Když se rakouský prodejce outdoorového vybavení Hervis loni rozhodl, že odejde z českého trhu, jeho konkurent Intersport toho využil. Převzal devět z jeho devatenácti prodejen a mohl tak své pobočky otevřít i v dalších městech.
Jak jsou na tom Češi se sportováním, co nejčastěji nakupují a proč u nich v posledních pár letech převládá nadšení pro skialpinismus? Nejen o tom mluvil ředitel tuzemského Intersportu Miroslav Kopřiva. Ne náhodou jsme se sešli v obchodním centru Westfield Chodov – právě tady v prostorách bývalé prodejny Hervis otevíral Intersport loni v říjnu nový obchod.
Jak výhodná pro vás byla transakce s Hervisem a proč jste nepřevzali všechny jejich prodejny?
Vybírali jsme je podle toho, zda nám dávalo smysl místo a podmínky. Výhodou samozřejmě bylo, že odchází konkurent, a investičně se zase vyplatilo, že jde o obchody sportovního prodejce. Nemuseli jsme tudíž měnit zázemí, dispozičně nám prostory vyhovovaly.
I díky tomu jsme měli dostatek prostředků na rekonstrukci a více se zaměřili na design. Dnes máme dohromady třicet osm prodejen, z toho jedenáct je v režimu franšízy. Zásadní výhodou pak bylo, že jsme převzali i všechny zaměstnance, kteří jsou v našem oboru proškoleni.
Kde všude vám Hervis otevřel dveře a jak se vám navazovalo?
Dostali jsme se do Karlových Varů, Českých Budějovic, Jihlavy nebo Trutnova. Hervis měl trochu jiný model než my, šel více cestou slev. My jejich frekvenci snížili a snažíme se držet cenu odpovídající kvalitě. Podle nás je lepší bojovat s konkurencí kvalitním marketingem a zajímavými produktovými příběhy. Sice je to náročnější, ale funguje to dlouhodobě.
Jste především v obchodních centrech – jsou nějaká místa, kam byste se ještě chtěli rozšířit?
Do budoucna bychom chtěli mít více prodejen v retailových parcích, protože zákazníci do nich chodí cíleně. Vědí, že si něco chtějí koupit a je pro ně výhodné, že si lyže nebo kolo naloží rovnou z prodejny do auta. Zatím jsme v retailu v Plzni, Trutnově, v Průhonicích.
Nebráníme se ale ani malým obchodům. Jeden takový je třeba na hlavním nádraží, asi dvě stě sedmdesát metrů čtverečních prodejní plochy, kde zákazník nakupuje úplně jinak než ve velkých centrech. Spontánně, chce věci, které mu padnou rychle do oka, které zrovna potřebuje: čepice, ponožky, deštníky, pláštěnky, rukavice…
Intersport, stejně jako Hervis, má rakouského majitele. V roce 1998 vstoupil do Čech, když koupil původně český Drapa Sport. Liší se něčím sortiment v obou zemích?
Určitě, v rakouském Intersportu se více prodávají kola. Je to dané i tím, že je tam méně obchodů, které se na prodej cyklistického vybavení zaměřují. Navíc jsou velmi dobří i v servisu – jeho úrovní se chceme postupně od konkurence odlišit i my a tady v Čechách sortiment kol ještě rozšířit. S příchodem jarní sezony proto plánujeme v dubnu představit nově německou značku kol Cube.
Pojďme ke konkrétní nabídce. Kolik značek zákazníkům nabízíte?
Jsou jich stovky a určitě je nebudeme nějak výrazně navyšovat. Je důležité, aby se v nich zákazník trochu vyznal. Velmi úspěšná je naše vlastní značka oblečení McKinley, v kolech se nám daří s Genesis. Co se týče lyží, nabízíme globální značky, jako jsou Fisher, Atomic, Rossignol, prodáváme bundy Luhta pro dámy, pro pány zase Spyder.
V kategorii outdoor máme vybrané kolekce značky Ortovox nebo CMP. V loňském roce jsme zavedli švýcarskou značku On, což je bota vynikající na běh, ale spousta lidí ji nosí, i když nesportuje.
A značky od českých výrobců?
Existuje tu přes pět set výrobců sportovního vybavení oblečení, takže se řadíme na čtvrté místo v Evropě. Ale když to přepočteme na obyvatele, jsme první, protože těmi dalšími zeměmi jsou třeba Velká Británie, Německo.
Prodáváme české značky oblíbené našimi zákazníky: outdoorové oblečení na běžky a cyklistiku Silvini nebo Horsefeathers pro mladé, aktivní snowboardisty. Ale jsme připraveni spolupracovat i s dalšími.
O co je největší zájem?
O oblečení. A za posledních deset dvanáct měsíců vidíme nástup zážitkové kategorie outdoor. Odráží se v tom asi fakt, že část populace po covidových letech pochopila, že je potřeba řídit si poměr práce a volného času a starat se o své zdraví. Pobyt v přírodě a procházka jsou ve finále vlastně velmi laciný sport, stačí do něj na začátku jen trochu investovat, koupit si kvalitní boty, funkční prádlo a lze s tím fungovat několik let.
I proto jsme se na tento trend více zaměřili a třeba právě na Chodově máme posílenou prezentaci outdoorového oblečení a bot – zákazníci si v nich mohou vyzkoušet třeba chůzi po kamenech.
Fenoménem posledních let je také skialpinismus. Jeho obliba pokračuje i letos, jako reakce na poměrně vysoké ceny permanentek. Jak se to promítlo do prodeje skialpových lyží?
V oblibě začaly být skialpy už v před covidem, ale během něj se ten zájem o ně neskutečně zvedl. Navýšení obratu v této kategorii dosahuje za poslední dva roky desítek procent.
Předloni jsme měli tento sortiment dokonce vyprodaný a například partner Intersportu Rudolf Kopek, který v Peci pod Sněžkou provozuje franšízově svůj obchod, trend zachytil a vlastně si tím v covidu zachránil sezonu. Nejenže skialpy prodává, ale také je půjčuje, což mu udělalo v obratu významnou část. Sám ale říká, že růst poptávky po skialpech registruje už osm let a covid ji jen umocnil.
Kdy vám vlastně začíná a končí zimní sezona?
Zimní vybavení začínáme prodávat od začátku října, ale v posledním roce byla ta situace jiná. Bylo nadprůměrně teplé počasí, takže zimní věci tolik na odbyt nešly. Vlastně nám to ale tolik nevadilo, protože jsme ještě trochu zápasili s dozvuky zpožděných dodávek.
V listopadu už byla situace trochu lepší, měli jsme dostatek zboží a čtrnáct dní před Vánocemi napadl sníh a naše obraty vystřelily nahoru. Nakonec jsme i přes mé počáteční obavy splnili plán pro prosinec skvěle.
Leden byl zase trochu slabší: začátek nového roku byl teplý, sněžit začalo vlastně až od konce druhé půle, ale jsem přesvědčen, že prodeje doženeme v únoru, který je zase parádní. Každopádně zatím nevidíme, že by zákazníci nějak výrazně šetřili, pokles poptávky byl ovlivněný spíš počasím, než jejich finanční situací.
Zimní sezona nám končí fakticky posledního února. Březen už je přechodový měsíc, kdy měníme prezentaci zboží ze zimy na jaro tak, abychom mohli mít už od dubna novou nabídku.
Už jsme se dotkli trochu peněz. Jaký je tedy obrat Intersportu v České republice?
V uzavřeném finančním roce, který skončil vloni 30. září, je obrat za sedmadvacet našich prodejen 900 milionů korun. Prodejny po Hervisu se do něj ale ještě nepropsaly, teprve jsme s jejich převzetím začínali, takže to je výsledek bez této expanze.
Obratově rosteme každým rokem, což je nezbytná podmínka našeho úspěchu. V rámci inflačních tlaků, které se promítají do nárůstu nájmů, mezd i energií, bychom nemohli fungovat, pokud by se nám nedařilo obrat zvyšovat.
Jaké máte plány do budoucna?
Dnes máme osmatřicet prodejen, z nichž jedenáct provozují naši partneři, kteří mají zakoupenou franšízu. Máme jednotný marketing a oni přístup ke globálním značkám, protože ty jsou ochotny dodávat jen velkým partnerům. Abychom dosáhli tržního podílu alespoň deseti procent, potřebujeme počet prodejen zvýšit na pětapadesát. Toho bychom rádi dosáhli během pěti let.
A vaším největším konkurentem je dnes Sportisimo?
Ano, má dnes kolem sto deseti obchodů, ale naším jediným konkurentem není. Tím jsou také menší specializované obchody, často třeba spojené i s půjčovnou a servisem.
Jste ředitelem obchodů se sportovním oblečením, máte pocit, že mají lidé více pohybu?
Já bych si to přál, ale nemám to změřené. Respektive mám to změřené v našich prodejních číslech, ale to ještě neznamená, že když si to sportovní oblečení lidé koupí, že v něm taky chodí sportovat.