skip to main content
Český byznys

Za sex takový, jaký je. Mladý Brňan boří stereotypy o sexshopech

Vojtěch Sláma vnáší svěží vítr do světa sexshopů. Se svým internetovým obchodem Yoo.cz boří zkostnatělou představu o erotických pomůckách. Spolupracuje s lékaři, psychology i influencery a bojuje za zdravou sexualitu.

Mladý programátor už od vysoké školy vytvářel webové stránky pro celou řadu klientů. A mimo jiné programoval erotické seznamky. „Fascinovalo mě, že na ně chodí třeba padesát tisíc lidí za den. A říkal jsem si, že to je obrovská skupina potenciálních zákazníků,“ vysvětluje svoji motivaci k založení online sexshopu.

V roce 2010 rozjel první obchod a po něm následovaly další, které dnes společně tvoří skupinu Twixo Group. „Zpočátku jsem prodával jen zboží od externího dodavatele. Ale nefungovalo to moc dobře. A tak jsem si vybudoval vlastní sklad. Na nákup zásob mi půjčil táta 300 tisíc našetřených z učitelského platu,“ vypráví sedmatřicetiletý podnikatel.

Zatímco tatínek ho v podnikání podporoval, maminka byla konzervativnější. Se synovým výběrem povolání se dlouho smiřovala, ale nakonec ji přesvědčil, že prodává zboží jako každé jiné. „Každý měsíc jsem rodičům dával byznysové reporty, aby viděli, co se s penězi děje,“ líčí Sláma.

První sklad si vybudoval ve svém bytě. Nejdřív šlo o čtyři skříně, pak osm, dvanáct, až byl byt tak narvaný erotickými pomůckami, že se tam pomalu nedalo hýbat. „Když měla přijet babička mé přítelkyně, tak jsme narychlo sháněli závěsy na skříně, abychom schovali všechny dilda a krabice s lechtivým potiskem. Babička jen letmo nakoukla, rychle závěs zatáhla a radši se o tom nebavila,“ vzpomíná na humornou příhodu Sláma.

Když se jednou uprostřed noci spustil vibrátor ve skříni a vzbudil obyvatele bytu, uvědomili si, že takhle to dál nejde, a pořídili si regulérní sklad. Sláma přitom založil hned tři sexshopy, protože si chtěl vyzkoušet různé přístupy k cenotvorbě. Za skutečně přelomový ale pokládá až ten poslední Yoo.cz, který spustil v roce 2020.

„Teprve s Yoo.cz jsme pořádně začali řešit brand. Nechceme jen prodávat zboží, ale dělat i osvětu. Ukazujeme sex takový, jaký skutečně je. Mnoho lidí to vnímá jako výkonovou věc, jako hon za orgasmem. Ale reálný sex není jako porno. Spoustu lidí trápí různé problémy a my jim s nimi chceme pomáhat,“ vysvětluje svou filozofii brněnský podnikatel.

Lidé se podle něj stále stydí o sexu mluvit. A když už se o něm baví, zmiňují jen úspěchy, ale nikoli zklamání. Yoo.cz si proto klade za cíl vytvořit otevřenou platformu, která tohle tabu zboří. „Snažíme se to komunikovat co nejpřirozeněji. Volíme odlehčený kamarádský styl. Náš Instagram je plný hravých a vtipných grafik. Nespolupracujeme s pornoherci ani neukazujeme vyretušovaná krásná těla,“ popisuje Sláma.

Zatímco někteří zákazníci si jen chtějí zpestřit život, jiní řeší nesoulad v sexuálním životě nebo nenaplněné fantazie. „Například muži mají často pocit méněcennosti a trpí obavami ze selhání. Snažíme se je vyslechnout a uklidnit, případně přesměrovat na lékaře nebo na články, které dáváme dohromady s odborníky. A pokud to jde, tak doporučit nějaký produkt,“ přibližuje Sláma.

Reklama

Vedle sexuologů a psychologů firma spolupracuje také s influencery na Instagramu. Díky nim se jí daří získat odpovědi až tisíců lidí pro své průzkumy, které řeší nejrůznější otázky sexuálního života od toho, po čem lidé touží, až po to, co je trápí.

„Když influencery oslovíme, jsou občas vyloženě zděšení. Ale když se podívají na náš profil, tak se obvykle zasmějí a pochopí, že nejde o nic perverzního. Nedávno jsme například společně otevřeli téma orgasm gap, tedy nerovnost v dosahování orgasmu mezi muži a ženami. A to mělo neuvěřitelný ohlas,“ líčí zakladatel Twixo Group.

Společně s brněnským ilustrátorem Janem Grumlem alias Slakinglizardem také uspořádali dražbu pomalovaných vibrátorů. Polovinu výtěžku věnovali organizaci Freya, která ohledně sexuality radí sociálním pracovníkům, pečujícím o seniory nebo o lidi se zdravotním postižením.

A druhá polovina šla na projekt zaměřený na diverzitu ženského pohlaví a prsou. „Jejich rozdílnost je totiž často zesměšňována a ženy se za své intimní partie zbytečně stydí,“ říká Sláma.

Ale zpátky k jádru celého byznysu, kterým je prodej erotických pomůcek. Podle Slámy výrobci čím dál víc dbají na design, aby produkty nebyly vulgární, ale vkusné a elegantní. A zároveň jsou pomůcky stále chytřejší. „Dají se ovládat přes mobil klidně z druhé strany světa, dokážou se zahřát na teplotu těla nebo poskytují různé statistiky. Jako třeba erekční kroužky, které počítají spálené kalorie,“ přibližuje Sláma.

Vedle e-shopů spustila jeho firma také nový showroom v Brně, který má být co nejvíc zážitkový. Zdobí ho tak sloup osázený dildy a najdete tu i žalář pro zlobivé zákazníky, který slouží jako fotokoutek. „Můžete si tu mimo jiné nabrat kondomy na váhu – třeba deset deka čokoládových a patnáct deka na delší výdrž,“ popisuje podnikatel.

Mezi zákazníky podle něj mírně převažují muži. A spíš než pro sebe lidé nakupují pomůcky pro využití v páru. Vrchol sezony bývá před Vánoci a stále větší nával firma pozoruje před Valentýnem. „Letos jsme měli v únoru takovou špičku, že se zástupy zoufalých mužů praly o poslední vibrátory,“ směje se Sláma.

Jestli vám přijde vibrátor místo kytky jako netradiční dárek, tak co teprve poukázka do sexshopu jako benefit pro zaměstnance. I to je podle zakladatele Twixo Group trend, který si oblíbily hlavně softwarové firmy.

Loni měla celá skupina tržby asi 30 milionů korun. Nejrychleji rostl e-shop Yoo.cz a díky němu by letos mohla mít brněnská firma obrat až dvojnásobný. Pomoci by jí s tím mělo i plánované rozšíření sortimentu. Kvůli tomu, že ve vyhledávání Googlu mají sexshopy ztíženou pozici, chce Sláma do nabídky zařadit také kosmetiku nebo výživové doplňky.

V současnosti se hodlá soustředit hlavně na české publikum. Ale ve střednědobém horizontu plánuje se svým lechtivým byznysem expandovat i za hranice. Už nyní prodává vedle Česka i na Slovensku a časem by rád spustil své obchody také v Maďarsku a Rumunsku.