Energetická krize vyhnala ceny plynu či elektřiny k nevídaným rekordům. Podle Českého statistického úřadu zaplatí domácnosti oproti loňsku jen za elektřinu o třicet procent více a za plyn dokonce o padesát. Navíc se zdá, že výrazné zdražování není u konce.

O slovo se proto hlásí český startup BeiT, vyvíjející systém s potenciálem spotřebu drahocenné energie snížit. Vše přitom začalo dávno před energetickou krizí – Miro Hachlinec hledal před pěti lety v rámci svého malého developerského projektu nájemního bydlení řešení, které by mu pomohlo se správou bytového domu.

„Nic takového jsem ale nenašel. A proto jsem se rozhodl za pomoci softwarového týmu řešení vyvinout,“ vzpomíná vystudovaný ekonom a právník, který právo hned po škole vyměnil za svět byznysu.

„Vytvořili jsme systém na komplexní digitalizaci správy rezidenčních budov, který se nesoustřeďuje jen na jeden problém. A vyrazili na trh. Evropská unie začala zpřísňovat energetickou legislativu, začalo se schylovat k energetické krizi. O naše řešení byl v takovém klimatu samozřejmě zájem,“ vzpomíná Hachlinec na rozjezd startupu.

Řešení, které slouží na digitální správu budov obecně, má tak dnes potenciál ušetřit až třicet procent spotřeby energie domácností. Princip je přitom jednoduchý a všem dobře známý z automobilů, kde tlak na efektivitu spotřeby paliva nastartovala přítomnost indikátoru okamžité spotřeby.

BeiT vyvinul totéž pro energie v bytě. Pomocí softwaru propojuje data z měřičů v domech s daty energetických dodavatelů, propočítává spotřebu a automaticky vyhodnocuje cenu jednotlivých energetických zdrojů v bytě.

„Měříme vše, co souvisí s energiemi v domě: spotřebu tepla, vody, elektřiny nebo plynu. Obvykle se totiž jejich spotřeba měří jednak v bytě samotném, jednak pomocí druhého měřiče, který patří energetické společnosti,“ připomíná Hachlinec.

„Komunikaci mezi oběma měřiči doposud zajišťoval člověk, který musel data ručně sbírat a dodat je společnosti. Ta vystaví fakturu, která pak putuje zpátky do domu, kde zase jiný člověk rozdělí náklady mezi jednotlivé byty,“ popisuje běžnou praxi.

Data nesbíráme jednou ročně, ale každou hodinu.

„My tento proces automatizujeme, navíc data nesbíráme jednou ročně, ale každou hodinu. Informace zároveň propojujeme s ceníkem dané energetické společnosti a nájemce rovnou vidí, kolik platí, a hlavně za co,“ vysvětluje startupista přednosti nabízené služby.

Lidé podle něj nadbytečně spotřebovávají až třicet procent energií jen proto, že nemají dostatečný přehled. Právě zde vidí prostory pro „nemalou úsporu“.

Vydání Forbesu Zázrak

K jednotlivým domácnostem se BeiT dostává prostřednictvím správců bytů, kteří jsou jeho přímými zákazníky.

Startup jim poskytuje rozhraní, ve kterém mají přehled o spotřebě energií v celém domě, a digitalizuje také všechny rutinní činnosti správce.

„Našimi hlavními klienty jsou správci, kteří nám platí měsíční poplatek podle toho, kolik bytů spravují. V závislosti na rozsahu služeb se cena celkově pohybuje v desítkách korun za byt a měsíc,“ vypočítává Hachlinec.

Nájemce pak získá mobilní aplikaci, ve které vidí, kolik energie spotřebovává – a kolik za ni platí. Pomocí aplikace mohou nájemci také nahlašovat závady či jinak komunikovat se správcem domu a do budoucna BeiT plánuje například i hlasování na členské schůzi. 

Startup spustil plnohodnotný produkt začátkem roku a momentálně pomáhá se správou čtyřiceti tisíců bytů, ze kterých mu měsíčně tečou „nižší jednotky milionů“ korun. Do konce roku chce spolupráci rozšířit na sto tisíců bytů.

„Ještě nejsme ziskoví, ale podepsali jsme smlouvy se zákazníky, které nám v blízké budoucnosti ziskovost zajistí,“ tvrdí Hachlinec. „Až dokončíme všechny podepsané implementace, budeme se pohybovat v desítkách milionů korun ročně,“ odhaduje.

Miro Hachlinec | Foto BeiT

Startup, který se zatím soustředí výhradně na rezidenční budovy, přitom paradoxně bojuje nejvíc se správci domů, kteří by z úspor mohli sami těžit. Za aplikaci by nájemníci měli platit desítky korun měsíčně a takové náklady jsou podle správců často „navíc“.

„Je těžké jim toto přesvědčení nabourávat. I když máme prokázané, že má řešení potenciál ušetřit každému nájemci pět set až tisíc korun měsíčně,“ říká Hachlinec a dodává, že s energetickými společnostmi to jde naopak celkem hladce.

„Spolupráci máme navázanou s většinou firem na území, kde naši klienti působí. Potíž ale bývá v tom, že jejich měřiče často nejsou digitalizované a dálkový sběr dat neumožňují,“ konstatuje. Díky připravovaným legislativním balíčkům, ale především nastupující digitalizací i v dosud pomalejších odvětvích, se však podle Hachlince blýská na lepší časy.

Efektivnější spotřebou energie se už několik let intenzivně zabývá evropská legislativa – a česká ji následuje. Od začátku letošního roku i u nás platí regulace, podle které musí budovy instalovat podružné měřiče tepla a vodoměry na teplou vodu, umožňující dálkový odečet. Do roku 2027 budou povinně v každém bytě.

Náš software bude potřebovat skoro každý bytový dům.

„My jdeme dál, tyto měřiče zavádíme u všech zdrojů energie,“ navazuje Hachlinec. Se svým startupem teď čeká, až Poslanecká sněmovna přijme návrh, podle kterého budou muset společenství vlastníků od příštího roku zobrazovat spotřebu energií koncovým uživatelům nejen jednou ročně, ale každý měsíc.

„Pokud se to podaří, náš software bude potřebovat skoro každý bytový dům,“ věří Miro Hachlinec a jeho sebevědomí zrcadlí i úspěch na letošní Startup Challenge agentury CzechInvest, kde se BeiT zařadil mezi desítku nejlepších startupů.

„BeiT je jednou z nejperspektivnějších firem, které prošly startupovými programy CzechInvestu za posledních pět let,“ potvrzuje agenturní specialista na startupy Petr Kopeček. „Jejich unikátní řešení je bez nadsázky český i evropský unikát, který má obrovský potenciál. Velkou výhodou je také zkušený tým,“ doplňuje a domnívá se, že by se startup mohl do pár let zařadit mezi největší hvězdy českého byznysu.