Firma Redwood Materials, kterou založil spoluzakladatel Tesly a její bývalý technický šéf JB Straubel, má v plánu investovat více než miliardu dolarů. I Redwood je od počátku pevně propojený se světem elektromobilů a od svého vzniku se zabývá získáváním cenných materiálů z vysloužilých bateriových článků. Teď však oznámila, že s recyklací už se nespokojí.

Firma se sídlem v americké Nevadě, která z baterií získává lithium, kobalt, nikl a další kovy a která v červenci získala sedm set milionů dolarů na rozšíření činností, na svém blogu uvedla, že získané recyklované produkty hodlá začít používat k výrobě „precizních bateriových materiálů“. Ty má pak v plánu prodávat výrobcům lithium-iontových článků.

Redwood chce ještě letos vybrat místo pro svůj nový výrobní závod a do roku 2025 bude mít údajně kapacitu na výrobu sto gigawatthodin katodového materiálu a dostatečného množství anodové fólie pro milion elektromobilů ročně. Továrna zaměstná až tisíc pracovníků, přičemž cílem je do roku 2030 zvýšit roční produkci na pětinásobek.

„Plánujeme transformovat dodavatelský řetězec lithium-iontových baterií tím, že nabídneme rozsáhlé domácí zdroje těchto materiálů vyráběných z co největšího množství recyklovaných baterií a doplněných o udržitelně vytěžený materiál,“ říká generální ředitel a spoluzakladatel společnosti Straubel.

JB Straubel

Plán společnosti jde ruku v ruce se snahou administrativy prezidenta Bidena výrazně rozšířit výrobu a prodej elektromobilů v rámci boje proti změně klimatu. To však závisí na zvýšení dodávek materiálů těžených po celém světě, rozšíření výroby bateriových sad v USA a lokalizaci výroby komponentů, které jsou součástí bateriových článků. A v současné době se anodové a katodové materiály, které každý článek vyžaduje, vyrábí převážně v Asii.

Společnost Redwood od svého založení v roce 2017 získala dohromady finance v hodnotě alespoň 740 milionů dolarů a podle serveru Pitchbook má v současnosti hodnotu 3,7 miliardy dolarů. Využívá vlastní postupy k separaci komoditních materiálů ze starých baterií a elektronického šrotu, které získává od partnerů, jako jsou výrobci baterií Panasonic a Envision AESC, výrobce elektrických autobusů Proterra nebo společnost ERI, největší severoamerický zpracovatel elektronického odpadu.

V roce 2020 zpracovala společnost ve svých provozech, které se nachází poblíž nevadské továrny Tesla, deset tisíc tun odpadu a letos podle Traubelových slov „zrecykluje několik gigawatthodin materiálu“. Jedna gigawatthodina bateriového materiálu by v závislosti na kapacitě stačila na deset až dvacet tisíc elektromobilů.

Během svého působení ve společnosti Tesla Straubel pracoval na konstrukci baterií i motorů, počínaje modelem Roadster z roku 2008. Podílel se také na zřízení a provozu obrovské továrny ve Sparks v Nevadě, největšího závodu na výrobu baterií v USA. Společnost Tesla Straubel opustil koncem roku 2019.

„Aby byly elektromobily a produkty na skladování energie plně udržitelné a cenově dostupné, musíme uzavřít smyčku na konci jejich životnosti,“ tvrdí Straubel. „To znamená nejen sběr a recyklaci baterií, ale také opětovné zušlechtění materiálů, které recyklací získáme, jejich následnou výrobu zpět na bateriové materiály a opětovné použití v nových článcích.“