Pokud jste někdy viděli mistrovství světa v ledním hokeji, nemohli jste si nevšimnout žluto-červeného loga s písmeny Aj, které je takřka na každém kroku. Ať už na mantinelech, nebo na dresech a helmách rozhodčích. A pravděpodobně jako většina lidí netušíte, čemu tohle logo patří.

Poněkud retro působící logo provází šampionát už bezmála tři dekády. Mezi notoricky známé značky bank, supermarketů, sázkových kanceláří nebo automobilek však to tajemné „Aj“ nějak nezapadá.

Přitom se musí jednat o velkou firmu, která si může dovolit platit horentní sumy za inzerci mezi těmi největšími světovými jmény. Nebo je to něco jiného? Jelikož tato dvě písmena nosí na dresech sudí, někteří lidé si myslí, že jde o zkratku jejich rozhodcovské asociace. Ale není tomu tak.

Foto: Vysílání ČT sport

Ve skutečnosti patří ikonické červeno-žluté logo švédské firmě soustřeďující se primárně na B2B trh kancelářského a průmyslového vybavení. V názvu Aj se ukrývají iniciály jejího zakladatele Anderse Johanssona.

Příběh společnosti se začal psát už v roce 1975, když tehdy devatenáctiletý Anders začal podnikat ve sklepě svých rodičů v Hyltebruku. Z malé firmy postupně udělal nadnárodní korporaci o více než 1200 zaměstnancích s ročním obratem kolem osmi miliard českých korun. V roce 2022 po něm žezlo převzal jeho syn Enock Johansson.

Ačkoli pobočky společnosti najdeme téměř po celé Evropě, značka je známá především ve Skandinávii. Česká pobočka své dveře poprvé otevřela zákazníkům v roce 1999 v Praze. Zaměstnává deset lidí a má obrat kolem osmdesáti milionů korun ročně. Vede ji výkonný ředitel Michal Štěpánek, kterého trápí, že lidé nevědí, co Aj znamená.

„Ačkoli se jedná o zavedenou značku s padesátiletou historií, jsme si vědomi toho, že naše brand awareness pokulhává, obzvlášť v Česku. Lidé si buď nespojí logo s firmou, nebo firmu s logem. Rád pozoruji ty aha momenty u nás v showroomu, když to lidem najednou dojde,“ říká s nadhledem Štěpánek.

Foto: AJ Produkty

Ačkoli jsou si prý vědomi toho, že logo úplně nenaplňuje svou marketingovou funkci, měnit ho prý neplánují. „Jsme si vědomi toho, že je to pro český trh špatně čitelné. Taky otevřeně přiznávám, že naše logo řekněme neodpovídá současnému designu, ale kdybychom ho po takové době najednou změnili, už si to nespojí vůbec nikdo,“ říká ředitel české pobočky.

A proč se vůbec dodavatel kancelářského vybavení rozhodl spojit svou identitu právě s hokejem? „Zakladatel je velkým sportovním fanouškem a hokej miluje už jen proto, že je Švéd,“ vysvětluje Štěpánek. Kolik společnost inzerce na mistrovství světa stojí, prý však prozradit nemůže.

„Sponzorujeme také například krasobruslení, volejbal nebo házenou od Lotyšska přes Británii až do Skandinávie, kde to marketingově skvěle funguje, ale bohužel tady v Česku to takový dopad nemá,“ dodává Štěpánek.

Reklamní spot pro mistrovství světa v ledním hokeji v roce 2016