Ve světě startupů se zapsali jako „ti s tabletkami pro hráče her“. Jejich doplňky stravy ale v poslední době oslovily širší skupiny zákazníků. Loni Madmonq vyrostl o sto procent a rekordní tržby hlásí i letos. Na trh přichází s novými produkty a šlape do expanze.

Hráče a hráčky si česká firma získala svými pilulkami na podporu výkonu a soustředění, které fungují na přírodní bázi a nabízejí alternativu k energetickým produktům. Loni Madmonq prodal tři miliony tabletek 85 tisícům zákazníků – a zvýšil tržby z dvaatřiceti na šedesát milionů.

„Jediné KPI, které se nám poslední dobou tolik nedařilo, byl počet tetování Madmonq. Dřív si nás hráči nechávali tetovat častěji,“ směje se zakladatel firmy Michal Noga. Sám je vášnivý hráč a Madmonq vybudoval na základě svých zkušeností z farmaceutického byznysu. Firmu dnes vlastní spolu s marketérem Petrem Andrýskem.

Humorná poznámka dokresluje, jak úspěšný brand se jim ve světě esportu podařilo vybudovat. Madmonq si s herní komunitou buduje vztah dlouhodobě, pořádá pro ni nejrůznější akce, streamuje na platformě Twitch, vytváří podcasty a spolupracuje s influencery.

„Krása naší cílové skupiny spočívá v tom, že je globální. Když vyjde nová hra, hraje ji celý svět. Gameři sdílí hodnoty, příběhy, turnaje. A díky téhle kulturní podobnosti se nám vcelku snadno daří uspět ve světě,“ říká Noga.

První dva roky ostatně firma ani neměla stránky v češtině. Dnes prodá zhruba polovinu své produkce v Česku a na Slovensku, zbytek v zahraničí. V poslední době se jí daří hlavně ve Francii, kde rozjela masivní expanzi, a pokračovat chce do Velké Británie a následně do Spojených států.

„Nakopla nás hlavně loňská investice, která nám pomohla získat zákazníky na nových trzích, jako je právě Francie. Zároveň jsme díky této investici vylepšili komunikaci se zákazníky na našich stávajících trzích,“ pochvaluje si podnikatel.

Madmonq si v roce 2022 připsal na konto 1,3 milionu eur (v přepočtu asi 32 milionů korun) od společností Scale International, Reflex Capital miliardáře Ondřeje Fryce a Presto Ventures. Svou investici navýšili o sto tisíc eur i pokeroví hráči Bertrand „ElkY“ Grospellier a Lex Veldhuis.

„Letos jsme se dostali do černých čísel. Ukázali jsme, že umíme překlopit náš byznys model do profitu. A na konci roku chceme rozjet další investiční kolo v zahraničí, které by nám mělo otevřít dveře do Spojených států,“ prozrazuje Noga.

info Michal Noga

Na francouzském trhu se teď Madmonq učí, jak získat zákazníky s co nejnižšími náklady. A do jaké míry odlišit komunikaci pro jednotlivé země.

„Přestože je herní komunita globální, trochu nás vyškolila kulturní různorodost Francie. Při budování značky tak do budoucna chceme víc přihlížet na specifika dané země,“ podotýká Noga.

Kromě nových zemí Madmonq přidává i nové produkty. Nejnovějším přírůstkem je práškový nápoj Greens s látkami ze zeleniny a ovoce. „Gamerům tyhle složky v jídelníčku často chybějí. Z našich průzkumů nám vyšlo, že čím víc hráč hraje, tím méně zeleniny a ovoce jí a má k ní horší vztah,“ popisuje zakladatel Madmonqu.

Od prvního produktu – tabletek Madmonq, podporujících výkon a soustředění – se tak firma posouvá více k tématu zdraví.

„Všimli jsme si, že hráči si stále víc googlí různé zdravotní problémy. Už náš druhý produkt Champion reagoval na zdravotní deficience, které si gameři mohou snadno vypěstovat. Obsahuje složky jako vitaminy a minerály. A Greens na tento směr navazují,“ říká Noga.

Firma si skrze ně otevírá dveře k širšímu trhu. „Z interních dat víme, že sedmdesát procent zákazníků užívá naše tabletky při práci a patří mezi ně i náročné profese jako lékaři, hasiči, programátoři nebo manažeři. Věříme, že s Greens se paleta našich zákazníků ještě rozšíří,“ je přesvědčený Noga.

Už nyní má přitom ve vývoji další produkty. „Dříve si hráči doplňky stravy moc nekupovali – i proto si vždy děláme pečlivé průzkumy a cílíme na konkrétní potřeby, než abychom na blind tvořili obří portfolio,“ přibližuje svou filozofii.

Jak vývoj tak výroba probíhá v Česku a Madmonq shání dodavatele především v Evropě. To není vždy jednoduché i s ohledem na to, že jen Greens obsahují 62 ingrediencí a většina z nich je bio původu.

„Suroviny výrazně zdražily, ale zatím se nám daří rozumně balancovat ceny našich produktů. Měli jsme štěstí, že jsme si zafixovali ceny energií na rok dopředu. Navíc herní byznys je vcelku imunní vůči krizím. Nijak zvlášť na něj nedopadla inflace ani pandemie, která ho naopak spíš posílila,“ vysvětluje Noga.

Těží i z toho, že své produkty nabízí na bázi předplatného. To chce Madmonq dál vylepšovat a pojmout ho zároveň jako vzdělávací platformu. „Víme, že doplňky jsou druhá liga. Ta první je zdravé jídlo, spánek a cvičení. A chceme, aby si to uvědomovali i hráči. Přiblížíme se tím k našemu cíli být globálním brandem, který řeší v gamingu opomíjené téma zdraví.“