skip to main content

Zaz na scéně. O zjevení francouzské hvězdy v Litomyšli nevěděli ani pořadatelé

Šlo o úžasné překvapení nejen pro diváky, ale i pro většinu pořadatelů. Uprostřed včerejšího závěrečného koncertu Smetanovy Litomyšle se na zámeckém nádvoří zjevila slavná francouzská zpěvačka Zaz. Příjemný šok se konal i díky mezinárodní firmě Saint-Gobain ADFORS, sídlící právě v Litomyšli.

V souvislosti s finálovým koncertem sáhla dramaturgie poprvé za čtyřiašedesát ročníků po amatérském orchestru – mládežnickém tělesu Police Symphony Orchestra (PSO) s hostujícími Janem Cinou, Bárou Polákovou či klavíristou Ivo Kahánkem.

Stopa orchestru vede z Police nad Metují až do Forbesu: jeho zakladatelku Petru Soukupovou jsme před třemi lety zařadili do výběru 30 pod 30, ukazujícího na na třicet nejtalentovanějších Čechů, kterým ještě nebylo třicet let.

Včerejší koncert se během několika úvodních minut změnil na audiovizuální show, která propojovala hlavní a doprovodnou scénu festivalu.

Zatímco hrál na zámeckém nádvoří orchestr, v zahradách se nad hlavami diváků vznášela a zpívala Barbora Poláková. A zatímco se na hlavní scéně střídali zpěváci a Ivo Kahánek preludoval, pódium v přilehlých zahradách opanovaly krasobruslařky a nedaleké náměstí rozsvítil ohňostroj.

Klavírní virtuos Ivo Kahánek

Obě scény pak díky přenosu nahlédly do obývacího pokoje francouzské zpěvačky Zaz. Že nejde o stovky kilometrů vzdálený prostor, poznali diváci v okamžiku, kdy Zaz prošla chodbou přímo na pódium a koncert korunovala několika svými písněmi.

O návštěvě popové divy nevěděla kvůli kýženému momentu překvapení ani většina pořadatelů. Plány se odehrávaly mezi úzkým vedením festivalu, orchestrem a patronem koncertu – zmíněnou firmou ADFORS.

Reklama

„Bylo skvělé spolupracovat s lidmi, kteří mají entuziasmus a energii dělat věci mimo dlouhodobě zajetou škatulku. Jsou to ‚nabíječky‘ a krásně se s nimi hledalo řešení, jak dostat do Litomyšle a zaplatit zpěvačku takového formátu,“ pochvaluje si Lucie Vejačková, personální ředitelka společnosti zabývající se jinak výrobou a zpracováním skleněných vláken.

Právě za Vejačkovou přišli lidé z vedení festivalu a z PSO se zdánlivě bláznivým nápadem, který byl nakonec realizován. I díky tomu hodnotí ředitel festivalu Jan Pikna právě skončený ročník jako ten, „na který nebude možné zapomenout“.

„Do letošního ročníku jsme přitom vstupovali s obavami o návštěvnost. Do hledišť si však nakonec našlo cestu přes třiadvacet tisíc diváků, díky nimž hlásíme vyprodanost osmdesát jedna procent,“ konstatuje Pikna spokojeně.

Předplatné Forbesu

Na Smetanově Litomyšli vystoupilo v pětačtyřiceti pořadech celkem 2700 účinkujících. Velkolepou tečku pak obstarala francouzská umělkyně, která je často označována za novodobou Édith Piaf.

„Divákům jsme chtěli navodit pomyslný pocit ‚motýlů v břiše‘, které člověk zažívá v okamžiku zamilování. Chvíli tak překvapivou a intenzivní, že člověkem zatřese na celý život,“ vysvětlovali dramaturgický záměr večera jeho režiséři David Ostružár a Dominik Kalivoda.

Výsledek? Standing ovation z vyprodaného hlediště nádvoří litomyšlského zámku a přilehlých Klášterních zahrad. „Věříme, že motýlí chvění si domů nesou úplně všichni,“ doplnila Petra Soukupová, která sama sebe označuje za „mámu“ Police Symphony Orchestra.