E-commerce je po pandemii v útlumu, lidé šetří, kde to jen jde, ale na výsledcích největší evropské online parfumerie to není vidět ani v nejmenším. České Notino hlásí za uplynulý účetní rok rekordní obrat přes miliardu eur, meziročně o třetinu více.

„Stále držíme stejné tempo růstu,“ řekl CEO Notina Zbyněk Kocián na našem galavečeru Digital Heroes v rozhovoru se šéfredaktorem Forbes.cz Zdravkem Krstanovem.

Raketový růst Notina o desítky procent ročně odstartoval před pěti lety, kdy společnost během jednoho roku spustila e-shopy v Belgii, Francii, Chorvatsku, Nizozemsku a Itálii. Na posledním jmenovaném trhu se podle Kociána odehrál zlomový moment.

„Výrazně jsme začali růst poté, co jsme doručili první balíček do Vatikánu. Takže moje nejlepší rada pro všechny tady zní expandujte do Itálie a Vatikánu,“ pronesl s nadsázkou směrem k publiku plnému českých, slovenských a maďarských provozovatelů e-shopů.

Spoléhat na boží prozřetelnost podle dvaačtyřicetiletého manažera pochopitelně nestačí. Kocián, který vede Notino poslední čtyři roky, zdůrazňuje především nutnost nabídnout zákazníkovi širokou paletu možností nákupu a vyzvednutí zboží.

„Omnichannel je v naší DNA. Vidíme, že nám roste podíl na trhu především v zemích, kde do toho šlapeme nejvíc,“ řekl.

Týká se to hlavně trhů, kde má Notino kromě e-shopu i kamenné prodejny. Momentálně jich v osmi zemích provozuje dohromady osmadvacet. V těchto obchodech si lidé vyzvedávají třetinu veškerých objednávek z webu.

Otevření nového obchodu podle Kociána zvedá tržby Notina z daného města až o padesát procent. „Nevěřím v zákazníka, který chce pouze digitální nákupy. Stále to bude o nějaké kombinaci, měli byste mu nabídnout co nejvíc možností,“ uvedl.

Byť to během pandemie chvíli vypadalo, že je doba kamenných prodejen dávno za zenitem, nyní se k nim lidé podle Kociána vracejí. „Obzvlášť v případě produktů pro krásu, tam do toho vstupuje spousta pocitů a emocí, které online nezažijete,“ podotkl.

Notino je na trhu od roku 2004, kdy miliardář Michal Zámec rozjel v Brně pod značkou Parfums.cz online prodej voňavek. Z jeho společnosti je dnes významný evropský hráč působící v sedmadvaceti zemích, kterému Česko generuje pouze patnáct procent tržeb.

Dávno už neprodává pouze parfémy, Notino rozšířilo portfolio o kosmetiku, sportovní výživu, volně prodejné léky či erotické pomůcky. Celkem nabízí přes sto tisíc různých produktů od zhruba 2,5 tisíce značek a denně odbavuje desítky tisíc zásilek.