Ani pandemie, ani válka na Ukrajině výrazně neotřásly trhem s těmi nejdražšími šperky, hodinkami, kabelkami či oblečením.

V loňském roce měl mít tento segment hodnotu 353 miliard eur a růst se očekává i letos, i když by měl podle analýzy společnosti McKinsey zpomalit. Vděčit za něj každopádně budou módní domy především zákazníkům z Číny, kde se po třech letech rozvolnily pandemické restrikce.

Doby, kdy se do nákupů luxusního zboží vrhají i ti, kdo na něj ve skutečnosti peníze nemají a jen se s jeho pomocí chtějí přiblížit vyšší třídě, jsou však zřejmě pryč. Nejbohatší klientela, která představuje jen dvě procenta zákazníků, ale v luxusním segmentu tvoří 40 procent útrat, bude však stále utrácet jako doposud. Možná víc.

A soutěžit se bude právě o ni. Ostatně právě proto Balenciaga otevřela v Paříži butik jen pro své nejvěrnější zákazníky a Chanel se to chystá udělat během letošního roku v Asii.

Příliš luxusu si kvůli obtížné situaci ve světě zřejmě neužije zákazník ze střední třídy, který se kvůli zdražování ocitá pod tlakem. Vybírat si ale může nejen z menších designérských značek, ale také na resale platformách.

Úspěch projektů jako Vestiare nebo RealRel zřejmě inspiroval i Rolex, který na konci loňského roku představil svůj program s hodinkami z druhé ruky.

Za poslední dva roky také vzrostla o 20 procent cena kabelek Louis Vuitton i Chanel, které chtějí v tomto trendu pokračovat. V příštím roce zvednou cenovky o dalších 15 procent v Evropě a v řádu jednotek procent k tomu podle analytika Thomase Chauveta dojde také na americkém a čínském trhu.

Můžeme tak sledovat trend, kdy se k sobě přibližuje hodnota, kterou zaplatíme za kabelky i šperky a hodinky.

Proč ale v okamžiku recese a nejistoty vůbec lidé mají stále zájem o luxus? Stojí za tím zřejmě návrat do kanceláří i společenského života.

Pozoruhodně působí také nová kategorie nakupujících, takzvaná generace Alfa. Jedná se o teenagery ve věku kolem třinácti let, kteří nakupují tenisky i virtuální modely od světových módních tvůrců v metaverzu. Otázkou je, jestli je vezmou v potaz budoucí kreativní ředitelé, které má letos jmenovat Gucci, pánská divize Louis Vuitton či Toma Forda.

Jisté je, že Daniel Lee, který udělá první kolekce pro Burberry v únoru, umí okolo své práce vzbudit nadšení právě u mladých.

I když výhled pro segment luxusní módy vypadá optimisticky a podle společnosti Bain v letech 2022 až 2030 mohou prodeje vzrůst až o 60 procent, zákazníků podle ní v tomto segmentu nejvíc přibyde v Mexiku, Indii a Jižní Koreji.