Henrik Ehrnrooth stojí v levém zadním rohu výtahu v hotelu Mandarin Oriental v New Yorku a lehce se opírá o jeho stěnu. Má to svůj důvod. „Pokud stojíte zde a opřete se o stěnu, můžete cítit vibrace,“ říká šéf finské firmy Kone, třetího největšího výrobce výtahů na světě, když vyjíždí z 38. do 48. patra a hned nato sjíždí zpět dolů.

Čtěte také: Když Čech hýčká Čecha. Šéfem nebeské restaurace s bleskovým výtahem

Výtah (ne od Kone, jak Ehrnrooth hned poznamenává) se při jízdě vzhůru lehce třese. Není to nic zásadního, v zadním rohu je to ale opravdu dost cítit.

Foto: Kone

„Když nejsou kolejnice vyrovnané, dochází k vibracím,“ dodává Ehrnrooth stále opřený o stěnu.

Henrik Ehrnrooth. Foto: Forbes.com

Devětačtyřicetiletý Henrik Ehrnrooth tráví v Kone, které je jednou z mála průmyslových firem, jež se dostaly do loňského žebříčku nejinovativnějších firem světa amerického Forbesu (a je vlastně jediným výrobcem výtahů, který se v žebříčku objevil), většinu času přemýšlením nad tím, jak výtahy vylepšit.

Ve světě, který je posedlý smartphony, kamerami a spotřebními technologiemi, sice nejsou výtahy moc lákavé, i tak ale jde o stroje, které za pozornost stojí. Jsou totiž technologicky složité, ty nejnovější jsou vyrobeny ze speciálních lehkých materiálů a také jsou připojeny na cloud, takže mohou být proaktivně spravovány a servisovány.

Sto devět let stará finská firma s ročním obratem dosahujícím na devět miliard eur, jejíž název znamená „stroj“, právě pracuje na nové generaci zdviží, díky kterým by se budovy měly stát přívětivějšími a bezpečnějšími a výtahy snazšími na údržbu.

Kone vlastní přes tři tisíce patentů a bohatství z nich plyne zejména jeho vlastníkům, tedy rodině Herlinových, která je nejbohatší rodinou ve Finsku. Předseda představenstva firmy a její většinový vlastník Antti Herlin má podle Forbesu jmění ve výši čtyř miliard dolarů.

Antti Herlin. Foto: Kone

Aby si Kone udrželo svou pozici na trhu, chystá se vyjednávat s vlastníky realit o vytvoření co největšího personalizovaného zážitku, jenž by změnil dnes nudné boxy na něco jako iPhone na kolejnicích. „Nevidíme, že by do vytváření zážitků někdo jiný tak hodně investoval,“ říká Ehrnrooth.

V nových technologiích vidí také obranu před současným ochlazováním poptávky v Číně, kde je Kone jedničkou na trhu a kde se realizovalo přes 60 procent instalací výtahů ve světě. Efektivní údržba stávajících výtahů je podle něj lékem na nepříjemné zpomalování druhé největší ekonomiky světa.

Mrakodrap China Zun v Pekingu, měřící 528 metrů. I tady jsou výtahy Kone. Foto: Kone

Kone se v současnosti stará o 1,2 milionu výtahů a eskalátorů po celém světě a upozornění na potenciální problémy ještě před samotnou závadou a naplánování opravy v návštěvnicky slabších hodinách pomáhá například obchodním centrům vyvarovat se negativních dopadů poruch eskalátorů na celkové prodeje, v metru zase tlačenic v ranní špičce.

„Když se výtah či eskalátor porouchá, má to tentýž efekt, jako když uzavřete jeden pruh na dálnici. Okamžitě vzniknou fronty,“ vysvětluje Ehrnrooth.

A další novinky míří výše než jen na to, jak vytáhnout lidi z přízemí do desátého patra. V Evropě a Číně začalo Kone představovat službu, kterou nazývá Residential Flow a díky níž se každý smartphone může proměnit v klíč od domu, tlačítko od výtahu a doručovacího poslíčka v jednom.

Po příchodu z práce s plnými taškami nákupu tak nebudete muset lovit klíče od vchodu, ten se vám po přiblížení k němu otevře sám a zároveň se přivolá výtah, který vás odveze do vašeho patra, a ještě dá třeba zprávu vašim blízkým, že se blížíte.

Počítá se i s tím, že obrazovka ve výtahu bude cestujícího informovat třeba o zpoždění vlaku či autobusu nebo fanoušky fotbalu o tom, jak dopadlo derby mezi Spartou a Slavií.

Ehrnrooth věří, že všechny chystané novinky usnadní pohyb vně i v okolí samotných budov. „Vidíme mnoho inovací, které zde mohou nastat,“ uzavírá.