Naděje, že se tuzemská e-commerce ve druhé polovině roku vzpamatuje z postpandemické kocoviny, se zatím nenaplnila. Reálně hrozí, že si trh projde dalším meziročním poklesem, což se loni stalo poprvé v historii. Vytrhne e-shopy vánoční sezona?
Na trhu se letos objevila hned dvě nová online tržiště, platformy podobné americkému Amazonu nebo čínskému AliExpressu, koncentrující nabídku tisíců e-shopů na jednom místě. Své tržiště spustil Kaufland a do Česka vstoupil také největší evropský marketplace Allegro. Polská společnost loni koupila významného hráče tuzemské e-commerce Mall Group a nyní bojuje o české kupující také zbožím od polských prodejců za atraktivní ceny.
„Na zahraničních trzích velká část zákazníků chodí pro všechny nákupy na jedno místo a nehledá nejlepší zboží a cenu napříč obchody. V Česku tuto roli zatím nikdo neobsadil. Vedle Heureky s jiným obchodním modelem má k ní teď nejblíže právě Allegro,“ říká analytik společnosti Boston Consulting Group David Antoš.
Polský obr vstoupil na český trh v situaci, kdy tuzemští prodejci, a nejen ti internetoví, cítí šetření napříč populací. Maloobchodní tržby jsou podle statistického úřadu v meziročním minusu už od loňského května, přičemž od letošního srpna začal propad zrychlovat.
Z dat Asociace pro elektronickou komerci (APEK) vyplývá, že obrat online prodejů se loni meziročně snížil o dvanáct procent, což český e-commerce trh nikdy předtím nezažil. A letos by mohl dopadnout ještě hůř.
Srovnávač cen Heureka zaznamenal meziroční propad obratu v prvním i druhém kvartálu 2023, byť obojí prezentoval s dodatkem, že návrat k růstu je na dohled, ani ve třetím čtvrtletí se e-shopy nad loňskou úroveň nedostaly.
Heureka není sama, kdo mylně předpovídal odraz ode dna. Ve druhém pololetí se měla situace zlepšit i podle APEK nebo šéfa Shoptetu, největšího zdejšího poskytovatele e-shopových řešení.
„E-commerce nadále bojuje s negativními dopady ekonomické krize, inflace a obav z budoucnosti. Směrem do budoucna panuje opatrný optimismus, věříme, že obraty e-shopů začnou opět stoupat. Právě probíhající vánoční sezona stále může mít pozitivní dopad na celkový výsledek roku 2023,“ říká šéf APEK Jan Vetyška.
Sílící konkurence však může mít značný dopad na cenovou politiku e-shopů. „Dříve či později může vyvolat cenovou válku. Nejpozději až se někomu z ambiciózních hráčů přestane dařit naplňovat plány a zvolí slevy jako cestu k rychlému nalákání zákazníků. Pokud se to ještě nestane tyto Vánoce, lze čekat daleko aktivnější marketing od všech lídrů trhu a zejména od nově příchozího Allegra a Kauflandu,“ míní analytik Antoš.
„Bude zajímavé sledovat, jak se zákazníci budou při výběru rozhodovat. Zda dají přednost vyzkoušené kvalitě českých e-shopů nebo vyzkoušejí nabídku zahraničních prodejců. V každém případě vstup silných hráčů na trh je vždy dalším impulzem pro zlepšování služeb a zákazník na zvýšené konkurenci obvykle vydělá,“ doplňuje Vetyška.
Na trhu panuje konsenzus, že typický český spotřebitel nakupující online je náročný a zvykl si na kvalitní zákaznickou péči, poprodejní servis a rychlé doručování zboží. Zejména v poslední jmenované kategorii nemohou zahraniční prodejci, notně zastoupení na Allegru, příliš konkurovat těm českým.
„Marketplaces si jistě svůj podíl na trhu získají. Je velmi důležité, jaká bude zákaznická zkušenost, nakolik se bude dařit řešit nepříjemné situace – reklamace, odstoupení od kupní smlouvy a tak dále. Při našem výzkumu v červnu ještě většina nakupujících s tržišti neměla příliš velkou zkušenost, s novými hráči se tato situace posunula,“ konstatuje Vetyška.
„I když se to povede, změnit chování zákazníků potrvá déle. Zostřená konkurence téměř jistě způsobí ostřejší cenový boj, znamenající snížení marží a konec části zejména menších obchodů, které přestane být udržitelné provozovat,“ uzavírá David Antoš.