Byl to právě automobilový průmysl, na nějž pandemická krize dopadla nejhůře. Globální dodavatelsko-odběratelské řetězce se zhroutily, auta se zdražila a čekací doby prodlužovaly. Tento rok firmy očekávaly konsolidaci a návrat do normálu. Těšili se i zákazníci. S příchodem ruské agrese na Ukrajině jejich naděje padly.

Válka způsobí další ochromení dodávek potřebných pro výrobu aut a zvýší jejich ceny. Nová auta budou dražší o pětinu, za leasing zaplatíme v průměru o deset procent více. A počkáme si ještě déle. 

„Válečný konflikt bezprecedentně a na poměrně dlouhou dobu výrazně naruší dodávky do automobilového průmyslu,“ předpovídá Petr Knap, vedoucí partner pro automobilový průmysl ve společnosti EY.

Akutně chybějí kabelové svazky a začíná se projevovat také nedostatek železné rudy, niklu, palladia a neonu. Ukrajina je velmocí ve výrobě hliníku a oceli. Firmy budou muset, pokud možno, hledat své dodavatele jinde, za vyšší ceny. 

„Bez palladia neuděláte kamery, mikročipy, spínače. Neon zase potřebujete do laserových technologií, k výrobě polovodičů. To může ohrozit celý svět, jinde je jen tak neseženete,“ vysvětluje Pavel Juříček, majitel Brano Group, rodinné firmy s mottem „Autodíly pro všechny světadíly“.

Kvůli zastavení dodávek z Ruska a Ukrajiny snižují výrobu Volkswagen, Daimler, Toyota a BMW. Škoda musela kvůli absenci kabelových svazků z Ukrajiny zastavit výrobu elektronického modelu Enyaq, u kterého letos předpokládala výrobu osmdesáti tisíc kusů.

Pokud by se konflikt protahoval, musela by se výroba potřebných komponent přesunout jinam, což znamená výpadek v řádu týdnů nebo měsíců. Problémy pravděpodobně nastanou i při výrobě aut typu Scala a Kamiq – díly potřebné k výrobě mladoboleslavské automobilce brzy dojdou.

Jaké zpoždění a zdražení tedy mohou letos zájemci o auto očekávat? „Situace je nepřehledná a alternativní dodávky se hledají velmi špatně. Zdražování se už před ukrajinskou invazí výrazně promítalo do některých oblastí, teď předpokládám nárůst cen až o dvacet procent,“ vyčísluje dopady na zákazníky Petr Knap. 

Lidé začali nákupy nových vozů odkládat. Podle Jany Steckerové z oddělení ekonomického a strategického výzkumu Komerční banky klesly aktuální tržby za prodej a opravy motorových vozidel meziměsíčně o 2,3 procenta, meziročně dokonce o 10,1 procenta.

Se zdražováním a dlouhými lhůtami se potýkají i leasingové společnosti. Růst cen se projevuje postupným navyšováním průměrné výše úvěru či leasingu na nový automobil. „Zatímco v roce 2020 si domácnosti půjčovaly na nový osobní vůz v průměru 270 356 korun, loni už to bylo 306 821 korun. To je meziroční nárůst o 13,5 procenta,“ komentuje situaci Jaroslav Krutilek, generální tajemník České leasingové a finanční asociace.

„Ve firemní sféře činila v roce 2021 průměrná výše leasingu nebo úvěru na nový osobní vůz 625 259 korun, o rok dříve to bylo 586 530 korun. To představuje meziroční růst o 6,6 procenta. V letošním roce bude tento trend pokračovat.“

Nedostatek aut povede k vyšším nájezdům a prodlužování leasingových období o rok či dva. Současné automobily jsou na takové technické úrovni, že takovéto prodloužení nemá zásadní vliv na vývoj nákladů na servis a údržbu vozidel. 

Část zákazníků, především v privátní sféře, přesouvá zájem k ojetým automobilům. Žádané jsou hlavně kvalitní mladší ojeté vozy, které tvoří adekvátní náhradu za nedostupná a stále dražší vozidla nová. 

Samostatnou kapitolu tvoří alternativní pohony. V krátkodobém horizontu nelze předpokládat přechod na elektromobily, protože válka na Ukrajině zastavila jejich výrobu v Česku a ve světě ji omezila.

Pokud budou ceny pohonných hmot růst i nadále a pokud se Česká republika rozhodne podpořit elektromobilitu podobně jako většina západních zemí, podíl elektromobilů na našich silnicích se bude v příštích letech zvětšovat.