Výdaje do internetové reklamy loni v Česku vzrostly o pět procent na rekordních 59,5 miliardy korun. Největší část inzertních výdajů připadá na celoplošnou reklamu, která rostla o šest procent na 42,2 miliardy korun. Druhou nejpoužívanější formou je reklama ve vyhledávání, do které inzerenti investovali 16,1 miliardy korun. Katalogy a řádková inzerce zaznamenaly v minulém roce dvouprocentní pokles na 1,2 miliardy korun.

„V roce 2023 jsme čelili ekonomickému útlumu a dvouciferné inflaci, a očekávali jsme proto jen mírný růst investic do onlinu, což čísla z výzkumu inzertních výkonů potvrzují. Ačkoli se ekonomická situace zlepšuje, online reklama zažije letos turbulentní období v souvislosti s ohlášeným koncem podpory cookies třetích stran, proto poprvé v historii měření není možné odhadnout další vývoj, jako jsme to dělali v minulých letech,“ uvedl předseda předsednictva SPIR Michal Hanák.

Programaticky obchodovaná reklama, která se týká prostoru v reklamních obsahových sítích a RTB (Real-Time-Bidding) způsobu prodeje, dohromady tvořila 72procentní podíl z celé display reklamy, tedy 30,4 miliardy korun, a meziročně vzrostla o sedm procent. Do programatického displeje patří inzertní výkon obsahových sítí jako například Seznam Sklik, Google Ads, Facebook nebo Instagram.

Výdaje na mobilní display reklamu vzrostly o osmnáct procent na jednadvacet miliard korun. Z celkové display reklamy tvořila videoreklama jednatřicet procent a meziročně vzrostla rovněž o osmnáct procent.

Údaje pocházejí z výzkumu inzertních výkonů internetové reklamy, který pro sdružení realizuje agentura Median. Výzkum se uskutečnil v lednu a únoru letošního roku a zapojili se do něj internetoví provozovatelé, mediální, digitální a specializované agentury, reklamní síť i přímí inzerenti.

Vzhledem k bezprecedentním změnám v online reklamě, které v souvislosti s avizovaným ukončením podpory cookies třetích stran ve svém v celosvětově dominantním webovém prohlížeči Chrome opakovaně oznamuje společnost Google, SPIR nezveřejňuje odhad růstu pro letošní rok.

„Postup dominantní společnosti Google okolo prohlížeče Chrome právem kritizují vedle SPIR také další asociace, včetně například IAB Tech Lab. Dosavadní kroky společnosti Google v souvislosti s cookies třetích stran vytvářejí na reklamním trhu obrovskou nejistotu pro vydavatele a inzerenty, kteří stále neznají všechny podrobnosti, jak bude řešení po ukončení podpory cookies třetích stran definitivně vypadat,“ dodal místopředseda předsednictva SPIR Michal Feix.

Inzertní výkony ostatních typů médií, tedy zejména televize, rozhlasu a tisku, nejsou dosud za loňský rok k dispozici.