Herní série FIFA se za tři dekády existence vyvinula v pojem, který se stal synonymem fotbalové videohry. Zaběhlému názvu je však konec – FIFU letos vystřídala EA Sports FC. A má úspěch.

Nestává se často, aby videoherní série měnily své názvy, obzvlášť když jde o série natolik zavedené jako FIFA – její první díl vyšel v roce 1993 a rok co rok dostával pokračování. Herní FIFA si vydobyla nejen monopol mezi fotbalovými hrami, ale s odhadovanými 345 miliony prodaných kopií se stala nejúspěšnější sportovní franšízou videoherní historie.

I díky těmto číslům přesahuje momentálně hodnota společnosti Electronic Arts (EA) pětatřicet miliard dolarů. Loňské příjmy firmy se pohybovaly okolo sedmi miliard dolarů, přičemž jen zhruba čtvrtina šla z přímého prodeje her. Zbylých sedmdesát pět procent pochází z online služeb v rámci konkrétních titulů.

V případě série FIFA je nejvýdělečnějším herním módem Ultimate Team. Ten se ve hře objevil poprvé v roce 2014 a během necelých deseti let se stal pro EA zlatým dolem. Loňská FIFA s číslovkou 23 coby poslední díl pod původním názvem dala světu sbohem ve velkém stylu: během šesti měsíců překonala celkové prodeje předchozího ročníku téměř o třetinu, čímž se stala nejúspěšnějším vydáním v historii série.

Po úspěšné derniéře dostala královna sportovních her nový kabátek, ale pod názvem EA Sports FC zůstalo vše podstatné při starém – od všech dosavadních licencí na hráče a týmy až po oblíbené módy.

,,Hra neprošla žádnou revolucí, jedinou zásadní změnou je, že Ultimate Team nově obsahuje i fotbalistky. Vše vnímáme v konečném výsledku pozitivně,“ říká Klára Ottomanská, COO esportové organizace TeamSampi, za kterou stojí například Jakub Jankto nebo Tipsport.

Kam se ale vytratil název FIFA? Odpověď je jednoduchá: stejnojmenná fotbalová organizace (celým názvem Mezinárodní federace fotbalových asociací) se s Electronic Arts nedohodla na nových podmínkách poskytování své licence.

Doposud dostávala za poskytnutí svého jména od herního giganta stovky milionů dolarů. Jenže to bylo představitelům FIFA málo a během vyjednávání o prodloužení licence si pro následující čtyřletý cyklus, zakončený mistrovstvím světa v Severní Americe, řekli o dvojnásobek dosavadní částky. Každé čtyři roky by tak FIFA inkasovala z herní franšízy přes miliardu dolarů.

Obě strany se po třiceti letech vydaly vlastní cestou.

Taková částka byla moc i na EA. Dlouhá jednání ke shodě nevedla, a tak se obě strany po třiceti letech vydaly vlastní cestou. Vývojáři si s předstihem zaregistrovali nový název, zatímco FIFA nabídla titul jiným herním firmám. Údajně by měla dokonce pracovat na vývoji vlastní hry, avšak detailní informace doposud nezveřejnila.

Od konce letošního září už není řada starších dílů fotbalové série k nalezení na žádné velké digitální distribuční službě, jako je Steam či PS Store – Electronic Arts stáhlo bez varování všechny digitální verze od FIFA 14 po 23.

Ambiciózní plán Mezinárodní federace fotbalových asociací zatím působí jako přešlap. Podle dostupných informací nejeví velká vývojářská studia o slavnou videoherní licenci zájem a proti FIFA hraje i fakt, že se elitní světové kluby přiklonily na stranu Electronic Arts.

Herní společnost si tak po rozchodu se světovou fotbalovou organizací může mnout ruce. Nový díl FC 24 si v prodejích vede obstojně: v rámci předběžného přístupu si nový fotbalový titul zahrálo týden před oficiálním vydáním 6,8 milionu lidí, což je o třicet pět procent více než loni.

O další milion hráčů pak novinka překonala předchozí díl během prvního týdne od vydání. „Když porovnáme meziroční čísla, nevnímáme změnu názvu negativně. Avšak je namístě podotknout, že hra se prodává také v balení s konzolí PlayStation 5,“ konstatuje Roman Šubrt, vedoucí produktového marketingu Datartu.

A jak se změna propisuje do světa esportu, kde si původní FIFA držela silnou pozici? ,,Zájem sponzorů zůstal stejný. Co se diváků týče, celá sezona se rozbíhá a zatím nedokážeme s přesností říci, jestli nový ročník přinese pokles, či naopak velký zájem ze strany diváků,“ říká Klára Ottomanská z TeamSampi.

Hodnocení hry zůstalo na agregátoru herních recenzí Metacritic stejné jako u loňského ročníku. ,,Ze začátku mi to vůbec nesedlo, nešlo mi to do obrany ani do útoku. Když jsem se ale zaměřil na své chyby, tak jsem na hru kompletně změnil názor,“ hodnotí kvality FC 24 profi hráč Adam „Adulackk“ Hodina.

„Jde chodit středem, můžete hrát na rychlé přihrávky, můžete to projít přes kličky, je toho spousta. Padají tam také střely z dálky, takže každý si může vybrat to, co je jemu vlastní. Hra je ale venku pouhý měsíc, takže se spousta z nás stále učí novým věcem. Je stále co objevovat,“ podtrhuje svými slovy nepřímo i kurz, kterým se slavná videoherní série vydává.