Britská módní návrhářka a podnikatelka Vivienne Westwood zemřela. Průkopnici punkové módy, která za svou činnost získala Řád britského impéria, bylo 81 let. O úmrtí informoval na sociálních sítích její módní dům.

„Vivienne Westwood dnes zemřela v míru a obklopena svou rodinou v Claphamu v jižním Londýně,“ napsala společnost v příspěvku uveřejněném ve čtvrtek večer. Příčinu smrti nicméně nesdělila.

„Vivienne pokračovala ve věcech, které milovala, až do poslední chvíle. Navrhovala, pracovala na svém umění, psala knihu a měnila svět k lepšímu. Její inovace a dopad za posledních šedesát let byly obrovské a budou pokračovat i v budoucnu,“ uvedli dále zástupci módního domu v oznámení, v němž mimo jiné zmínili, že svět potřebuje více lidí, jako byla Vivienne, aby se zasadili o důležité změny k lepšímu.

Bývalá učitelka se v módním světě začala prosazovat během období punku v sedmdesátých letech. Společně s Malcomem McLarenem, manažerem anglické punkové kapely Sex Pistols, provozovali butik na londýnské King’s Road. V něm nabízeli mimo jiné oblečení, které Malcolm navrhoval a Vivienne šila. Oblečení, u nějž dominovaly výrazné barvy, potrhané látky, hroty, spínací špendlíky, řetězy a nápisy „SEX“.

Jejich záměrem bylo provokovat, vyvolávat reakce, ale také inspirovat ke změně. Tímto přístupem si brzy získali početné zástupy fanoušků mezi stoupenci nově se rodící subkultury a i díky propojení se Sex Pistols dosáhli takřka dokonalé symbiózy módy a hudby.

Později se jejich cesty rozešly a Vivienne Westwood, přestože v osmdesátých letech málem zkrachovala, se postupně vypracovala mezi návrhářskou elitu. V roce 1992 dokonce z rukou královny Alžběty II. převzala řád Britského impéria.

Vedle Sex Pistols oblékala také někdejší premiérku Margaret Thatcherovou. Jejím nejslavnějším kouskem jsou však patrně svatební šaty vytvořené pro postavu Carrie Bradshaw z filmu Sex ve městě. Několik takových kousků se později dostalo i do prodeje, přičemž se vyprodaly během pár hodin.

Westwood byla rovněž známá jako zarytá aktivistka – na přehlídkové molo přenášela myšlenky a problémy, kterým je potřeba věnovat pozornost. Svojí tvorbou upozorňovala například na změnu klimatu.