Salvátor Soška bude za půl roku maturovat, přitom už tři roky úspěšně podniká se svou značkou We are Ferdinand. „Odmalička jsem chtěl dělat něco vlastního,“ vysvětluje, proč ve svých šestnácti založil ponožkárnu.

A mimochodem, nebylo to jeho první podnikání. Když mu bylo sedm, prodával přes plot kolemjdoucím květiny, které nakoupil v nedalekém květinářství a přidal si k nim marži pár korun. Ve třinácti pak založil s kamarádem online magazín o výrobcích Applu, který prodali za pár set eur.

Čtěte také: Ponožkoboty z Brna mají globální úspěch, bodují v Kataru, Koreji i USA

Klíčová pro Sošku ale byla zkušenost, kterou získal v oděvní firmě svých rodičů, kde se coby 15letý učil o marketingu a zjišťoval, jak na skutečné podnikání. „Řekl jsem si, že bych mohl zkusit něco vlastního, a požádal jsem kamaráda Jakuba Jánošíka ze sousední vesnice o pomoc,“ vypráví Soška.

Svůj původní nápad na vznik prémiové oděvní firmy pro pány Gentleman Store záhy zúžili jen na jednu kategorii: ponožky. Tak se zrodila značka We are Ferdinand. Na rozjezd firmy si tehdy půjčil od rodičů. Už loni jim ale peníze vrátil a firma je teď jeho.

Ze školní lavice si udělal kancelář (jak říká, hlavně v hodinách chemie, biologie a fyziky) a pustil se do budování svého snu. Jeho obrysy byly od začátku jasné. „Zásadní je pro mě kvalita, originální design a výroba v Česku,“ říká s tím, že právě najít českého výrobce ponožek bylo na začátku podnikání nejtěžším úkolem. Po pár měsících hledání přece jen našel firmu, která dokáže bláznivé ponožky vyrábět. Její jméno ale nechce kvůli konkurenci prozradit.

Na začátku dělali Soška a Jánošík některé jednoduché vzory ponožek sami. Brzy se ale pustili do spolupráce se známými ilustrátory, jako je třeba duo Tomski & Polanski, Michal Bačák nebo Eliška Podzimková (pracovala například i pro Jamieho Olivera).

Teď už dvojice mladých podnikatelů plánuje novou kolekci na příští rok s dalším českým známým umělcem, jeho jméno opět nechtějí prozradit. Každopádně spolupráce se známými (a nejen těmi) designéry a ilustrátory se firmě ze Zlínska daří.

Jaké to je, když tak mladý člověk oslovuje zavedené hvězdy, jako jsou třeba Tomski & Polanski? „Reagují skvěle, možná je ten můj nízký věk spíš ještě i nadchne a jdou do spolupráce s námi o to raději. Navíc často berou jako výzvu možnost dělat design ponožek, překvapí je to a asi i potěší,“ popisuje začátky spolupráce mladé ponožkárny Soška.

We are Ferdinand, která má obrat řádově v jednotkách milionů korun a zatím prodala desetitisíce ponožek (nejprodávanější model jsou „srací“ ponožky od Elišky Podzimkové), boduje i u firemních zákazníků, pro které dělá ponožky na zakázku. Pracovali už například pro Curaprox, Eo.n, Avast, USSPA, Geis, Winefood nebo Okna Jánošík.

Právě firemní zakázky už představují okolo poloviny tržeb tohoto podniku. „Není v tom nic tajemného, jenom hodně práce. Posílám vzorky a oslovuju spoustu společností a postupem času se tahle práce a energie vrací zpátky,“ říká Soška.

Jak ale přišel na zvláštní název značky? „We are Ferdinand odkazuje na Václava Havla, který nosil krátké kalhoty, a na jeho pseudonym Ferdinand Vaněk,“ dodává gymnazista.

Jeho další plán je jasný: po maturitě pokračovat ve studiu na vysoké škole a při tom dál rozvíjet vlastní výrobu ponožek v Česku, hrát si s kvalitními materiály, jako je třeba i kašmír, a spolupracovat se skvělými designéry.