V nenápadné hale za závorou průmyslového areálu v Brandýse nad Labem se skrývá firma, kterou znají daleko za hranicemi Česka. Společnost Omega Optix odtud vloni poslala do světa 4,5 milionu brýlových čoček a její obrat se postupně šplhá k miliardě. I díky neustálé snaze o inovace dokáže směle konkurovat největším globálním hráčům.

Omega Optix funguje už třicet let, v poslední dekádě ale zažívá největší boom. „Za posledních deset let jsme díky automatizaci dokázali zhruba zpětinásobit výrobu, aniž bychom museli rozšiřovat počet zaměstnanců nebo zvětšovat prostory,“ říká Martin Matlocha, obchodní ředitel a jednatel společnosti.

Ta dodává svoje brýlové čočky do 33 zemí světa a z brandýského areálu vypraví miliony čoček ročně, někdy zvlášť, někdy už v kompletu s brýlemi. Vloni její obrat vzrostl ze 700 milionů na 850 milionů korun a letos podle předpokladů poroste zhruba o desetinu. Je při tom rovnoměrně rozložený mezi domácí trh a export.

Každý rok miliony do inovací

Centrem toho všeho je zvenku nenápadná, ale uvnitř moderně vybavená hala v Brandýse. Na ploše 2000 metrů čtverečních tu má Omega Optix pod jednou střechou výrobu, výzkum a logistiku, ale i administrativu a management.

Výrobních oddělení je tady šest. Probíhá v nich třeba broušení, které s sebou nese nezaměnitelnou vůni trochu připomínající zubní ordinaci.

V dalších odděleních se zaměřují na barvení brýlových čoček dle přání zákazníka, tvrzení, nanášení antireflexní vrstvy, zabrušování a případně i zkompletování do brýlových obrub, pokud si to zákazník přeje.

„Část optiků si tuhle část procesu chce dělat sama, jiní si od nás přebírají hotový produkt,“ vypráví Matlocha, který po čtyřech letech v oboru zná výrobní proces a jeho zákulisí jako vlastní… brýle.

Do inovací firma ročně investuje kolem milionu eur, tedy skoro 24 milionů korun. A sázka na automatizaci je tu patrná na každém kroku. Celou výrobu řídí počítač, mezi jednotlivými částmi putují čočky na dopravníkových pásech a hala křižují i robotická vozítka řízená přes wi-fi.

V různých částech výroby se pak zapojují zaměstnanci. Nebo spíše zaměstnankyně – v Omega Optix pracuje 180 lidí, z toho 80 procent žen. Třeba když jde o namáčení čoček v žíravém roztoku, děje se to „samo“ za sklem. Až když je hotovo, zazvoní minutka, která upozorní odpovědnou pracovnici.

Co čočka, to unikát

„Jednotlivé procesy automatizujeme postupně. Jako další novinka se v hale v nejbližší době objeví automat na leštění,“ říká Martin Matlocha.

Do firmy, která letos slaví třicáté narozeniny, přišel před čtyřmi lety. Dlouhá léta působil v Electro Worldu a obchod vedl také ve středoevropské divizi Panasonicu nebo u společnosti Fast, která se zabývá velkoobchodním prodejem a distribucí elektroniky. I když do Omega Optix přecházel na v podstatě totožnou pozici, rychle se ukázalo, že to nebude úplně stejná práce.

„Spotřební elektronika je zaměřená na okamžité transakce a hodně podléhá trendům. Optika je běh na delší trať. Když se objeví nový trend, tržby jdou nahoru pomaleji, ale setrvačnost prodeje je delší,“ popisuje.

„Vztah se zákazníkem je dlouhodobý. Navíc je produkt individualizovaný. Každý člověk má jiné vidění. Kombinací dioptrií a dalších úprav je v podstatě nekonečno. Dá se říct, že co člověk, to nový produkt,“ dodává jednatel a obchodní ředitel Omega Optix.

Přizpůsobení čoček individuálním potřebám zaznamenalo za poslední roky nevídaný posun. Do každé zakázky výrazně promlouvá měření zraku optikem, navíc optiky nabízejí obrovský výběr brýlových obrub, což má dopad na finální tvar čoček. Každá čočka je tak neopakovatelný produkt, žádná sériová výroba.

Poptávka po ochraně před modrým světlem nepolevuje, spíše naopak. Zajímají se optiky i jejich zákazníci.

Špičkou jsou takzvané progresivní, neboli víceohniskové čočky. „Umožňují viděsoučasně na blízko, na dálku i na střední vzdálenost. Je to úplně nejkomplikovanější varianta brýlové čočky v tom, jak člověka změřit a jak ji následně vyrobit,“ vysvětluje Matlocha.

„Trend to není úplně nový, ale podíl této kategorie v prodaných čočkách je stále hodně nízký. Lidé o nabídce takových brýlových čoček často neví, navíc jsou tyto produkty i cenově náročnější. Na druhou stranu místo dvou nebo tří brýlí máte jen jedny. Navíc dochází k neustálému vylepšování technologie výroby,“ doplňuje.

Modré světlo nesmí projít

Lidé si ale na takové čočky často déle zvykají. A někdy si nezvyknou vůbec. „Před dvěma lety se nám však podařil průlom – dokážeme precizně vyrobit čočku, která se podle dosavadních zkušeností dokáže oku přizpůsobit tak, že problém s navyknutím odpadá. Umíme využít maximum parametrů z měření, aby brýlová čočka skutečně odpovídala konkrétnímu oku a chování konkrétního člověka,“ popisuje Matlocha víceohniskovou progresivní čočku ExactDS Fusion.

A tak i když je optika poměrně konzervativní obor a inovace probíhají postupně, od roku 1993 se těch postupných změn nakumulovalo hodně. Sklům se stále říká skla, ale ze skla už si je nechává vyrábět jen minimum lidí. Jako samozřejmost se dnes berou lehká plastová „sklíčka“, ještě před pár lety nadstandardní novinka.

Mateřská společnost nám umožňuje růst a investovat, ale pořád jsme Omegáci.

I brýlová čočka na ochranu zraku před ultrafialovým zářením bývala nadstandardem. „Dnes jsou čočky s ochranou proti UV záření zařazené do sortimentu automaticky,“ podotýká Matlocha.

A podobně je to antireflexní povrchovou úpravou brýlových čoček – dnes už se vás v optice neptají, jestli ji chcete, ale jaký typ antireflexu preferujete. Čočky s antireflexem tvoří kolem 95 procent prodaného zboží, i proto, že cenový rozdíl už je zcela zanedbatelný.

„Nejpokročilejší z dvanácti možných úprav je téměř dokonale čirá čočka, která je velmi odolná proti poškrábání,“ uvádí Matlocha jako příklad další špičkovou čočku, vlajkovou loď Omega Optix s názvem Spectra Ultra.

Asi nejžhavějším trendem je dnes v optice ochrana zraku před modrým světlem z monitorů a displejů. Hodně rezonovat začal v covidu, kdy čas strávený u elektronických zařízení výrazně vzrostl.

„Poptávka ale nepolevuje, spíše naopak – o možnost ochrany před modrým světlem se zajímají optiky i jejich zákazníci,“ potvrzuje Matlocha. Zároveň dodává, že ještě chvíli potrvá, než se z takové ochrany stane samozřejmost jako u plasttových skel, UV ochrany nebo antireflexu. „Brýlí s touto ochranou se prodává pořád do patnácti procent.“

Jsme Omegáci

Omega Optix je už několik let součástí nadnárodní skupiny EssilorLuxottica, pořád však funguje jako lokální firma z Brandýsa nad Labem. „Mateřská společnost nám umožňuje růst a investovat, ale pořád jsme Omegáci. Většina zaměstnanců je odsud nebo dojíždí z regionu,“ upozorňuje jednatel.

Kořeny jsou tak pevně zapuštěny v Česku, sklízet ale chce firma i za hranicemi a v budoucnu tam dál výrazně posilovat.

„Na českém trhu máme podíl kolem jedné třetiny a už není moc kam růst. Proto vidíme šanci hlavně v exportu. Největšími trhy jsou pro nás Británie, Francie a Německo. Velký potenciál má Španělsko, Itálie a Skandinávie. Ale sondujeme už i v Americe a Africe,“ prozrazuje Martin Matlocha.