skip to main content
Byznys

Žijeme jen jednou. Prodeje luxusního zboží lámou rekordy – a rozevírají nůžky

5 minut čtení

Tržby prodejců luxusního zboží v prvních měsících letošního roku navazují na loňské rekordy. Nebrzdí je vysoká inflace a problémy v globálních dodavatelských řetězcích – a zřejmě ani stažení z ruského trhu kvůli válce na Ukrajině.

Posledním příkladem jsou ve čtvrtek zveřejněné kvartální výsledky francouzské korporace Kering, která vlastní značky Gucci, Balenciaga nebo Yves Saint Laurent. Její tržby se v prvních třech měsících letošního roku vyšplhaly na téměř pět miliard eur, což je o 21,4 procenta víc než loni ve stejném období.

Podobně úspěšný byl první kvartál i pro koncern LVMH, který je největším prodejcem luxusního zboží na světě. Majitel více než šedesáti luxusních značek nebo sítě prodejen Sephora překonal odhady analytiků: od ledna do března utržil celkem osmnáct miliard eur, a meziročně tedy o třiadvacet procent více po zohlednění dopadů kurzovních změn. Koncern těžil zejména ze silných prodejů značek Louis Vuitton a Dior.

Reklama

Luxusní značky tak zatím vzdorují válečné volatilitě i dopadům nejnovějších čínských pandemických lockdownů (Čína je po USA druhé největší odbytiště luxusního zboží). Jak ukazují nedávné odhady banky HSBC, ceny luxusního zboží stouply za posledního půl roku v průměru zhruba o osm procent, přičemž u značek Louis Vuitton a Tiffany z porftolia LVMH dosáhlo zdražení dvaceti až třiadvaceti procent.

Prodejci luxusního zboží navazují na rekordní rok 2021, kdy mnozí z nich překonali své výsledky z období před pandemií. Například mateřská společnost výrobce šperků a hodinek Cartier vykázala v posledním loňském kvartálu třicetiprocentní nárůst tržeb, zatímco italská Prada si loni polepšila oproti roku 2019 o osm procent.