechny suroviny jsou ovlivněné nárůstem cen pohonných hmot a energií. Došlo k plošnému zdražení v podstatě u všeho. U masa je to zhruba dvacet až 25 procent, u ryb třicet procent,“ popisuje Jan Mudroch, generální ředitel Gare restaurants.
A leckde si dokonce myslí, že někteří dodavatelé zneužívají situace, aby si vynahradili hubená pandemická léta.
„Všichni zdražují až moc, začínám být už trošku naštvaný, protože podle mě zdražují víc, než by museli. Lidi se pak zlobí na restaurace, že mají drahé jídlo,“ popisuje Luboš Kastner, spolumajitel podniku Červený jelen, kde ceny zvýšili zásadně už v zimě.
„My jsme byli odvážní, snažíme se předvídat. Podražily u nás především obědy asi o dvacet procent. Nechceme však jídlo prodat co největšímu počtu lidí. Záleží nám na kvalitě a víme, že zákazníci nejednají jen podle ceny. Své hosty máme,“ dodává Kastner.
Naproti tomu v La Gare se prý dlouho snažili ceny jídel nezvyšovat. „To se nám dařilo zhruba do února tohoto roku. Se zdražením energií a znovu zdražením všech surovin to však už bylo neudržitelné. Tak jsme i my upravili naše ceny. V průměru jsme je zvedli zhruba o deset až třináct procent,“ dodává Mudroch, jehož podniku vzrostly náklady na energie o víc než 120 procent.
I proto se tu snaží na energiích ušetřit, kde se dá. „Vyměnili jsme osvětlení a některé staré spotřebiče za úspornější. A snažíme se být důslední například ve zhasínání ve skladech,“ popisuje.
U kadeřníka o dvě stovky navíc
Stejný postup zvolili i v kadeřnickém salonu Hair Area ve Zlatnické ulici, kde taky v rámci úspor vyměnili žárovky za úspornější ledkové osvětlení. A i tady po dlouhé době zvedali ceny. „Některé služby jsme podražili o pět procent, některé o deset procent, za barvu se střihem si lidi připlatí zhruba dvě stě korun,“ tvrdí Anna Pavlasová, která má na starost provoz salonu.
V salonu Petry Měchurové vedle pražské Kotvy za energie nově platí pětačtyřicet tisíc místo původních patnácti. A na trhu zdražily i kadeřnické produkty. Proto i zde plánují od září navýšit ceny za své služby. „V průměru zvýšíme ceny o devět procent, něco více, něco méně. Stálé zákazníky jsme o tom informovali, aby nebyli překvapení. A většinou to všichni chápou, ale uvidíme, co bude dál, “ popisuje Petra Janováčová, manažerka kadeřnictví.
Co bude dál, samozřejmě nikdo neví. V restauraci La Gare se už proto připravují na možný odliv zákazníků. „Jediné, co pro to v tuto chvíli můžeme udělat, je snažit se poskytovat maximální možnou službu každý den. Jakákoli služba, která nebude na trhu buď nejlevnější, nebo nebude mít vysokou přidanou hodnotu, to bude mít na podzim zcela jistě těžké,“ míní Jan Mudroch.
„Čeká nás ekonomická olympiáda,“ shrnuje situaci Luboš Kastner, který je mimo jiné členem představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.