Stala se z toho už předvánoční tradice. Na konci listopadu se v Česku draží panenky pro Dětský fond Organizace spojených národů (UNICEF).

Loutky, které ušily a vyrobily známé osobnosti, jdou do charitativní aukce, jejíž výtěžek poputuje do nejchudších a krizových oblastí v rozvojových zemích. Využit bude na lékařskou péči pro děti a také na jejich výživu, pitnou vodu, hygienu nebo základní vzdělání.

Letos se úspěšná akce koná už podvacáté – a historicky podruhé je provázána i s českým byznysem. Ve spolupráci s Forbesem se česká pobočka UNICEF spojila s dámami, které dobře znáte z našeho žebříčku Nejvlivnějších žen Česka.

V červnu tak přední české topmanažerky a podnikatelky odložily své notebooky a telefony, opustily pohodlí svých kanceláří a společně se sešly na speciálním uměleckém workshopu pod vedením profesorky Liběny Rochové na její domovské UMPRUM v Praze. Zde první dámy českého byznysu vzaly do ruky jehly, nitě, látky, knoflíky, stužky, korálky a nejrůznější prýmky a vytvořily malá umělecká díla.

Svou panenku vyrobila například předsedkyně představenstva Czech News Center Libuše Šmuclerová, spolumajitelka USSPA Kateřina Kadlecová, investorka a zakladatelka Espira Investments Andrea Ferancová Bartoňová, podnikatelka Kateřina Haring, šéfka sítě Synlab Kateřina Bílly Danyšová, zakladatelka Czechitas Dita Formánková a další dámy z našeho žebříčku.

Jejich panenky si nyní můžete koupit i vy. Díky projektu Adoptuj panenku – zachráníš dítě můžete přispět na dobrou věc. „Děkujeme všem účastnicím workshopu za jejich rozhodnutí podílet se na pomoci těm nejpotřebnějším dětem. Akce by se nemohla uskutečnit bez laskavé pomoci Liběny Rochové, patronky benefiční aukce UNICEF,“ připomíná Pavla Gomba, šéfka české pobočky UNICEF.

„Po patnácti ročnících jsem si říkala, jestli má tento formát ještě kam se rozvíjet. A potom v jednom společném rozhovoru na akci Forbesu vznikl nápad zapojit do výroby panenek právě také české topmanažerky. Nápad to byl výborný, protože celé akci dodal úplně jinou dynamiku. Strávit při tvoření den s Liběnou Rochovou, navíc v úžasném prostředí UMPRUM, je opravdu zážitek,“ uvedla.

„Na workshopu bývá veselo, řeč přijde na život i na byznys, takže nás společné tvoření úplně jinak lidsky propojuje. Díky tomuto nápadu jsem se dokonce znovu potkala se svou dávnou spolužačkou z VŠE, kterou jsem neviděla dvacet let – dokud nás znovu nespojily panenky. A samozřejmě největší radost je na konec, když se panenky prodají a dají šanci na život a na zdraví ohroženým dětem,“ konstatuje Gomba.
 
Stejně jako loni spustil český UNICEF na konci listopadu svou benefiční aukci online. Kromě panenek českých manažerek a podnikatelek můžete vydražit i díla Roberta Vana, Jana Saudka, režiséra Václava Marhoula, Evy Hruškové, Jana Přeučila, Josefa Dvořáka, Vlastimila Harapese nebo právě panenku, kterou vytvořila sama Liběna Rochová, dlouholetá patronka projektu.

Přispět na dobrou věc může od úterý 22. listopadu úplně každý, aukční týden pak vyvrcholí slavnostním večerem v Českém muzeu hudby o týden později, 29. listopadu od sedmi hodin. Vyvolávací cena každé panenky je tři tisíce korun, aukce zároveň i letos probíhá v hybridním módu.

„Loni jsme získali 637 000 korun, což nám dalo možnost pomoci 1062 dětem. V letošním dvacátém ročníku chceme zachovat krásu a slavnostní naladění z osobního setkání v Českém muzeu hudby s výhodami online dražby, která umožňuje získat umělecké originály i lidem, kteří ten večer mají jiný program,“ vysvětluje Pavla Gomba.

„Přála bych si vrátit výtěžky k milionům, které jsme mívali před covidem, ale současně vím, že za každých šest set korun navíc můžeme ochránit před smrtelnými nemocemi jedno dítě. A za každým tím číslem je konkrétní osud, konkrétní rodina – budeme vděčni za každý zachráněný život,“ uzavírá.