Přesto, že do insolvence se dobrovolně nechce dostat snad žádný byznys, nemusí tento proces pro firmu nutně znamenat neúspěch. O tom, jak přetavit potíže byznysu v příležitost, přišli do podcastu Forbes BrandVoice hovořit Tomáš Raška, zakladatel a managing partner investiční skupiny Natland, a Martin Dančišin, specialista na insolvence a partner advokátní kanceláře Glatzová & Co., kteří společně stáli mimo jiné za úspěšnou záchranou tradiční české značky Kara.

Náročná cesta k ozdravení kožešnické firmy Kara Trutnov trvala třináct měsíců – jde tak o jedno z nejrychleji skončených insolvenčních řízení v České republice – a vyžádala si milionové investice největšího věřitele.

Pro tradiční českou značku však měla šťastný konec: společnost, jejíž historie sahá až do čtyřicátých let minulého století, se totiž podařilo vrátit do dobých rukou, a zajistit tak její další fungování.

Stejně jako pro tisíce jiných firem se tak pro ni insolvenční řízení stalo cestou k dalšímu úspěšnému fungování.

„Za běžných okolností by insolvence neměla být synonymem neúspěchu. Naopak, i v zahraničí vidíme, že v tomto procesu nemusí docházet k obrovským ztrátám či likvidaci firmy,“ vysvětluje Martin Dančišin, advokát s mnohaletou zkušeností v oblasti insolvencí a zároveň partner v advokátní kanceláři Glatzová & Co., který stál se svým týmem i za úspěšnou insolvencí zmiňované Kary.

„Roli zde hrálo to, že se podařilo získat největší pohledávku, zajistit provozní financování a společně se skupinou Natland vytvořit, předložit a naplnit reorganizační plán, který umožnil obnovení důvěry ve značku,“ líčí Dančišin.

Pomohl jim navíc i původní majitel firmy Zdeněk Rinth, který se do firmy v problémech vrátil, osobně obešel všechny významné obchodní partnery.

„A zajistil, že zmiňovaný plán na uzdravení měl tak velkou důvěru,“ dodává Dančišin, který se jako zástupce věřitelů či poradce dlužníků účastnil téměř všech velkých insolvencí na českém trhu, od reorganizací společností ze skupiny Vítkovice Steel po zastupování věřitelů v rámci insolvence skupiny PSJ či OKD.

U insolvencí jde často o náročný a zdlouhavý proces. V případě Kary šlo o řízení trvající něco málo přes rok, což je na tuzemské poměry velmi krátká doba, a navíc se pak věřitelům dostaly částky ve výši více než deseti procent původních pohledávek, tedy na obvyklý výnos z insolvence relativně vysoká částka.

„Zásadní však není jen úspěch s pohledávkami, ale především to, že se značku podařilo zachránit, dál tak bude fungovat a vytvářet hodnotu,“ říká Tomáš Raška, zakladatel a managing partner investiční skupiny Natland, která v řízení převzala pohledávky největšího věřitele.

„Pro dodavatele firmy, jejichž zakázky tvořily z velké části právě dodávky pro Karu a v případě neúspěchu by se tak samy mohly dostat do potíží,  je tento výsledek mnohem důležitější než samotné uspokojení pohledávek,“ dodává zkušený podnikatel a investor.

Jak se tradiční českou značku podařilo zachránit? Kdy by měly firmy začít řešit své problémy? A jak se dá insolvence přetavit v příležitost? Poslechněte si další díl Forbes BrandVoice podcastu.