Měla talent, kterému se nemohl nikdo další rovnat. Měla fantastický hlas, skvostný soprán s rozsahem přesahujícím tři oktávy, měla neuvěřitelnou pěveckou techniku, kterou v mládí vyškolilo studium operního zpěvu a už v dětství zpěv v chrámovém sboru kostela sv. Tomáše. Její smysl pro rytmus i frázování by ji bývaly předurčily stát se hvězdou amerického jazzu. 

Jenže ona se narodila jinde. Měsíc před začátkem druhé světové války v Brně, a vrchol svojí kariéry prožila za železnou oponou. 

V sobotu 14. března 2020 zemřela Eva Pilarová, první dáma českého jazzu. Bylo jí 80 let. 

Kdyby se bývala narodila jinde, mohla se Eva Pilarová stát světovou hvězdou – její potenciál byl fenomenální a měla k tomu všechny předpoklady.

V Československu byla milovanou Pilarkou. Kdyby se bývala narodila jinde, mohla se Eva Pilarová stát světovou hvězdou – její potenciál byl fenomenální a měla k tomu všechny předpoklady. Ona byla však zároveň zapálenou patriotkou a bylo jí ctí zpívat své jazzové rytmy v rodné češtině. I proto ostatně nadchla už v roce 1960 Jiřího Suchého, který jí nabídl angažmá ve svém stále slavnějším divadle Semafor (Suchý se Šlitrem založili Semafor jen pár měsíců předtím, 31. října 1959). Hvězda Pilarové stoupala rychle vzhůru. 

V roce 1962 se svými dvěma nejbližšími kolegy a souputníky Waldemarem Matuškou a Karlem Štědrým načas odešli do divadla Rokoko, ale o dva roky později byli zpět v Semaforu. A v témže roce přišla první filmová role ve snímku Kdyby tisíc klarinetů. Šlo sice ve scénáři o roli menší, ale díky hitu s Karlem Gottem Je nebezpečné dotýkat se hvězd se stala Eva Pilarová hvězdou první velikosti. 

Následovaly desítky hitů, jak s Gottem, tak s Matuškou. Její hlas byl nezaměnitelný, byl silný, barevně nesmírně zajímavý a s ohromnou škálou, kterou využila právě při interpretaci jazzu a swingu. Jejím největším idolem byla ostatně Ella Fitzgerald – a byl to Josef Škvorecký, který Pilarové vymyslel přezdívku Eva FitzPilar.

Účinkovala v celé řadě dodnes populárních a také opakovaně zfilmovaných inscenací, jako je Zločin v šantánu, Dobře placená procházka, nebo v seriálu Píseň pro Rudolfa III. Její nejslavnější písně, jako Ach, ta láska nebeská, Oliver Twist, Tam za vodou v rákosí, Rozhoupej zvony nad námi nebo Hrom aby do tebe, lásko má, jsou dodnes populárními evergreeny, které znovu a znovu oslovují i nejmladší generaci.  

K Pilarové a jejím songům také na přelomu tisíciletí přitáhla novou vlnu popularity u nejmladších fanoušků i obliba televizních show jako Česko hledá SuperStar, The Voice nebo Tvoje tvář má známý hlas, kde právě Pilarová tradičně patří k nejčastěji interpretovaným českým umělcům.

Ve svém životě předvedla několikrát i velmi silný občanský postoj, byť zažila nejen vzestupy, ale také pády. V době normalizace se opakovaně dostala do hledáčku Státní bezpečnosti, neboť oba její manželé, Milan Pilar a později i Jaromír Mayer, postupně emigrovali na Západ. Aby mohla nadále vystupovat, podepsala Eva Pilarová v roce 1977 Antichartu. Za to se jako jedna z mála československých umělců po roce 1989 omluvila. 

Eva Pilarová zemřela v sobotu ráno, po mnohaletém boji s těžkou nemocí.