Žebříčků nejlepších a nejvýraznějších filmů uplynulého roku si přečtete ještě bezpočet. My vám naopak přinášíme výběr filmů, které se často ztratily ve stínu jiných. A to neprávem.

Čtěte také: Na co se těšit příští rok? Do kin se vrátí Tarantino, Iron Man i Lví král

Mezi zapadlé pecky patří filmy o módě, trýznivý horor, ale i romantická komedie, kterou si svět zamiloval, ale v Česku ji skoro nikdo neviděl.

Nit z přízraků

Vysoká filmová krejčovina. I tak by se dalo nazvat drama Nit z přízraků, kterým se s kariérou možná rozloučil herec Daniel Day-Lewis.

Hraje v něm pedantského módního návrháře, který v Londýně 50. let nedokáže oddělit práci od osobního života. Dokud nepotká zdánlivě nevinnou dívku Almu, která se nenechá jen tak využít a odhodit.

Režisér Paul Thomas Anderson v jejich turbulentním vztahu rozehrává rafinovanou hru o dominanci, stejně jako ve svých předchozích filmech Až na krev nebo Mistr. Nit z přízraků, jíž se úsměvně přezdívá „artových Padesát odstínů šedi“, je ale i temně zábavná.

V dokonalém audiovizuálním kabátku vypráví o tom, že cit a využívání jdou často ruku v ruce.

Děsivé dědictví

Tento horor šokuje zhruba ve třicáté minutě dějovým zvratem, kterého by se pravděpodobně řada jiných mainstreamových snímků vyvarovala. Anebo ho zobrazila méně sugestivně. A to je ale jen začátek.

Dílo režiséra Ariho Astera vyniká tak důmyslným emocionálním sadismem, že skoro nepotřebuje nadpřirozené prvky. Odvíjí se totiž hlavně jako dospělé, mrazivé drama o skupině osob prožraných zlem, prožívající pokřivené, ale zároveň zcela uvěřitelné mezilidské vztahy. Traumata, ztráty a výčitky se přitom stupňují tak vyhroceným způsobem, že efekt připomíná noční můru ve smyčce.

Pravou diváckou zkouškou je ale až posledních 10 minut…

McQueen

„Nechci, abyste z mých přehlídek chodili jako z nedělního oběda. Chci, abyste byli buď znechuceni, nebo nadšeni,“ říkával módní návrhář Alexander McQueen, který se z obyčejného londýnského kluka vypracoval až do pozice ikony celého módního průmyslu. A to si první přehlídky platil z podpory!

Strhující dokument poodhaluje zrod temných a pudových kreací, které vháněl na světová mola, zároveň ale sleduje vyčerpaného kreativního ducha, jemuž potlesk světa a přátelství s celebritami nepřinášely štěstí.

Alexander McQueen spáchal sebevraždu 10. února 2010, jeho zpupný odkaz je však nesmrtelný.

CAM

Alice se svléká za peníze před webkamerou a chatuje s anonymními zákazníky. Tedy až do chvíle, než jí kdosi ukradne heslo k účtu a začne chatovat pod jejím jménem. A také vypadá přesně jako ona.

V technothrilleru z produkce Netflixu jde o strach, že ztratíme kontrolu nad našimi pečlivě vysoustruženými profily na sociálních sítích, a zároveň se v něm otevírá bizarní svět internetových společnic, v němž platí specifická pravidla.

Dívky se například musí neustále překonávat ve svých „stuntech“, jinak by ztratily klientelu, která vyžaduje stále extrémnější podívanou. Ano, jsou to vlastně méně oblečené youtuberky.

Záhada Silver Lake

Když se flákači Samovi ztratí z dohledu jeho krásná sousedka Sarah, rozjede pátrání, které je všechno, jen ne klasickou detektivkou. Mladíkovi v podání Andrewa Garfielda totiž začne pomáhat samotná popkultura, takže se skrze podprahová sdělení v písničkách dostane na hřbitovy celebrit či do tajemných vil vlivných producentů.

Nepoddajná noirová komedie se posouvá kupředu dost rozvolněně a instinktivně, výsledkem je pocta městu Los Angeles i všem jeho rezidentům, kteří si myslí, že jejich život má nějaký vyšší smysl nebo skrytý význam. Long story short, moc nemá.

Nic jako dřív

Pokud platí, že česká společnost je společností sociálních bublin, dokumentární snímek Nic jako dřív je dost zajímavým způsobem propíchává. Jeho autoři Lukáš Kokeš a Klára Tasovská se zaměřují na čtyři teenagery, kteří navštěvují střední školu v pohraničním Varnsdorfu.

Otevírají pošmourný svět omezených možností, v němž postavám nikdo nevštěpuje, že „mohou být, kýmkoli chtějí“. Místo toho je čeká několik mezních situací, po jejichž překonání už nebude nic jako dřív.

Snímek vznikal tři roky a ze 160 hodin natočeného materiálu tvůrci nakonec vymodelovali mimořádně obohacující zprávu z jiného Česka, než většina z nás zná.

Nebezpečná laskavost

Mohl to být začátek jednoho krásného přátelství. Spořádaná, lehce neurotická matka Stephanie (Anna Kendrick) se seznámí se svým dokonalým protikladem. Nespoutanou, uvolněnou, avšak podezřelou krasavicí Emily (Blake Lively).

V první třetině snímek režiséra Paula Feiga (Ženy sobě, Špión) pohánějí jiskřivé, (sebe)ironické dialogy dvou žen, které na sebe dokážou rychle a bystře reagovat, pak ale uvolněná nálada zhoustne. Protože Emily beze stopy zmizí.

O následných dějových bodech by bylo nevhodné mluvit, postačí říct, že temná konspirace podobného typu může vzniknout opravdu jen na nudném americkém předměstí. Zjevením je přitom skvělá Blake Lively se svým komediálním šarmem.

Eighth Grade

Pokud loňská Lady Bird dojemně akcentovala vztah dospívající dívky s matkou, letošní nezávislý hit Eighth Grade nahlíží s podobnou empatií na pouto mezi dcerou a otcem.

Hlavní hrdinkou je třináctiletá Kayla, která má před sebou poslední dva týdny na druhém stupni, než nastoupí na střední školu. Na YouTube sice natáčí videa o osobnostním rozvoji, sama je ale introvertní, tichá a moc nezapadá, a navíc má pocit, že zklamala svého otce.

Režisér Bo Burnham s ní rozehrává zdánlivě obyčejné situace, v nichž se odráží všechny naše moderní nejistoty. Co si o nás okolí myslí? Proč pro každou situaci konstruujeme jiné „já“? A vidí nás vůbec někdo tak, jak se vidíme my?

Šíleně bohatí Asiati

V Česku jsme ten humbuk v létě neslyšeli, snímek s názvem Šíleně bohatí Asiati se ale s tržbami přes 230 milionů dolarů stal nejvýdělečnější romantickou komedií posledních 10 let. Zvláště v amerických kinech šlo o událost, protože velký studiový snímek s kompletně asijsko-americkým obsazením byl v kinech naposledy v roce 1993.

Šíleně bohatí Asiati přitom vyprávějí klasický příběh o Popelce a bohatém princi. Ale aktualizovaný, takže Popelka je profesorkou na univerzitě a princ vlastní asi tak půlku Singapuru. Právě tam společně zamíří, aby se dívka seznámila s jeho rodinou, hlavně tedy s přísnou a tradicionalistickou maminkou.

Snímek připomíná první filmový Sex ve městě – jde také o nestoudnou oslavu hédonismu, do níž se ale podařilo vplést dost upřímných a uvěřitelných vztahových peripetií. A vtipkuje se tam o koupelně Donalda Trumpa!

a jedna minisérie.

American Crime Story: The Assassination of Gianni Versace

V červenci 1997 zastřelil mladík Andrew Cunanan slavného módního návrháře Gianniho Versace. Kriminální minisérie věhlasného Ryana Murphyho ale děsivou vraždou pouze začíná, v dalších epizodách se zaobírá spíše pokřivenou myslí sériového vraha, jenž se upínal na bohaté gaye, zároveň je ale nenáviděl a chtěl ponížit.

Na příkladu několika rozličných postav se tak vlastně účtuje s dějinami homofobie. Ostatně jedna z epizod se například věnuje ženě, která byla 50 let vdaná za homosexuála a namlouvá si, že šlo o šťastné manželství, jiný díl se zase věnuje gayům v americké armádě.

Vznikla tak mimořádně komplexní série, v níž je titulní návrhář jen malou postavou a z níž vyčnívají herecké výkony Darrena Crisse jako Cunanana a Penélope Cruz v roli Donatelly Versace.