„Věříme, že se staneme miliardovou společností,“ říkají největší evropští výrobci konopných a CBD produktů Eva Sassersen Hill a Sardor Varisov. Spolumajitelé české firmy Euphoria Trade spoléhají na to, že legalizace marihuany proběhne napříč Evropou. Jakmile bude uvolnění na spadnutí, chtějí s konopím dobýt burzu.

Ona je z Moravy s rodinnými kořeny v Irsku, on z Uzbekistánu. Svůj zelený byznys ale řídí společně z Prahy. A firmu, která měla první sklad v obýváku jeho vinohradského bytu, posunuli na mezinárodní trhy.

„Během deseti let jsme vytvořili téměř 350 produktů. Mimo ČR vyvážíme naše produkty do 42 zemí světa, především do EU. Ale také do Izraele, pro který vyrábíme košer produkty, či do zemí jako Jižní Afrika, Vietnam, Čína, Japonsko, Peru, Černá Hora či ostrov St. Martin v Karibském moři,“ vypočítává Eva Sassersen Hill současnou produkci Euphoria Trade.

„Každá země je pro nás nová zkušenost a výzva, co se týče legislativy upravující prodej konopných produktů,“ říká Sardor Varisov. V Česku najdete jejich konopné produkty ve většině minimarketů, specializovaných obchodech, velkoobchodech, lékárnách, na největších českých e‑shopech nebo i v Duty Free shopu na letišti Václava Havla. Ať už jde o CBD oleje, kapsle, tablety, čokolády, sušenky, energy drinky, doplňky stravy nebo kosmetiku.

Turistická mánie, zelená víla a lístek konopí

Obrat firmy se sloganem Taste of Freedom by měl letos atakovat hranici 150 milionů korun, o dvacet procent více než loni. „Letos počítám se ziskem minimálně třicet milionů,“ říká Varisov.

Do Česka přišel z Uzbekistánu před šestnácti lety studovat s třemi sty dolary v kapse a prvních pár let si na studia přivydělával jako prodavač v turistickém obchodě se suvenýry v centru Prahy. Právě tam se dnešní společníci Euphoria Trade seznámili a začali rozvíjet svůj byznys. Tehdy ale ještě s vůni anýzu, pelyňku a fenyklu, svaté trojice bylin pro výrobu absintu a v Evropě pro údajné halucinogenní účinky dlouho zakázané lihoviny.

Eva Hill totiž vedla rodinnou likérku Hill’s Liquere ve Valašském Meziříčí, kterou na Moravě v roce 1920 založil její pradědeček Albín Hill. A do obchodů v Praze dodávala absint vyráběný podle receptur z pradědečkova ručně psaného notýsku.

Ze dne na den v Evropě padl turistický ruch, na kterém jsme byli do jisté míry závislí. Začali jsme se tedy více soustředit na trh s CBD produkty.

„Věděl jsem, že absint zažívá boom, a znal jsem dokonale specifická přání zákazníků na podobu lahve, etikety, obsah alkoholu i nejvyšší povolené množství thujonu. V roce 2011 jsem Evu oslovil a vyvinuli jsme čtyři nové absinty v atraktivní lahvi, s větvičkou pelyňku uvnitř, zelenou múzou a v jednom případě i s listem konopí na etiketě. Pojmenovali jsme je Euphoria,“ popisuje začátky společného podnikání šestatřicetiletý Varisov.

Jejich absinty se staly nejprodávanějšími v Praze, ten konopný čtyřce jednoznačně dominoval. A tak už o rok později Hill a Varisov založili Euphoria Trade s cílem vybudovat byznys s konopnými produkty.

Tvrdý alkohol vystřídalo konopí a CBD

První sklad v obýváku pronajatého bytu se plnil rychle. Zelený byznys rozjížděli s úsporami pár desítek tisíc, první půjčku 400 tisíc si vzali se sedmnáctiprocentním úrokem, protože oboru banky příliš nedůvěřovaly.

„Brzy jsme vyvíjeli tři čtyři produkty pod naší značkou Euphoria měsíčně. Obchodníci slyšeli na vysoké marže. Rychle jsme rostli,“ popisuje s úsměvem Eva Hill.

Až do vypuknutí metanolové aféry a následné prohibice tvořil drtivou většinu obratu pražské firmy alkohol. „Ale najednou jsme nemohli prodávat nic,“ vysvětluje Varisov, proč se začali víc soustředit na potraviny s konopím.

Další změnu v kurzu firmy přinesl covid. „Ze dne na den v Evropě padl turistický ruch, na kterém jsme byli do jisté míry závislí. Začali jsme se tedy více soustředit na trh s CBD produkty. Rozjeli jsme další značku Cannaline zaměřující se na medicínské a kosmetické produkty a multibrandový e‑shop s konopnými produkty Rasta Koala.“

Plantáže v Litvě a private label do dvou týdnů

Sázce na konopí šla Euphoria Trade naproti. „Začali jsme s partnery v Litvě pěstovat konopí na 300 hektarech půdy. A společně jsme postavili jednu z nejmodernějších provozoven pro extrakci konopí,“ říká Eva Hill.

V Litvě vyrábí oleje nejen pro vlastní brand Euphoria, ale i jiné privátní značky. „Jen v Česku děláme pro více než třicet odběratelů, mezi které patři i velké lékárenské společnosti nebo známé osobnosti jako MMA bojovník Makhmud Muradov nebo rapeři Paulie Garand a Ektor,“ chlubí se Varisov.

Máme jediný cíl – rozvíjet firmu a pokrýt všechny sféry konopí od pěstování, extrakce až po finální produkty.

Podle manažera prodeje Euphoria Trade Tomáše Kranicha CBD zažívá boom. Lidé hledají oleje, kapsle, tablety či doplňky stravy pomáhající k lepšímu spánku, proti stresu a úzkosti. A firmy takové produkty chtějí prodávat. Ozývají se obchodníci, influenceři, e‑shopy, ale i majitelé wellness či fitness studií.

„Klient přijde a do několika dnů může mít celou škálu CBD produktů jako private label – pod vlastní značkou, se svým logem. Zařídíme vše, včetně obalu či designu etikety. Rozjet byznys s CBD je tak pro firmy daleko jednodušší,“ popisuje Kranich.

Sázka na legalizaci rekreačního konopí

Od letošního ledna se v Česku zvýšil limit obsahu THC v konopí na 1 % a Hill s Varisovem spatřují v postupném uvolňování obrovský potenciál. Doufají, že se do Evropy naplno přelijí trendy z USA a Kanady a benevolentní přístup k marihuaně se stane politickým i sociálním tématem.

„Po Maltě a Lucembursku, kde už proces úplné legalizace probíhá, se o něm mluví i v Německu. Věříme, že Česká republika se přidá jako jedna z prvních.“

Podle podnikatelů se po uvolnění do byznysu pustí velké firmy, obor zpopularizují, budou investovat do marketingu. „A to bude dobré i pro nás, protože máme know‑how a desetiletý náskok,“ míní Hill.

Připravují se i legislativně. „Letos jsme získali od Státního ústavu pro kontrolu léčiv licenci na distribuci léčivých přípravků s konopím,“ hlásí.

Z obýváku až na burzu?

Za deset let se z vinohradského obýváku přesunuli do skladu v logistickém areálu v Kněževsi o ploše 2300 m². „Úspěch firmy je o lidech. S naším šestnáctičlenným týmem fungujeme jako velká rodina. Máme jediný cíl – rozvíjet firmu a pokrýt všechny sféry konopí od pěstování přes extrakci až po finální produkty jako potraviny, nápoje, kosmetiku, doplňky stravy či léčiva,“ říkají.

Kromě legalizace marihuany vyhlížejí také velkého investora, se kterým by vstoupili na burzu. „V našem ‚zeleném‘ oboru máme dlouholeté zkušenosti, velké portfolio výrobků, rozsáhlou distribuční síť, licence i daňové sklady pro alkohol a kuřácké produkty. Věříme, že naše firma bude mít i velmi úspěšné IPO,“ netají se ambicemi spolumajitelé.