Ať se nám to líbí, nebo ne, máme k sobě s Němci a Německem ještě blíž, než si často myslíme. O důvod víc, proč je namístě sledovat, co se v Německu děje. Ekonomika, byznys, politika i kultura.

Vše důležité, zajímavé i bizarní. Pravidelně z pera redakční germanofilky Pavly Francové v jejím sloupku Alles Gute.

Zapomeňte

Zaútočí Rusko na Ukrajinu? Pak ať zapomene, že kdy začne fungovat Nord Stream 2, který vede plyn do Německa. Přesně to vzkázal po setkání s německým kancléřem Olafem Scholzem americký prezident Joe Biden.

Samotný Scholz, který je vůbec na své první oficiální návštěvě USA a který je terčem kritiky kvůli slabému vystupování v Rusko-Ukrajinské krizi, byl mnohem zdrženlivější a ani nevyslovil jméno sporného plynovodu. Ujišťoval ale, že se s Biden domluvili na tom, že v případě ruské invaze přijmou všechny nutné sankce.

Jaké to mají být, ovšem nechce Rusku vyzradit. V minulých dnech přitom Scholz zrušení plynovodu jako možný nátlak na Rusko odmítal.

Tak kolik?

V jakých oborech, kde a na jakých pozicích berou Němci nejvíc peněz? Naznačují to aktuální výsledky studie společností Stepstone a Gehalt.de, která vychází z více než 600 tisíc údajů o platech (včetně prémií) v Německu za poslední rok.

Nejlépe, co do finančního ocenění, jsou na tom lékaři. Jejich medián hrubé mzdy překonává 78 tisíc eur ročně (1,9 milionu korun), za nimi jsou inženýři, lidé v IT a poradenství. Při rozdělení podle oborů se ukázalo, že velmi dobré platy jsou zejména v biotechnologickém a farmaceutickém průmyslu (a to nejen díky pandemii).

Velmi dobře je na tom i finančnictví, naopak call centra, gastronomie a zejména pak maloobchod platí málo. Velkou roli hraje také velikost firmy, v níž člověk pracuje. Čím větší firma, tím větší platy.

Nejlépe pak platí společnosti na jihu Německa a na západě, v okolí Frankfurtu. Odpovídá to tomu, že právě v těchto oblastech působí častěji podniky z lépe platících oborů.

Bum!

Ačkoli z českého pohledu bývají německé dálnice a silnice často vnímané jako vzor, v samotném Německu jsou terčem kritiky. Zejména stav tisíců dálničních mostů je podle tamních úřadů problematický.

Jak daleko to může zajít? O víkendu poslali kvůli havarijnímu stavu do povětří dálniční most na A45, obrovskou betonovou stavbu, která se klenula nad údolím ve výšce až 72 metrů. Podívejte se na videu BBC, jak to vypadalo.

Podobných případů přitom bude v Německu přibývat. Ne vždy je ale už postavený nový most, takže pro dopravu to bude znamenat velké problémy. Ročně je potřeba sanovat na 400 mostů, to se ale kvůli nedostatku peněz a nyní kvůli nedostatku lidí zdaleka nedaří.

Víc je víc

Čím luxusnější auto, tím větší zisk. A je lepší prodat méně drahých aut než hodně levnějších. Jednoduché rovnice, na které sází stále víc německých automobilek. Audi, BMW i Mercedes-Benz proto rozšiřují svůj luxusní segment a naopak tlumí výrobu menších aut.

Nově například Audi oznámila, že skončí s výrobou modelu A1 a že nechystá ani nástupce Q2. Také v BMW jasně říkají, že se automobilka zaměří na luxusnější auta a že chce „generovat vyšší zisk na vozidlo“. Ostatně její dceřiná společnost Rolls-Royce loni dokonce dosáhla nejvyšších prodejů ve své téměř 120leté historii.

Trend, ke kterému už zmíněné automobilky pomalu mířily, v poslední době ještě urychlil nedostatek čipů a drahé suroviny.