Josef Dušátko před lety vsadil na farmářské trhy a dodnes tam tráví téměř všechny soboty. Květinářskou firmu Kytky od Pepy, kterou vybudoval, přivedl ke 250 milionům korun obratu.

Z Kytek od Pepy během let vykvetla nejen známá značka, ale i rodinný byznys. Ve firmě působí jak manželka a sestra pana Dušátka, tak i jeho dvě dcery: Anežka se vrátila po roční stáži na holandské burze a věnuje se nákupu květin, starší Kristýna má na starosti péči o zaměstnance a svatby.

Do práce jezdí „Pepa“ na půl pátou ráno, pracuje šest dní v týdnu. Všední tráví v centrále ve Vysočanech, o sobotách pak na oblíbeném farmářském trhu na pražském Kulaťáku v Dejvicích. Prodané zboží počítají na kamiony, přivážející zásoby květin třikrát v týdnu. 

Jak Kytky od Pepy vyrostly?

Zaměstnáváme už skoro sto sedmdesát lidí, včetně brigádníků. Už jsme opravdu velký tým. Celkem máme jedenadvacet obchodů, čtyři další otevřeme pod naší přímou značkou během příštích měsíců a dále připravujeme projekt profesionálních franšíz.

Prahu jsme už obsáhli v podstatě celou, v každé části máme květinářství. Jsme taky v Plzni, Českých Budějovicích, v Kolíně, v Brandýse nad Labem. 

Před lety jste říkal, že na Moravu nechcete. Platí to?

Říkal jsem to a říkám to i teď. Nechci na Moravě otevírat logistické centrum, takže teď je pro mě důležité být v lokalitách, do kterých naše dodávka bez problémů dojede a zase se tentýž den vrátí. 

Pro další rozvoj plánujeme franšízy. Silný partner v místě, ideálně květinář, kterému byznys funguje, ale chtěl by víc – a v tom bychom mu dokázali pomoct. 

Do rodinného byznysu je zapojena i dcera Anežka Dušátková | Foto Lukáš Procházka

Odkud teď vozíte květiny?

Největší objemy nakupujeme na holandské květinové burze. Proto dokážeme držet ceny nízko, mezi námi a burzou není žádný mezistupeň. Pak máme šest českých dodavatelů, od nichž bereme sezonní květiny za jejich ceny. To říkám záměrně proto, že ty ceny jsou mnohdy vyšší než holandské – ale my je chceme podporovat a mít zboží, které vyrostlo v Česku. 

Dá se udržet cena jarních tulipánů na patnácti korunách? 

To je přesně příklad, o kterém mluvím. Během jara jsme prodali 600 tisíc tulipánů. A ty od českých zahradníků byly dražší, koupili jsme je za víc, ale stejně jsme je prodávali za patnáct korun. To je pro mě důležité. 

Kytice od vás se dá pořídit za tři stovky. To vám ekonomicky vychází?

Naší strategií je, že prodáváme, co máme – ne co chceme. Díky tomu to jde. Řídíme se tím, co právě roste. Dám vám příklad. Zákazníci už by rádi gladioly, ale není ještě jejich doba, jsou dražší. Tak si počkáme na polovinu léta, kdy bude cena nižší. Do kytic používáme i bylinky nebo typický český heřmánek a zlatobýl. 

Poslouchej!
Vydání Forbesu Poslouchej!

Jak se vám vede v číslech? 

Minulý rok jsme atakovali 250 milionů korun obrat a nemáme jedinou korunu úvěru.

Šetří Češi na kyticích?

My to nevidíme. U nás obchody jedou pořád. To i proto, že naše kytky jsou dostupné i pro člověka, který nemůže rozhazovat, ale chce někomu udělat radost. Největší obraty míváme pravidelně v pátek bez rozdílu ročních období. 

Josef Dušátko s dcerou Anežkou
Josef Dušátko s dcerou Anežkou | Foto Lukáš Procházka

Před lety jste měl nabídku na prodej firmy a odmítl ji. Stále není ve hře? 

Ani teď to nemám v plánu. Mám dvě šikovné dcery, které květinářský byznys baví, chtějí v oboru pracovat. Dohodli jsme se, že tomu dáme pět šest let společné práce a pak si řekneme, co dál.

Dovedete si vůbec představit Kytky od Pepy bez Pepy?

Pokud o to budou stát, jsem připravený dcerám firmu předat. Ale to rozhodnutí přijde až za pár let.