„Inovacemi, dostupností a spolehlivostí chceme být lídrem trhu,“ vyhlašuje členka představenstva Komerční banky Jitka Haubová. Ambiciózní plán banka podpořila téměř tři roky trvající digitální proměnou. „Myslím, že žádná jiná banka nejen v Česku takovou digitální transformací zatím neprošla,“ podotýká Jitka Haubová v rozhovoru.

Je první ženou v představenstvu Komerční banky, kde zodpovídá za provoz. Například za to, aby platby probíhaly bez problémů, aby si klienti mohli vybrat v bankomatu. Zároveň má na starosti zpracování všech typů transakcí, úvěrů, hypoték, správu budov a poboček, právní záležitosti i udržitelnost. 

Teď má Jitka Haubová a celé vedení společnosti z většiny vlastněné francouzskou finanční skupinou Société Générale za sebou náročnou tříletou „operaci“, během které postavili nový core bankovní systém. „Komerční banka má nové srdce,“ říká manažerka, kterou Forbes zařadil na 53. místo žebříčku nejvlivnějších žen Česka.

Co si představit pod tím, že banka má nové srdce?

Kompletně jsme vyměnili náš technologicko-obchodní základ. Vývoj nového core systému trval necelé tři roky a my jsme letos díky tomu mohli odstartovat úplně novou éru bankovnictví. Máme nové karetní a platební systémy, nové mobilní i internetové bankovnictví, nové služby pro klienty i nové, stabilnější a bezpečnější aplikace. Myslím, že žádná jiná banka nejen v Česku takovou digitální transformací zatím neprošla.

V čem se změny nejvíce projeví z pohledu klienta?

Jde o hlubokou transformaci: vznikla v podstatě nová banka zaměřená na klienta postavená na nejmodernějších technologiích a nástrojích. Ve spolupráci s našimi klienty jsme navrhli inteligentní produkty a služby, abychom reagovali na jejich požadavky a potřeby. Vše je založené na jednoduchosti. 

Nejedná se tak jen o změnu aplikace nebo internetového bankovnictví, jde o změnu banky jako takové. Jsme a budeme inovativnější, rychlejší, flexibilnější, digitálnější a udržitelnější. Na novinky nebudou potřeba měsíce, ale dny. A na opravy chyb také.

V byznysu bank hraje důležitou roli i udržitelnost. Jak se Komerční banka mění v tomhle ohledu?

Snížili jsme naši uhlíkovou stopu o 44 procent v porovnání s rokem 2019, a to vlastní aktivitou, tedy hlavně snížením spotřeby energií, investováním do udržitelných technologií a zaváděním úsporných opatření.

Klienti s námi investují do ESG fondů, poskytli jsme 700 spotřebitelských úvěrů na technologie, jako jsou fotovoltaické panely na střechách, zadržování dešťové vody nebo tepelná čerpadla. Téměř polovina loňských nových investičních úvěrů měla vztah k ESG.

Sdílíme bankomaty se čtyřmi bankami, nadbytečné bankomaty rušíme a zdvojené přesouváme do regionů, kde nebyly. Od začátku roku 2024 budou navíc klienti Komerční banky, Moneta Money Bank, Air Bank a UniCredit Bank postupně moci využívat i vkladové bankomaty ve sdílené síti za stejných podmínek jako u přístrojů své vlastní banky. Možnosti, jak vkládat hotovost, se tak pro ně výrazně rozšíří. 

Bankomaty jsou energeticky velmi náročné, i tím se tak pokoušíme o optimalizaci. Za to jsme byli vyhodnoceni jako bankovní inovátor roku. 

Ale nejde jen o ekologii a úspory, také jsme výrazně snížili gender pay gap a jsme na top pozicích v žebříčcích mezinárodních indexů ESG. Ostatně celý náš nefinanční report jsme publikovali na webu, kde se dá snadno vyhledat.

Na jaké další udržitelné aktivity je Jitka Haubová nejvíce hrdá? Podívejte se ve videu, ve kterém ji zpovídal country manager společnosti Visa v ČR Petr Polák:

Jak se mění oblast, za kterou zodpovídáte, tedy platby, účty a karty?

Klienti vyžadují platební systémy naprosto spolehlivé, stabilní, dostupné a levné. To je jednoznačný trend. Také proto jsme vyměnili platební i karetní systém, inovovali správu klientských dat, přepracovali pravidla pro dispoziční práva, představili moderní mobilní onboarding využívající BankID či dokladově-obličejovou kontrolu.

Naprogramovali jsme nový multiměnový účet, u kterého si klient sám může zvolit vlastní číslo, aby si ho lépe pamatoval. Nabízíme kartu, kterou si můžete tokenizovat, tedy nahradit tradiční číslo tokenem, a rovnou s ní platit u online a mobilních transakcí. 

Jaké další inovace můžeme v bankovních službách očekávat? 

Těším se na platbu na kontakt, kdy zaplatíte například kamarádovi na jeho telefonní číslo. Hodně si slibuji i od ověření identity prostřednictvím BankID, kterou používá stále více našich klientů. Očekávám, že její využití se bude rozšiřovat nejen pro přístup k digitálním službám státních institucí, ale i v komerční sféře.

Česko je na světové špici v technologiích a otevřenost našich klientů k novinkám rozhodně chceme dál podporovat. Máme dva tisíce klientů s platebními terminály v mobilu, například lesníky. Připravujeme krásné nové Android platební terminály s řadou gamingových funkcí. 

Kolik vašich zákazníků platí výhradně bezhotovostně a kolik stále ještě hotovostí?

Bezhotovostně platí už téměř polovina z nich a používají při tom všechny moderní technologie od QR kódů přes placení mobilem nebo hodinkami až po instantní, okamžité platby, které převádějí peníze z účtu na účet během několika sekund.

Snažíme se přechod k bezhotovostním platbám dál podpořit, tisíce klientů například využily naši nabídku „Česko platí kartou“ – ve spolupráci s Visa a ministerstvem průmyslu a obchodu jako jediní v Česku poskytujeme obchodníkům, kteří nově začnou akceptovat karty, platební terminál na rok zdarma. A po roce fungování sedmdesát procent obchodníků potvrzuje výhody a zvýšení tržeb.

Myslíte si, že časem zmizejí fyzické karty a všichni budou platit hodinkami nebo mobilem? 

Nemyslím. Tokenizovaná karta je sice pohodlná a bezpečnější, na druhou stranu do zahraničí je dobré si vzít plast, neboť ne všechny terminály a bankomaty jsou vybaveny bezkontaktní funkcí jako u nás. A pořád doporučuji i trochu té hotovosti.