Podle pověstí je ženšen kořenem života, a v Koreji ho dokonce nazývají národním zlatem. Právě ženšen stál na počátku podnikání dvou žen, které začaly výrobky z korejské byliny před osmi lety vozit do Česka. A pod značkou Pure District vybudovaly milionový byznys.

„Ženšen má mít blahodárné účinky na imunitu a s ní i celkovou rovnováhu těla, podporuje energii, koncentraci a odolnost vůči stresu a únavě. Díky tomu, že je bohatý na antioxidanty, ho Korejky navíc po staletí užívají při péči o vzhled,“ vyjmenovává jedna ze zakladatelek Pure Districtu Lucia Havlíková pozitivní účinky byliny.

Ty však vyžadují konzumaci kvalitní a správnými postupy zpracované rostliny. A právě taková dvojici podnikatelek v Česku chyběla. Vystudovaná doktorka farmacie Havlíková a bývalá novinářka a píáristka Líba Drdáková se proto rozhodly přivézt správně zpracovaný ženšen do Česka samy. Pod značkou Kombe, tedy v korejštině „na zdraví“, začaly prodávat výrobky z ženšenu pocházejícího z jihokorejské oblasti Punggi, kde se pěstuje tisíce let.

„Původně jsme ho vozily hlavně pro sebe, nešlo nám o to, vybudovat byznys, ale mít i v Česku k dostání něco, co se v Koreji už dlouhá léta používá,“ přiznává s úsměvem Drdáková. „Kombe je naše vlastní značka, kterou máme chráněnou ochrannou známkou pro evropský trh, a ženšen, který při výrobě používáme, objednáváme vždy minimálně rok dopředu, protože toho opravdu kvalitního je omezené množství,“ doplňuje Havlíková.

Z obchůdku v Budečské ulici na pražských Vinohradech se stal brzy hit a k ženšenu ve formě extraktu přibyly ženšenové smoothies, shoty, marmelády či čokolády. Zakladatelky se navíc začaly poohlížet po dalších způsobech, jak přirozeně zpomalit stárnutí pokožky, a k výrobkům z korejského národního zlata přidaly také výhradní zastupování některých značek tamní přírodní kosmetiky i vývoj vlastních produktů inspirovaných korejskými postupy.

„Zjistily jsme, že pokud si má zákazník – nejčastěji žena – vybrat, zda si k péči o krásu koupí čaj, anebo krém, většinou zvolí krém,“ směje se Drdáková.

Pro firmu, která loni dosáhla na výnosech z kamenného obchodu, e-shopu i prodeje velkoodběratelům obratu přes padesát milionů korun, tak ženšen dávno netvoří hlavní část tržeb. Stejně zásadní je pro ni kosmetika Whamisa, prodávaná i velkým hráčům, jako je Notino, nebo lékárnám po celém Česku a Slovensku, a také vlastní výrobky, vyvíjené a přidávané do sortimentu.

info Foto Michael Tomeš
Lucia Havlíková a Líba Drdáková | Foto Michael Tomeš

„Sama pročítám výzkumy a hledám nové inovativní látky a postupy, které by se daly použít. Pořád je pro nás zásadní, že samy chceme ty věci používat a vypadat mladě, tudíž potřebujeme, aby byly opravdu účinné a taky bezpečné a kvalitní,“ vysvětluje Havlíková.

„Kromě studií prokazujících účinky samotných látek tak zkoušíme všechnu naši kosmetiku nejdřív na sobě,“ dodává. Díky svým dlouholetým zkušenostem už mají v Koreji kontakty na tamní odborníky a odbornice, kteří jim často futuristické nápady pomáhají v laboratořích uvádět do praxe a přinášet i na český trh.

Například zmiňovaná kosmetika Whamisa díky zpracování patentovanou fermentací dokáže účinné složky dopravit až do takzvané dermis, tedy silné vrstvy kůže pod pokožkou. Jde například o lyofilizovanou kyselinu hyaluronovou nebo kolagen, který se do těla dostane pomocí sliznice.

„Kolagen je obecně velká móda, ale my jsme se mu až doteď vyhýbaly,“ přiznává Havlíková, které žádné z výzkumů na vstřebatelnost této bílkoviny ve formě prášku či tablety do těla nepřišly přesvědčivé. „Vstřebatelnost při požití běžnou, orální cestou je u kolagenu velmi nízká. O tom se bohužel podle nás dostatečně nemluví. Proto jsme hledaly způsob, jak by si tělo bylo schopné látky vzít co nejvíce, aniž bychom si kolagen musely píchat třeba jehlou,“ vysvětluje Drdáková.

„Kontaktovaly jsme proto korejskou farmaceutickou společnost, která nám pomohla přijít s revolučním způsobem aplikace, při níž je účinná látka zabudována do proužku rozpustného v ústech,“ popisuje. „Kolagen se tak do těla dostane skrze sliznice a tím nedojde k jeho degradaci v žaludku. Jeho vstřebávání oproti tabletám, kapslím či nápoji by mělo být až o 350 procent vyšší,“ tvrdí Havlíková.

Vývoj a uvedení každého takového produktu pod vlastní značkou na trh přitom českou firmu stojí vyšší jednotky milionů korun – proto nové výrobky přidávají do sortimentu postupně a s několikaměsíčními rozestupy. Zisky tak i po více než osmi letech od založení společnosti stále vracejí zpět do inovace a vývoje.

„Je to smysluplnější, protože dříve či později na značce, kterou sice máte exkluzivně, někdo začne parazitovat a v podstatě ji zničí. O investorech zatím neuvažujeme, máme dost jasnou představu, co chceme dělat, a oni by naše hodnoty nemuseli sdílet. Navíc máme klidné spaní, protože nikomu nic nedlužíme,“ pochvaluje si Líba Drdáková.

„V Česku a Evropě obecně by se nám vývoj ani výroba těchto produktů nikdy nepovedly. Výzkumy a experimenty můžeme provádět jenom díky kontaktům v Koreji, která je v péči o krásu minimálně o pět let napřed,“ uzavírá Lucia Havlíková.