Automobilka Tesla ještě ani neotevřela svou Gigafactory v německém Berlíně, a už se spekuluje, že by v Evropě mohla vybudovat druhou továrnu na své elektromobily. A to přímo na Slovensku. Na první pohled utopická představa. Jenže několik střípků různých informací nahrává tomu, že by Elon Musk na území našeho východního souseda něco přece jen chystat mohl.

Tvrzení, že Tesla za hranicemi Česka otevře další výrobnu, vpustil do digitálního světa prostřednictvím svého Twitteru Ondřej Bačina, vášnivý fanoušek automobilky a provozovatel specializovaného serveru Teslacek.TV.

„Spolehlivý zdroj mě informoval, že Tesla zahájila nábor zaměstnanců pro svou druhou továrnu v Evropské unii, na Slovensku,“ zmínil na sociální síti Bačina, jehož projekt věnovaný Muskovým elektromobilům živí.

Oním nejmenovaným zdrojem má být dle jeho slov osoba, která byla Teslou oslovena s konkrétní nabídkou práce. „Měl jsem možnost vidět zmíněný inzerát, ve kterém firma nabízenou pozici popisovala tak, že skutečně souvisí s továrnou. Neumím si představit, že by nešlo o výrobu nebo se tato práce dělala remote,“ upřesnil Bačina pro Forbes.

Zároveň tak s ohledem na nabyté informace odmítá tezi dalších diskutérů pod svým příspěvkem, že by spíše než o fabriku mohlo jít o první slovenský showroom a servis s oficiálním zastoupením Tesly.

Naopak ale nevylučuje, že by se mohlo jednat o závod, který se nebude specializovat na produkci aut, nýbrž dalších produktů v portfoliu společnosti, jako jsou třeba domácí a průmyslová bateriová úložiště, solární panely nebo nabíjecí stanice.

„Jenže v inzerátu byla ještě zmínka, že by pracovní pozice měla souviset s elektromobily Tesla Cybertruck a Roadster,“ podotýká Ondřej Bačina.

Nesmysl? Na první pohled možná, protože pick-up Cybertruck a supersport Roadster se na základě objednávek řadí mezi nejméně populární modely v Evropě a jsou i svou konstrukcí navrženy spíš pro americký trh.

Na druhou stranu se ovšem v posledních hodinách objevily zvěsti, že cybertruck, který se prozatím nezačal vyrábět, by měl mít i druhou, o patnáct až dvacet procent menší verzi. Že by tedy varianta pro užší silnice na starém kontinentu?

Všemožné spekulace živí mimo jiné i tři týdny staré vyjádření slovenského ministra ekonomiky Richarda Sulíka, který na konci loňského roku uvedl, že na východě země by se mohl brzy „zabydlet“ velký investor.

„Neřeknu vám, s kým vyjednáváme, ale doufám, že se to podaří. Investor má zaměstnávat přibližně pět tisíc lidí. O krok jsme se tomuto záměru přiblížili,“ řekl Sulík.

Pro Slovensko, které s Teslou neúspěšně jednalo o stavbě závodu už v roce 2014, jak tehdy potvrdilo tamní ministerstvo ekonomiky, by mohl hrát i fakt, že se jedná o rodiště Andreje Karpathyho, muže, jenž má v Tesle na starosti umělou inteligenci a autopilota Vision.

Jestli jde o snůšku nepodložených teorií, nebo skutečnou předzvěst zaparkování kalifornské automobilky na území našeho někdejšího federálního partnera, může být jasnější ve středu 26. ledna.

Právě v tento den má Elon Musk, podle amerického Forbesu momentálně nejbohatší muž na planetě, oznamovat ekonomické výsledky Tesly za poslední kvartál loňského roku a prezentovat nové plány. Třeba tak v jeho projevu padne i slovíčko „Slovakia“.