Až tři čtvrtiny pracovníků momentálně uvažují o změně zaměstnání a čtvrtina z nich dokonce nové působiště aktivně vyhledává. Alespoň to vyplývá z aktuálního průzkumu profesního portálu StartupJobs, který se specializuje na vyhledávání optimálních zaměstnanců zejména pro tuzemské startupy.

Každoroční šetření, do kterého se letos zapojilo přibližně 1400 respondentů, ukázalo, že jeden z nejčastějších důvodů pro změnu zaměstnání představuje výše odměny. Většina dotázaných, ať už začínajících, či zkušených pracovníků, totiž uvedla, že by si za svou činnost přála podstatně vyšší ohodnocení.

S vůbec největším rozdílem mezi požadovanou mzdou a akceptovanou částkou se potýkají seniorní IT vývojáři a manažeři, kteří by očekávali, že jejich odměna bude o 36, respektive o 32 procent vyšší. Naopak nejvíce se skutečná odměna za práci blíží představám juniorních obchodníků, kteří by rádi viděli na své výplatnici „jen“ o 14 procent více.

StartupJobs, průzkum, mzdy, odměny

Průzkum portálu, který za deset let své existence pomohl zprostředkovat práci více než třiceti tisícům kandidátů, v letošním roce poprvé zohledňuje pocity a názory také takzvaných mediorů, neboli služebně středně zkušených zaměstnanců.

„Sledujeme, že se tuzemský pracovní trh mění a firmy stále častěji inzerují nabídky mediorních pozic, tedy takových, kterými poptávají středně zkušené pracovníky,“ komentuje zakladatel a CEO StartupJobsu Filip Mikschik. „Zatímco v loňském roce jsme tyto pozice v rámci průzkumu nereflektovali, v letošním je již započítáváme a můžeme si tak vytvořit výrazně přesnější obrázek o výši odměn všech kandidátů,“ dodává.

Z profesního šetření tak mimo jiné vyplývá, že s tímto kariérním mezistupněm se pojí nejen větší zkušenosti, ale rovněž podstatně vyšší finanční ohodnocení. Medior si ve srovnání s juniorním zaměstnancem ve stejném oboru může měsíčně vydělat v průměru až o 21 tisíc více. Největší rozdíly jsou patrné zejména v oblasti IT, managementu, marketingu či v administrativě.

Filip Mikschik, StartupJobs
Zakladatel a CEO StartupJobs FIlip Mikschik

Například začínající „ajťák“ může očekávat nástupní mzdu kolem 40 tisíc korun měsíčně. Po získání zkušeností se však jeho výplata může zvýšit o zmíněných dvacet tisíc korun, přičemž coby senior si posléze může přijít i více než na sto tisíc. V marketingu se počáteční výplata pohybuje okolo 35 tisíc korun, po zaučení se zvedne v průměru o dvanáct tisíc a zkušený marketér si vydělá necelých 65 tisíc korun měsíčně.

Manažeři jsou na tom podobně jako zaměstnanci v IT odvětví. Juniorní manažer si vydělá zhruba 43 tisíc korun, nejzkušenější se opět dostanou přes hranici sto tisíc korun měsíčně.

„Na datech, která nám lidé poskytli, vidíme, že se juniorní pracovníci mohou posouvat nejen znalostně, ale i finančně. Nemusí se proto obávat nižší nástupní mzdy, neboť se získanými zkušenostmi mohou rychle dosáhnout na výrazně zajímavější měsíční ohodnocení,“ komentuje Filip Mikschik.