Je to jednoduché. Ukažte prstem na největší hotely v Česku a je skoro jisté, že se trefíte do toho, který je právě na prodej. V Praze, Karlových Varech i jinde. Hotely jsou po temných covidových letech znovu zajímavou investicí, o kterou se přetahují zájemci z Česka i ciziny. A vedle toho jsou pro řadu miliardářů také sexy byznysovou hračkou.
Portýr vám otevře dveře vozu, popřeje krásný den a postará se o zavazadla, zatímco vy už se přesouváte do jiného světa. Do světa pěti hvězd, kde „ne“ je odpověď, kterou personál nezná, kde po chodbách voní speciálně vytvořený parfém, kde se vaše boty boří do vysokého koberce, kde z pokoje máte výhled na Vltavu a Pražský hrad, za nějž se platí skoro čtyřicet tisíc za jedinou noc.
Jste v pražském Four Seasons, nejluxusnějším hotelu Česka, který je právě na prodej. Může být i váš. Chce to ale dát dohromady nějakých 150 milionů eur, tedy 3,8 miliardy korun. Pokud se vám to povede, nebo ještě lépe, srazíte cenu o něco níž, vězte, že jste byli úspěšnější než skupina PPF v čele s nejbohatší Češkou Renátou Kellnerovou, protože ta se o něj několik měsíců ucházela. Je však možné, že to nevyjde ani vám.
Jenže žádné obavy, ze špičkových hotelů pořád ještě můžete koupit pražský Hilton, Mandarin Oriental, Andaz nebo pražský i karlovarský Imperial. Jde ale jen o špičku ledovce. To nejlepší a největší, co český hotelový trh má. V podhoubí hotelového byznysu probíhají další desítky transakcí, které se už ale nepočítají v miliardách, nýbrž v desítkách a stovkách milionů.
Další miliardy investoři doslova pumpují do staveb a renovací hotelů čekajících na otevření. Co se na roky spícím trhu vlastně děje? Příběh zatím nenaplněného prodeje Four Seasons, o kterém Forbes mluvil s oběma stranami, to popisuje dokonale. Majitelem hotelu je víc než deset let americká investiční společnost Northwood Investors, která ho koupila za nezveřejněnou částku, jejíž výše se podle informací z trhu odhaduje na 85 milionů eur. A
čas dostat své peníze zpět se naplnil. Nahrává tomu totiž doba. Covidové období už hoteliéři vytěsnili z mysli a spokojeně sledují, jak počty turistů rostou. Podle poradenské společnosti Cushman & Wakefield loňská obsazenost pražských hotelů dosáhla 71 procent, což bylo jen o sedm procentních bodů méně než v roce 2019.
Letošek se rýsuje ještě lépe, protože v prvním čtvrtletí v metropoli přenocovalo 1,57 milionu hostů, což je za stejné období nejvíc za posledních dvanáct let. Takže hosté jsou. A k tomu za pokoj platí víc než kdykoli předtím. Podle Jana Adámka, který se zabývá poradenstvím a službami pro hotelová a gastronomická zařízení, dnes ubytování stojí o třetinu víc než předloni.
„Lidé to akceptují, protože vidí, že se zdražuje všechno,“ dodává. Navíc investoři vyhládli a investičních příležitostí spojených s nemovitostmi není tolik jako dřív. „Logistika po boomu klesla, rezidence nějak fungují, ale moc se nestavělo a profit poklesl. Kanceláře pak mají celosvětově velký problém spojený s home officem a s tím související valuací kancelářských budov,“ uvažuje Jan Adámek.
„Jestliže si investor půjčil sto a valuace byla sto padesát, dnes je valuace osmdesát a banka je nervózní. Česku se tenhle problém vyhnul, protože tu nebylo moc kanceláří a neobsazenost byla nízká, ale banky jsou mezinárodní a vidí to všude jinde. Třeba v Německu. Takže vám zbývají hotely, které mohou generovat zajímavý výnos,“ dodává.
Že to tak je, potvrzuje i Ivan Chadima, doyen českého hotelového byznysu. „Pokud se hotelům daří, je to úžasný byznys. Cenu určuje jenom poptávka. Když máš hotel ve městě a je tam třeba olympiáda, nebo stačí nějaký velký koncert, ze sto eur za noc je najednou tři sta,“ konstatuje muž, který řídil slavné hotely v USA a po revoluci stál u vzniku pražského Four Seasons, na něž pro vlastníka Northwood Investors dohlíží dodnes.