Prohrajete-li sázku s Olgou Trčkovou, zaplatíte vanilkovou zmrzlinu a vyděláte desítky milionů. Právě o zmrzlinu se majitelka galerie a investiční poradkyně přes umění sází, že koupíte-li na její doporučení obraz za padesát tisíc eur, za jedinou dekádu bude mít v eurech dvoumilionovou hodnotu. Jelito, kopyto, platí to!

Extáze svaté Terezy. Barokní mistr Lorenzo Bernini neúnavně tesal do bílého kararského mramoru, aby zvěčnil vytržení světice poté, co jí šíp boží lásky smyslně proklál srdce.

O bezmála čtyři století později tesal do kararského mramoru i Matouš Háša, aby stvořil vlastní verzi Tereziny závratě: žena má pootevřená ústa a na špičce jazyka tabletku extáze, halucinogenní drogy…

A tahle lampa od Jiřího Černického, která stojí od Terezy za rohem, je ve tvaru výbuchu a připomíná, že už jsme vůči mnoha katastrofám lhostejní, že už jsou pro nás často pouhou kulisou.

A tady je má velká láska Justin Mortimer a jeho Ofélie, ovšem všimněte si, na obraze vidíte i mužskou nohu, k tomu vám pak něco povím.

A tady motiv medúzy od Martina Edera a důkaz, proč ho musíte milovat. Ten nádherný výraz, jaký medúza má! Je trochu ubohá, trochu rozpitá, rozhodně vám nechce ublížit.

A zde zvláštní druh piety od Alexandera Tieneie! Podívejte se a řekněte – mají ty figury tetování, nebo modřiny po zranění?

A pardon, tenhle obraz se vám líbí? Ach, to je Andrej Dúbravský, postavy teenagerů s rohy, zranitelnost chlapců, kteří už nejsou děti, ale ještě ani dospělí.

„A…“

A tak dál a tak dál.

Olga Trčková se ladným, téměř tanečním krokem pohybuje mezi uměleckými díly; ještěže její nadšení není takové, jakým se jednoznačně zdá být, tedy hořlavé, protože pak by s velkou pravděpodobností hrozilo, že se od něj plátna v rámech vznítí.