skip to main content
Móda

Zabije covid-19 módní fotografii? I velké značky nyní fotí své lookbooky přes Zoom a FaceTime

2 minuty čtení

Co spojuje jednoho z nejžádanějších návrhářů současnosti Jacquemuse a řetězec Zara? Lookbook vyfocený online. Módní domy i časopisy prokázaly v karanténě velkou schopnost adaptace na novou situaci. Okamžitě zorganizovaly fashion focení online, ale – stane se takový způsob normou i po odeznění pandemie?

Už od konce března se k improvizovaným praktikám připojilo víc módních gigantů včetně Vogue Italia, kde se pro ni přes FaceTime zvěčnila Bella Hadid. Módní fotografie je tak další oblastí, jejíž vývoj epidemie koronaviru urychlila.

Dříve by se focení pro luxusní módní domy a nejprestižnější časopisy neobešla bez renomovaných fotografů, vizážistů, stylistů, produkčních a exkluzivních lokalit. Dnes to ale můžete pojmout podobně minimalisticky jako výše zmíněná Zara, která poslala modelkám oblečení se zadáním: vyfoťte se samy doma.

Reklama
Foto Zara

Výsledkem je poměrně minimalistická, uvolněná, ale zároveň uvěřitelná kampaň, o které se mluví.

Na bedrech modelek a modelů teď leží všechny úkoly, kterými se dřív zabýval celý štáb lidí. „Nejdřív mi několik dnů před focením pošlou fototechniku, stativ a pozadí,“ popisuje novou realitu fashion editorialů modelka Terumi Murao pro časopis Allure.

„Pak volám kreativnímu řediteli, aby mi pomohl vše umístit tam, kam to patří. Poté si voláme se stylistou a vizážistou, kteří mi radí, jak se nalíčit a co si obléct. Konečně jsem připravená a spojím se telefonicky s celým týmem přes videohovor. Zatímco mi dávají pokyny,  jak pózovat, zároveň se fotím.“

Pokud úsporná opatření zůstanou kvůli obavám z ekonomické krize i po odeznění karantény, o práci tak přijdou nejen módní fotografové, ale i vizážisté. Ti dřív nebyli zvyklí příliš vysvětlovat svůj postup práce, navíc si stěžují na to, že modelkám chybí zkušenost s profesionálním make-upem.

O práci by mohli přijít nejen módní fotografové, ale i vizážisté.

Ti sice jednotlivé looky dávají dohromady, ale většinou prý vybírají méně věcí a neprojevují tolik svou kreativitu. Je totiž velký rozdíl půjčovat oblečení na focení s tím, že zbytek na place nějak dotvoříte, a připravovat outfity tak, aby byl jejich koncept srozumitelný i na dálku.

Reklama

Nová situace a ztížené podmínky k práci odhalují také pozadí fashion editorialů, které by za normálních okolností zůstávalo skryto. Při zmíněném focení italské Vogue byly například šperky Chanel na tělo Belly Hadid dodány za pomoci Photoshopu.

Nákladné ozdoby by totiž nešlo jen tak dopravit k modelce domů, navíc během focení šperků je na place velmi často ochranka, která hlídá, aby se nic neztratilo nebo nepoškodilo.

Těžko však nad módní fotografií vynášet ortel. Focení přes Zoom, Skype či FaceTime se nám brzo omrzí – výsledek často vypadá velmi totožně. 

Jisté je, že náklady na fashion editorialy se nyní sníží. Časy luxusních cateringů a exotických lokací se stávají definitivní minulostí a minimalismus přebírá vládu nejen ve fashion trendech, ale i v jejich předvádění světu.

Reklama
Reklama