Americká internetová společnost Google přestala prodávat online reklamu v Rusku. Rozhodnutí se týká vyhledávače, platformy YouTube i externích partnerů, kteří prostřednictvím Googlu publikují obsah. Informovala o tom dnes agentura Reuters. Po ruské invazi na Ukrajinu obdobný krok učinily společnosti Twitter či Snap. Google má nejvyšší tržby za online reklamu na světě.

„Vzhledem k mimořádným okolnostem pozastavujeme reklamy Google v Rusku,“ uvedla společnost v prohlášení. „Situace se rychle vyvíjí a my budeme i nadále sdílet aktuální informace, až to bude vhodné,“ dodala.

Společnost již dříve znemožnila nakupovat nebo prodávat reklamy prostřednictvím své technologie médiím, která financuje ruský stát. Rovněž se odvolala na svou politiku citlivých událostí, která zakazuje marketing, který se snaží využít války, s výjimkou protestních nebo protiválečných reklam.

Ruský cenzurní orgán Roskomnadzor v pondělí nařídil společnosti Google, aby přestala zobrazovat reklamy, které obsahují nepřesné informace o ztrátách, jež utrpěli ruští vojáci a ukrajinští civilisté. Ve čtvrtek regulátor americké firmě nakázal, aby přestala zobrazovat na platformě YouTube reklamy s „nepravdivými politickými informacemi“ o Ukrajině, jejichž cílem bylo „dezinformovat ruské publikum“ o aktuálních událostech.

Moskva v minulosti pokutovala nebo omezovala přístup ke službám, které ignorovaly její požadavky. Společnost Google loni zaplatila přes 32 milionů rublů na pokutách kvůli porušování obsahu. Podle údajů podnikové databáze SPARK činily v roce 2020 tržby Googlu v Rusku 85,5 miliardy rublů.

Internetové stránky Facebooku a několika nezávislých médií jsou dnes v Rusku zcela nebo zčásti nedostupné. Jedná se o ruskou verzi zpravodajského serveru BBC, weby Deutsche Welle, RFE-RL a Meduza, napsala agentura AFP. Připomněla, že ruské úřady v souvislosti s ruskou invazí na Ukrajinu zpřísnily dohled nad médii kritickými vůči úřadům.