skip to main content
Facebook

Záměr, neschopnost nebo nehoda? Proč šest hodin nešel Facebook, Instagram a WhatsApp

Facebook v pondělí postihl globální výpadek, jaký nepamatuje ani Mark Zuckerberg. Ne sice nutně co do délky trvání (byly už delší), ale rozhodně co do své šíře a následujícího kaskádového efektu.

Služby Facebooku, tedy stejnojmenná sociální síť, Instagram i WhatsApp, začaly hromadně vypadávat v 17.39 našeho času. A s více než 3,5 miliardy unikátních aktivních uživatelů napříč všemi třemi aplikacemi zamával výpadek nejen s hodnotou akcií společnosti, které včera uzavřely den s pětiprocentním propadem, ale také s řadou služeb, které s Facebookem zdánlivě nesouvisejí. A v neposlední řadě také s důvěrou.

I když pomineme samotnou značku a její více jak bilionovou hodnotu, tak třeba na WhatsApp coby hlavní komunikační prostředek dnes spoléhají celé firmy, a dokonce i někteří vládní úředníci.

Na výpadek bylo zaděláno již několik hodin před ním. Jakmile se ale události daly jednou do pochodu, nebylo už možné je jednoduše zvrátit.

V pondělí dopoledne totiž něco v útrobách Facebooku přinutilo společnost začít obnovovat digitální záznamy, které říkají ostatním počítačům a dalším zařízením s přímým internetovým připojením, jak se navzájem na nepředstavitelně spletitém internetu najít.

Reklama

Problém šel však daleko za pouhou rutinní obnovu záznamů v tabulkách DNS serverů, což jsou servery překládající IP adresy na lidmi lépe čitelná doménová jména, změna proběhla na úrovni směrovačů, které dávají tvář celému internetovému provozu.

Konspirace?

Zjednodušeně řečeno, Facebook včera dopoledne internetu z nějakého důvodu sebral mapu, která ostatním počítačům říká, jak se k nejrůznějším funkcím jeho sociálních sítí vůbec dostat. Výsledek již známe.

„Přibližně v 17.39 někdo ve Facebooku spustil aktualizaci Border Gateway Protocol (BGP) záznamů společnosti. BGP je mechanismus, kterým poskytovatelé internetových služeb na celém světě sdílejí informace o tom, kteří poskytovatelé jsou zodpovědní za směrování internetového provozu na konkrétní skupiny internetových adres,“ říká Doug Madory, ředitel internetové analýzy ve společnosti Kentik.

Stačila tedy drobná chyba (nebo záměr) a katastrofa byla na světě. Pomineme-li samotné technické problémy, zvláštní je načasování celé akce.

Technický výpadek totiž přišel jen několik hodin poté, co populární zpravodajský pořad 60 minut americké komerční televize CBS odvysílal rozhovor s whistleblowerkou a bývalou zaměstnankyní Facebooku Frances Haugen.

Ta nedávno prostřednictvím Wall Street Journalu a amerického Kongresu zveřejnila řadu interních vyšetřování, jež dokazují, že společnost věděla o tom, jak některé její produkty způsobují celospolečenskou újmu, ale přesto upřednostnila zisky před minimalizací těchto dopadů. Šlo zejména o zneužívání platformy k šíření dezinformací a nenávistných projevů.

Reklama

Kompletní kolaps

V tomto kontextu je zajímavý i fakt, že výpadek znemožnil také interní komunikaci zaměstnanců Facebooku. Oficiální kanály pro interní komunikaci, a to včetně obyčejného e-mailu, totiž Facebook provozuje interně, a využívají tak stejné domény jako služby pro širokou veřejnost. Nešlo ale zdaleka jen o digitální komunikační kanály.

Jak na svém Twitteru včera v podvečer informovala Sheera Frenkel z New York Times, jeden ze zaměstnanců Facebooku jí prozradil, že výpadek způsobil i to, že přestaly fungovat zaměstnanecké přístupy do budovy.

Čipy na zaměstnaneckých kartách totiž nebylo vůči čemu ověřit. Síťoví inženýři zodpovědní za obnovu se tak pravděpodobně dlouhé hodiny vůbec nedostali k serverům. Situaci se podařilo vyřešit až ve chvíli, kdy se tým techniků fyzicky dostal do datacentra v kalifornském Santa Clara a ručně resetoval servery.

Jak čas plyne, objevují se další, ne tak intuitivní důsledky včerejšího selhání služeb jednoho z technologických gigantů. Celá plejáda organizací nijak neprovázaných s Facebookem zaznamenává významná zpomalení a síťové výpadky, protože se miliardy nedočkavých zařízení neustále dožadují aktuálních souřadnic služeb Facebook.com, Instagram a WhatsApp.

Zátěž nezvládají ani některé profesionální sítě a poskytovatelé koncového internetového připojení. Své by o tom mohl povídat (kdyby se mu ovšem chtělo nepříjemnou záležitost dále rozmazávat) třeba český Vodafone.

Dnes půl hodiny po půlnoci dal Facebook prostřednictvím konkurenční sítě Twitter konečně vědět, že se jeho domény začínají pomalu vracet online, a prosil uživatele o trpělivost. Nepřidal ale žádné technické detaily, co se vlastně stalo, respektive pořád ještě děje. To však není nijak překvapivé, jelikož takhle firma standardně reaguje už léta.

Vysvětlení přišlo až díky třetí straně, americké bezpečnostní firmě, která provozuje jednu z největších sítí pro doručování obsahu na světě – společnosti Cloudflare. Právě díky jejímu popisu toho, jak služby Facebooku postupně mizely z globálního internetu, už bezpečně víme, že šlo o zásah na úrovni BGP.

Samotný Facebook později vyjádření doplnil poměrně banálním blogpostem o chybné konfiguraci páteřních routerů, tentokrát již alespoň na svém vlastním webu.

A ještě jedna pikantnost. Doména Facebook.com se objevila v nabídce celé řady společností nabízejících doménový pronájem. Důvodem pochopitelně není, že by se Mark Zuckerberg rozhodl domény po průšvihu zbavit, ale to, že armáda webových robotů neustále prohledává seznamy registrovaných domén a hledá ty, které byly opuštěny nebo jim dobíhá expirace.

Roboti samozřejmě o výpadku nic nevěděli, takže doménu bez odezvy nabídly k nové registraci. Chtělo by se říci, naštěstí vše dobře dopadlo, opravdu je tomu ale tak? Pokud takový zmatek na celém internetu způsobí výpadek tří privátních služeb na dvourozměrných obrazovkách, jak to asi bude vypadat, až Zuckerberg zavře polovinu online světa do virtuální reality svého „metaverse“, jak se nechal slyšet letos v červenci?

Reklama
Reklama