Dvakrát se báli, že zkrachují. Dnes jsou Adrez Living nejsilnějším hráčem na trhu apartmánových hotelů v metropoli. Jejich příběh začal před dvaceti lety dost nejistým způsobem. 

Chtěli totiž sice podnikat, ale ještě nevěděli v čem. Společnou firmu tak Pavel Hejcman s letitým parťákem Františkem Dušátkem založili ještě předtím, než měli vůbec nějaký byznys plán.

„Podnikání jsme začínali s jediným bytem na Žižkově,“ vypráví Pavel Hejcman, jeden ze dvojice zakladatelů firmy, která dnes nese jméno Adrez Living. „Kamarádka nám byt půjčila, protože odjížděla na delší dobu do zahraničí. A protože tehdy žádné městské apartmány neexistovaly, tak jsme vymysleli plán, že tenhle byt zkusíme pronajímat,“ dodává.

Psal se rok 2005, portály jako Booking nebo Airbnb ještě neexistovaly, stejně jako chytré telefony, ve kterých se dnes dá přespání zařídit na dvě kliknutí. Cesta, jak byt dostat na trh, tak tehdy vedla přes vlastní internetové stránky. 

„Ty jsme si také sami vytvořili, jenže tu byl problém. Nabídka ubytování s jedním bytem vypadala podezřele, tak jsme si ty ostatní byty museli vymyslet,“ směje se při vzpomínce na úplné začátky Pavel Hejcman. Rezervace přišla sice až po čtyřech měsících, první rok ale nakonec přesto skončili v plusu.

Už v tu chvíli se prý rozhodli, že chtějí být největší na trhu. O tři roky později už otvírali první aparthotel na Starém Městě a měli první zaměstnance. Jenže přišla světová finanční krize, turistů ubylo a poprvé hrozilo, že to firma, která se tehdy ještě jmenovala Prague Residences, nezvládne. 

„Právě tehdy jsme si ale znovu řekli, že to musíme otočit a z našich osmi jednotek udělat sto,“ vypráví Pavel Hejcman. „S Františkem jsme si vždycky plán sepsali na papír, navzájem podepsali a pověsili nad postel, abychom to pořád měli před očima.“ 

Půjčili si peníze od přátel a každý rok přidávali další rezidenci na nové adrese. Stále více turistů prahlo po bydlení v historickém centru, kde na ně bude čekat uklizený apartmán s recepčním kdykoli na telefonu, ale zároveň soukromí privátního ubytování a svoboda plánování.

Zleva Jonáš Kotyza, Pavel Hejcman, František Dušátko

Druhá krize, stejně jako pro většinu podnikatelů v cestovním ruchu, přišla během covidové pandemie. „Dodavatelské řetězce úplně zamrzly, nikdo nikomu neposílal peníze, museli jsme začít hned jednat,“ popisuje Pavel Hejcman dobu, kdy vůbec nevěděli, co je čeká. 

Propustili devadesát procent zaměstnanců a u majitelů nemovitostí vyjednali, že celé portfolio překlopí do dlouhodobých pronájmů. Nechali si jediný aparthotel k ubytování, a to hlavně proto, aby věděli z první ruky, co se na trhu děje.

„Tehdy pro nás bylo důležité, že jsme na to byli dva a navzájem jsme se s Františkem psychicky podporovali, jinak si to vůbec nedovedu představit,“ pokračuje ve vyprávění Hejcman. 

Když se pak zvolna začali hosté vracet, pochopili, že musí fungování firmy úplně změnit. Původní model nahradili pouze jednou recepcí, efektivnějším způsobem ubytování hostů a všechno přesunuli do online světa – rezervace, check-in, autorizaci dokladů, otevírání zámků přes unikátní kódy. 

A také udělali z dnešního pohledu klíčové rozhodnutí: dohodli se na spolupráci s BHM Group miliardáře Tomáše Krska. Skupina získala v roce 2020 v pozici investora čtyřicet procent v původní společnosti. 

„Výměnou za vstup jsme společnosti poskytli kapitál na sanaci určitých závazků, které byly nakumulovány během složité doby covidu, ale co bylo hlavní, alokovali jsme balík peněz na otevírání dalších rezidencí,“ říká Jonáš Kotyza, člen správní rady Adrez Living a Associate Partner BHM Group. 

I přes všechny těžkosti pandemie přinesla podle Jonáše Kotyzy současně ohromné příležitosti. Najednou se na trhu objevila řada nových nemovitostí na skvělých a dříve téměř nedostupných adresách v historickém jádru Prahy. 

„Díky naší pozici silného finančního partnera jsme využili situace, kdy se spousta operátorů dostala do problémů či skončila. Podařilo se nám vstoupit do velmi zajímavých obchodních vztahů s takovými hráči jako Vienna Insurance Group nebo Bank of Montreal,“ pokračuje ve vyprávění Jonáš Kotyza. 

Současné portfolio Adrez Living tvoří 577 jednotek, které mají celkem 1870 lůžek. Loni si sáhli na obrat 315 milionů korun, letos míří na půl miliardy. Drží tak pozici největšího provozovatele v tomto segmentu u nás. A přidali i klasický hotelový byznys.

„Dlouho jsme zvažovali i nákup nemovitostí. To se nakonec povedlo například v podobě tradičního hotelu Modrá růže v Rytířské ulici,“ říká Jonáš Kotyza. Místo něj právě budují butikový aparthotel, který ponese název The Botanist. Gastro provoz v něm bude mít na starosti skupina Mondieu, která své působení rozšířila ze Slovenska a České republiky až do Dubaje.

Třiašedesát procent zákazníků Adrez Living přijíždí z Evropy, ale jen desetina hostů objednává ubytování přímo, zbytek využívá globální ubytovací platformy. To by chtěli během letoška změnit. I proto do rekonstrukcí investovali v posledních letech vyšší desítky milionů korun.

„Na to získat si pozornost hosta, který právě hledá ubytování, máme přesně dvě vteřiny. Třeba skvělou fotkou a pečlivým popisem vybavení. Dbáme na to, aby každé ubytování bylo jiné. Snažíme se zaujmout nejen vkusným designem, ale i originálním příběhem spojeným s historií Prahy. To nám nejlépe funguje,“ uzavírá Hejcman.