Osamu Suzuki, který byl téměř čtyři dekády v čele japonské automobilky nesoucí jeho příjmení, zemřel ve středu ve věku 94 let.
Odchod do důchodu oznámil tehdy 91letý Osamu v únoru 2021, jako jeden z nejikoničtějších a zároveň nejdéle sloužících generálních ředitelů v automobilovém průmyslu. Rozhodnutí odejít do důchodu učinil po oslavách stého výročí společnosti, které proběhly o rok dříve.
Osamu byl celoživotní člen společnosti Suzuki, která byla založena jeho tchánem. To znamená, že přijal příjmení své ženy, což je v japonské společnosti, ovládané muži, vzácný jev.
Do Suzuki vstoupil v roce 1958 a postupně se vypracoval až na vrchol. Jako jeden z nejdéle sloužících generálních ředitelů v odvětví zastával od roku 1978 pozice prezidenta, generálního ředitele a předsedy.
Osamu je uznáván za transformaci společnosti na jednoho z největších výrobců malých automobilů na světě, přičemž jeho nejvýznamnějším úspěchem byla včasná expanze na indický trh na počátku osmdesátých let, kde značka dodnes drží zhruba čtyřicetiprocentní podíl na trhu.
Během loňského fiskálního roku prodalo Suzuki v Indii téměř 1,8 milionu aut, což je více než polovina z celkového odbytu.
Kromě modelů, které se staly bestsellerem, jako je oceněný World Urban Car Jimny a oblíbený Swift, je Suzuki také výrobcem některých z nejlepších motocyklů a závodních motorek na světě. Firma prokázala své kvality na dvou kolech, když v roce 1962 německý jezdec Ernst Degner vyhrál první mistrovství Grand Prix pro Suzuki.
V roce 2009 vytvořilo Suzuki alianci s Volkswagenem za účelem společného vývoje hybridních a elektrických vozidel. Obě firmy se však nedokázaly shodnout na podrobnostech projektu, a tak se Suzuki rozhodlo tuto spolupráci o dva roky později ukončit a požadovalo, aby Volkswagen prodal zpět akcie, které zakoupil za 1,9 miliardy dolarů. Osamu Suzuki poté vyjednal spojenectví s Toyotou, která nyní drží pětiprocentní podíl v Suzuki Motor.