skip to main content
Škoda

Zisk Škody Auto se propadl o polovinu. Do elektromobility i tak napumpuje 37 miliard

Třicet devět dnů dlouhé zastavení výroby v Česku a měsíce trvající uzavření prodejen v Evropě si ve Škodě Auto vybraly svou daň. Automobilka loni sice dodala zákazníkům přes milion vozů, ale její čistý zisk klesl o polovinu.

Sešup, který se bude letos dohánět všemi možnými způsoby. Tak lze popsat loňský výsledek mateřské Škody Auto, jejíž čistý zisk se podle dnes zveřejněné výroční zprávy meziročně propadl o 52 procent na 15,2 miliardy korun.

Automobilka, která v Česku tvoří devět procent českého exportu a pět procent ročního HDP, v minulém roce řidičům po celém světě dodala přesně 1 004 800 vozů a už posedmé v řadě tak překročila hranici jednoho milionu aut. Nejlépe si vedla Škoda Octavia, kterých si zákazníci koupili více než čtvrt milionu. Naopak nejhůře na tom byla současná verze modelu Fabia, jejíž dodávky kvůli končícímu výrobnímu cyklu klesly o 39 procent na 105 500 vozů.

Reklama

Z pohledu jednotlivých tříd ale jasně kraluje segment SUV, který u Škodovky reprezentují modely Karoq, Kodiaq a Kamiq. „Tato třída aut u nás představuje více než třetinu celosvětových dodávek,“ uvedl předseda představenstva automobilky Thomas Schäfer.

Letošní rok se podle něj ve Škodovce ponese hlavně v duchu elektrické Škody Enyaq iV představené loni na podzim. Kolik Enyaqů se přesně vyrobí, šéf automobilky na tiskové konferenci ale nedokázal přesněji odhadnout. Pokud však výroba poběží bez omezení, denně z linky v Mladé Boleslavi může sjet až 350 těchto elektromobilů. Schäfer nicméně poznamenal, že toto číslo můžou ohrozit problémy s nedostatkem baterií a čipů.

I přes poměrně vysokou cenu, která se u nejlevnější verze nového elektromobilu pohybuje kolem jednoho milionu korun, je o Enyaq zájem. Od zahájení prodeje si ho objednalo už třicet tisíc zákazníků. „Můžeme prodat vše, co vyrobíme,“ dodal Schäfer. Enyaq ale nebude jediná novinka, která se začne objevovat na silnicích. 

V květnu automobilka ukáže také novou generaci Škody Fabia, u níž se o něco později počítá i s verzí kombi. Ještě letos pak přibude Enyaq s upravenou karoserií připomínající kupé a faceliftu se dočkají i SUV modely Karoq a Kodiaq. Schäfer také zmínil další automobil, který Škoda Auto plánuje vyrábět. Mělo by se jednat o elektromobil menší než Škoda Enyaq, který bude velikostí odpovídat spíše Škodě Octavia.

Reklama
Škoda Octavia RS Combi

Zároveň odpovídal i na otázku ohledně diskusí, které se objevily po nedávné výroční konferenci koncernu Volkswagen. V rámci debaty o plánu na výstavbu továrny na elektrobaterie se totiž ve hře objevila i Česká republika. 

„Bylo by to skvělé, kdyby tady byla. V České republice potřebujeme alespoň jednu takovou továrnu. Vzhledem k umístění ve středu Evropy a přítomnosti lithia to dává smysl jak logisticky, tak i z toho pohledu, že pokud bude automobilový vývoj pokračovat směrem k elektromobilitě, nemůžeme tyto komponenty jen dovážet, musíme je i vyrábět. Je důležité se na to zaměřit,“ uvedl Schäfer.

Proměna automobilového trhu nutí Škodu Auto k investicím. V příštích pěti letech mají dosáhnout výše přes 65 miliard korun. Zhruba 37 miliard korun spolkne elektromobilita, 17 miliard firma plánuje utratit za digitalizaci a necelých deset miliard budou stát investice do modernizace závodů v Česku.

Ne všechny peníze se ale utratí v tuzemsku. Ostatně pět miliard korun už například Škoda Auto poslala na projekty v Indii, což je trh, za který má v rámci koncernu VW hlavní odpovědnost.

Vedení firmy ve spolupráci s odborovým svazem celý uplynulý rok také řeší způsoby, jak chránit zaměstnance před nákazou covidem-19. Automobilku už to stálo víc než miliardu korun, které utratila hlavně za úpravu provozů a ochranné pomůcky. Zároveň před několika týdny zajistila vlastní očkovací centra, aby mohla rychle a bezplatně naočkovat zaměstnance svých českých výrobních závodů, jakmile budou vakcíny k dispozici.

„V tuto chvíli máme zhruba devět tisíc zaměstnanců, kteří vyjádřili přání být očkovaní, jakmile to bude možné. Určitě se nebude dít to, že bychom vakcínu sebrali někomu, kdo ji bude potřebovat víc. A nebudeme dělat ani to, že bychom uvnitř firmy vytvářeli protekční skupiny, které by se očkovaly přednostně. Pokud vakcína přijde, rádi bychom začali očkovat nejprve dělníky na linkách,“ uvedl předseda škodováckých odborů Jaroslav Povšík.

Reklama
Reklama